Gå til innhold
Arkivverket
Thor Wold

Ingeborg (Ymbjør) på Harlaug-eie, Vågå g 1819

Recommended Posts

Thor Wold

Ingeborg (Ymbjør) Larsdatter på Harlaug-eie, Vågå gift 1819 med Ole Hansen Holen. Da burde hun ha vært å finne ved ft 1801. Det er en Ingeborg Larsdatter ved ft 1801. Men i konfirmasjonsprotokollen for Vågå dukker det opp to. En av disse konfirmeres fra Harlaug-eie. En skulle tro at det er den samme som blir gift i 1819.

 

Hos Tor Onshus er denne dama oppgitt å være født i 1804. Har ikke vært inne i rettsprotokollen og tittet, for det må jo ha vært en pedofilisak. For å tone ned humoren, hun kan vel neppe ha vært gift 15 og fått et barn 16 år gammel. Ingeborg sies bl a hos Onshus å være død i 1844, 40 år, altså født 1804. Det står ikke hvor hun døde. En lynkjapp gjennomgang av kirkeboka, tyder ikke på at hun er født i Vågå, men det er mulig vi var for raske?

Det står 19 år da hun giftet seg og en må vel anta at det er nærmere sannheten. Bygdeboka for området er nok også feil i dette tilfellet.

 

Dette er virkelig en nøtt!

 

Jeg utfordrer spesialister på Heidal i Vågå:

 

Når er hun født og hvem er foreldrene?

 

For ordens skyld, noen mener hun hører til i denne slekta, mulig det, men vi har ikke klart å påvise det. Se link:

http://forum.arkivverket.no/topic/129752-44285-treskjcrer-oesten-kjoerren-slekta-paa-gamle-sandbu-i-sel-paa-1600-og-1700-tallet/page-2

Endret av Thor Wold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ditt par som får et barn før de gifter seg?

 

Kari Olsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 12 July 1817   christening: 20 July 1817 VAAGAA,OPLAND,NORWAY father: Ole Hansen mother: Ingbjor Larsdr

 

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1817, side 40-41.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-21
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603520534.jpg

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Klokkerbok nr. 1 (1815-1827), Fødte og døpte 1817, side 28-29.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9251&idx_id=9251&uid=ny&idx_side=-15
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603530340.jpg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Vielsen i 1819,fra klokkerboken.

 

Brudgommen 28 år,bruden 19 år.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Klokkerbok nr. 1 (1815-1827), Ekteviede 1819, side 388-389.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9251&idx_id=9251&uid=ny&idx_side=-143
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603530468.jpg


Ministerialboken:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Ekteviede 1819, side 384-385.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-146
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603520659.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Tilbake til Kari's dåp: Foreldrene arbeidet på Stokstad, Sjårdalen i Vågå.

(Dette er ca 20 km fra Harlaugeie i Heidal)

Hilsen Helge Hålåsæter (= et Harlaugeie)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Kari hadde 5 søsken (nå 23:15)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Vi som så på dette i går, fant kirkeboka såvidt enkelt skrevet at muligens må man ha Helges lokalkunnskap for å klare å finne Ymbjørs opphav.

 

Jeg ser to muligheter. Kanskje har presten glemt henne i dåpsregisteret, hvilket ikke er uvanlig. Kanskje er hun født utenfor bygda.

 

Jeg startet med å tro hun at hun var datter av Lars Østensen Kjørren, sønn av den kjente treskjæreren Østen Guttormsen, men det tror jeg ikke lenger. Lars var barnløs i 1801. Se Harlaug 1801. Da ville Kari ha vært et oppkallingsnavn etter Kari, Lars Østensens kone. Det samme ville det ha vært for sønnen Østen født 1831. Østen tok for øvrig navnet Heen. Det samme gjorde også sønnen Einar f 1838 (se ft 1910). Den siste død i Ålesund 2 des 1910.

 

Ymjør hadde helst åtte barn. Jeg er usikker på om alle er født i Vågå og da helst på Harlaug-eie.

Endret av Thor Wold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Ingebjør og faren Lars var fra Kjørren, hun født etter 1801. Det kan settes spørsmålstegn om hun var mor til Kari ?  Jeg må innrømme at antall barn var tatt ut av den ford. Bygdebok for Heidal. Bare i BII  har jeg funnet nærmere 100 mangler og feil. Dette ved kun egne slekter, inngifte slekter og forespørsler. (Utgivere og avis tilskrevet i sin tid).

Jeg finner 7 barn født på Kjørren iflg KB. (Det kan være slik at Lars 04.01.1822 døde som spebarn). Det var slektskap til Nedre Mosebakken og nær nabo Harlouglien.

