Gå til innhold
Arkivverket

Edevard Andreas Monsen, Tromsø - Etterkommere i Amerika?


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

En av sønnene til fløttmann Mons Nilsen og hustru Helene Catrine Moaksdatter fra  Tromsø meldte 8/8-1872 utflytting til Amerika. Han er registrert som født 31/10-1855 i Tromsø og fikk ved dåpen navnet Edevard Andreas. Da moren døde i 1897 blir det i dødsfallregisteret meldt at denne utvandrersønnen ikke hadde hørt fra seg på 8 år!

 

Desverre er jeg ikke i stand til å finne hvilket skip han emigrerte med og videre spor der borte i Amerika selv om det virker som at han må ha kommet seg over og fått etablert seg på et vis siden han har kunnet "høre fra seg" i hvert fall frem til slutten av 1889.

 

Siden han var så pass ung, knapt konfirmert, da han emigrerte kan han ha blitt med et reisefølge som et slags familiemedlem og hans kjødelige opphav blitt utvisket i eventuelle registere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser sannsynlig ut, og kanskje det er ham som ankommer Quebec her:

 

 

Canadian Passenger Lists, 1865-1935

 

Name: Ed Nillson

 

Gender: Male

 

Age: 17

 

Estimated birth year: abt 1855

 

Date of Arrival: 23 Sep 1872

 

Vessel: Nestorian, Allan Line

 

Port of Arrival: Quebec, Quebec

 

Port of Departure: Liverpool, England; Londonderry, Ireland

 

Nestorian hadde avgang fra Liverpool den 12. sept. 1872.

 

http://www.norwayheritage.com/t_transatlantic.asp?month=09&year=1872&Submit=Submit

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen: Nr. 9 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050307020399.jpg  og bare "Edvard" og ikke "Edevard" ser jeg nå...

 

Utflyttingen: Nr. 8 (som jeg feilaktig tok for datoen "åttende".... :P  http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070228620267.jpg

 

Irritert på meg selv at jeg ikke oppdaget ham i emigrantlista over Trondheim og selvsagt; Canada er også "Amerika"!

 

Takk for opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisemålet var Chicago i USA ifølge emigrantprotokollen fra Trondheim men ingen immigrantskip seilte vel direkte dit? Ville det ikke vært enklere for ham å reist med en båt som gikk til New York eller andre havner på østkysten? Nå tenker jeg på grensekrysninger o.l. Var det bare å ta seg over grensa fra Canada gitt at han hadde sine papirer i orden? Eller reiste man mer eller mindre papirløst den gangen?

 

Gitt at han slo seg ned i USA i noenlunde "rimelig" omkrets fra Chicago så bør han være registrert i ett av registrene her  (Folketeljingar og manntal, nordmenn i usa 1880) http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&katnr=1&emnenr=&aar=&dagens=&fylkenr=21

Men det er jo ett hav av aktuelle kandidater å ta av! Jeg har søkt relativt bredt (Ed* og etternavn N* eller M*) på personer i aldersgruppen 24-28 år men det kan jo være hvem som helst av de jeg får opp når opplysningene i denne "folketellingen" er så snever.....  

 

Noen tips der ute? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig å ankomme Canada selv om man skulle til USA. Enkelte rederier brukte i lange perioder Canada-havner som ankomststed. Skulle man til USA ble det 'border crossing' med kontroll og utstedelse av dokumenter på grensestasjonen i USA før man kunne reise inn i landet.

 

Det er svært mange kandidater for Edvard Nilsen, og det var derfor jeg lurte på om han kunne ha brukt Monsen som etternavn. For å være sikrere på at vi har funnet riktig person i innlegg 4 skal jeg se om noen av de han emigrerer samtidig med fra Norge (innlegg 3) også finnes på skipet Nestorian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har tydet folketellingene så var moren fra Sverige. Nå har jeg søkt igjennom alle FT1880 i USA (se linken i #9). 

 

Jeg har brukt kriteriene

- Født starter med 2

- Fødested N

- Fars fødested N

- Mors fødested begynner med S

Fant ingen kandidater som kan tenkes å være den vi søker.  Så da heller jeg til at han kanskje ble i Canada iallefall til etter 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Hennes familie flyttet til Tromsø i 1833 fra Øvre Torneå. Foreldre Moak Esaiassen og Eva Andersdottir. Innflyttingen ble registrert i 1840.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2914&idx_id=2914&uid=ny&idx_side=-289

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050309013142.jpg

 

Søkte forøvrig etter Edvard Andreas Nilsen (Monsen?) i en census fra 1881 som er lagt ut på nettet uten å bli noe synderlig klokere..... 

http://www.bac-lac.gc.ca/eng/census/1881/Pages/census-districts-sub-districts.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket passasjerlisten fra 23. sept. 1872 for skipet 'Nestorian' og fant alle de emigrantene (innlegg 3) som var fra