Om far til Lars er det skrevet flere artikler.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Vi er to stykker som hver for oss har lett i kirkeboka uten å finne Ingeborg. Jeg vet jo ikke om hun er mor til første Kari. I så fall døde Kari muligens før 1828, men en ser ofte at oppi Gudbrandsdalen kunne det være to barn med samme navn. I 1828 dukker det opp ei Kari med foreldre Ingeborg Larsdatter og Ole Hansen. Denne gangen på Herlaug. Ingeborg Larsdatter Herlaug-eie er konfirmert i 1814, 15 år gammel. Det er det mest sikre vi har om hennes fødsel. 19 år da hun ble gift i 1819 bekrefter vel en fødsel i 1799 eller 1800. En må huske på at Kari på Kjørren Ingeborgs antatte mor var 40 år i 1801, helst barnløs da, så at hun skulle bli mor senere, gjenstår å bevise. 40 år med alle mulige forbehold. Herlaug var hardt skadet av flom og derfor bor ikke eierene der i 1801. Om husmannen Lars Østensen bor på gården, eller Kjørren, er vrient å svare på. Helst på Kjørren. Kjørren blir vel etter hvert fraflyttet og finnes muligens ikke i 1865.

 

Så tror jeg - tror - at den Ingeborg Larsdatter som får barn på Stokstad i 1817, er datter på Stokstad. For å finne ut om det er rett, må man også finne ut hvem hun var gift med.

 

Så her er det mye å bryne seg på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Ikke tid mere i dag. Men Kari 1828 = 11.12.1828 Kjørren.  Den for meg famøse boken skriver fødsel 1801. Jeg finner heller ikke min tippoldefar i Heidal da + et tilfelle til. Bosteder må jeg slå opp, men på forhånd antatt på Kjørren.

Stokstad ser vi bort fra pga geografisk avstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Det står husmann, og da var han ikke eier av Harloug i alle fall. Bodde nok i Kjørren.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Tilbake til Ingeborg: Ja, konfirmasjonstidspunktet forteller at hun var født i 1799 eller før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Da har vi funnet ei Ingeborg Larsdatter f 1796 også. Men hun blir jo 23 år og ikke 19 i 1819 da denne vielsen sto. Så kraftig kan man ikke bomme. Hun født i 1798 blir jo også minst 20-21 i 1819. Hun født i 1796 er helst 5 år i 1801 og da bosatt på Sel. Ved dåpen er begge fedrene til disse to Ingeborg f før 1800 kort og lite informativt ført opp med navnet Lars.

 

Men det er som nevnt ovenfor to konfirmert rundt 1814. Hun født i 1796 blir jo vell gammel til å være 15-16år ved de konfirmasjonene. Dette skrives nærmest for å holde saken varm!

Endret av Thor Wold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Da har vi funnet ei Ingeborg Larsdatter f 1796 også. Men hun blir jo 23 år og ikke 19 i 1819 da denne vielsen sto. Så kraftig kan man ikke bomme.

-Og det er vel den 5 år gamle jenta, Imbjør Larsdtr på SKIENNA du sikter til: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&filnamn=f18010515&gardpostnr=142&personpostnr=3256&merk=3256#ovre , datter av Lars Olsen og Rønnog Olsdatter.

 

Det er vel grunn til å tro at bruket SKIENNA, er det samme som SKINDET, som må ha ligget ved Holen Søndre i Skogbygda i Heidal, - 3-4 km opp bakkene fra Bjølstadmo. Da blir det fristende å tro at Imbjør ikke behøvde å gå særlig langt for å finne sin ektemann (Ole Hansen Holen), dersom han kom fra Holen i Heidal Skogbygd. (Det er vel kanskje den karen her det er snakk om: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=76&filnamn=f18010515&gardpostnr=105&personpostnr=2403&merk=2403#ovre )

 

 

IM

Endret av Iver Mosvold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Bra Iver!

 

Vårt problen - vi er to som søker - er at vi ikke har lokalkunnskap. Det eneste vi vet er at Bjølstad hvor den andre Ingeborg Larsdatter ble, dersom jeg husker rett, født eller i hvertfall konfirmert fra Bjølstad - også ligger i Heidal.

 

Fortsatt trenger jeg både din og andres hjelp til løsning. Jeg må innrømme at selv om det på denne tiden er en del skriftelige kilder, Så står vi bom fast.

 

Vi har sett på alle Ingebjørg Larsdatter i hele dalen i 1801. Den med mest riktig alder bodde i Fåberg i 1801, men det er nok ønsketenkning. Den passer best på GENI :-) (I går så jeg en som døde i 1697 her i bygda hvor slektshistorikeren hadde registrert ham med rett dødsår. Men at han som var død i 1697 fikk en datter i 1716, det kan bare skje på GENI). Det er lite rom for humor i slektshistoria, men dette fikk oss til å le!

Endret av Thor Wold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Det er vel ikke meg det siktes til mht  Skjenna ??  Kilde for Skindet i Heidal (v/ Holen) ??

Bjølstad i Heidal var den største gården i Nord-Gudbrandsdalen og eide 27 husmannsbruk.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Helge: Er dette Skjenna (eller Skindet) i Heidal (ved Holen i Skogbygda). http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&filnamn=f18010515&gardpostnr=142&personpostnr=3256&merk=3256#ovre

- Eller er bruket plassert et helt annet sted i Sel sogn. 

 

Jeg har nemlig ikke klart å finne ut om Heidal var en del av SEL sogn i 1801, eller om Heidal utgjorde et sogn for seg selv allerede da. Dersom denne SKJENNA, ligger i Heidal (v/Holen), må jo Imbjør, nederst på lista, være en langt sterkere kandidat (m.t.p. innlegg 1), enn om hun kom fra en plass utenfor Heidal.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

1801 her er Skjenna 3 km nord for Otta (Sel). Jeg har ikke hørt om Skindet nær Holen i Heidal,

hvor jeg hadde slekt først på 1800-tallet. Altså hvem har Skindet og hvorfra ?

Sel og Heidal var to kirkesogn jfr fjell i mellom.  Så var det poenget at hun eksisterte men ikke var registrert ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Myrstad

Skindet lå/ligger i Vågå, ikke i Heidalen (eller Sel).

 

Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Skindet lå/ligger i Vågå, ikke i Heidalen (eller Sel).

 

Trond

 

Ideen min er åpenbart et blindspor, men årsaken til at jeg brakte dette SKINDET-bruket på banen var at det i 1865-tellinga knyttes til SKOVBYGDEN, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038059002861

og at det i 1900-tellinga knyttes til HOLEN (søndre) http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037081001978

Kombinasjonen SKOVBYGDEN og HOLEN i Vågå prestegjeld, førte meg til Holen i Skogbygda, -underforstått; HEIDAL sogn. Men dette er altså feil.

 

IM

 

 

Endret av Iver Mosvold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Da er det kanskje riktig å minne om utgangspunktet. Men det er kjekt å holde emnet oppe i debatten. Kanskje er hun ikke fra Vågå (født) i det hele tatt? Vrien denne!

 

Ingeborg (Ymbjør) på Harlaug-eie, Vågå g 1819

 

:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per S. Nestande

Gards- og slektshistorie for Heidal (Arnfinn Engen, 2012), b. 2 s. 112 opplyser at Kjørren var eit husmannsbruk under Harlaug bygd kring 1750.

 

Ifølgje boka var Ymbjør f.1800 og dotter til Lars Estinsson (1753-1818) og Kari Ivardotter (1761-1855) og g.1819 m. Ola Hansson (opphav ikkje oppgjeve). Det er ikkje oppgjeve sysken til Ymbjør. Foreldra til Lars var Estin Guttormsson (ca 1727-1805) frå Gammel-Sandbu i Bræe på Sel og Ymbjør Larsdotter (d.1770) frå Einangen i Sel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Det er artikkel om Estin Kjørren i boken "I gamle Daagaa"  s 259-60 av Ivar Kleiven

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Gards- og slektshistorie for Heidal (Arnfinn Engen, 2012), b. 2 s. 112 opplyser at Kjørren var eit husmannsbruk under Harlaug bygd kring 1750.

 

Ifølgje boka var Ymbjør f.1800 og dotter til Lars Estinsson (1753-1818) og Kari Ivardotter (1761-1855) og g.1819 m. Ola Hansson (opphav ikkje oppgjeve). Det er ikkje oppgjeve sysken til Ymbjør. Foreldra til Lars var Estin Guttormsson (ca 1727-1805) frå Gammel-Sandbu i Bræe på Sel og Ymbjør Larsdotter (d.1770) frå Einangen i Sel.

Det blir jo vrient å finne dokumentasjon på dette. Hun er altså ikke oppført i ft 1801 i sammen med dem som her sies å være foreldre. Vi som jakter på henne nå, har heller ikke funnet henne med klare henvisninger i kirkeboken. For oss ser det ikke ut til at Lars Østensen og Kari Iversdatter hadde barn! Det hjelper ikke at så står i en bok. Den boka det i hvertfall må stå i er kirkeboken! Men dersom svaret høres surt ut, så ber jeg om unskyldning for det. Det skyldes bare dårlig evne til å uttrykke seg for han som skriver dette.

 

Henvisning til kirkebok med fødselsdato og foreldre vil bli meget vel mottatt for oss som spør. I tillegg er selvfølgelig Tor Onshus interessert i kildehenvisninger, men mest betydningsfullt ville det være for etterslekten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helge Hålåsæter

Jeg har tidligere pekt på mangler i folketellingen i Heidal.. Jeg behøver altså ikke å gå lengre enn fravær av min

egen tippoldefar i 1801. Men på den andre siden er han ført som konfirmant samme året. (Yngste konfirmanter var som 15-åringer,

i alle fall ikke 13)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Wold

Jeg har tidligere pekt på mangler i folketellingen i Heidal.. Jeg behøver altså ikke å gå lengre enn fravær av min

egen tippoldefar i 1801. Men på den andre siden er han ført som konfirmant samme året. (Yngste konfirmanter var som 15-åringer,

i alle fall ikke 13)

Jeg har også sett presteness mange forglemmelser i kirkebøkene, men jeg tror ikke på sammenfallende uteglemmelse, kirkeboken og folketellingen og har uansett størst tiltro til presten! Hun er definitivt ikke født i 1804 slik som noen sier.

 

Så her er det noe rart noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×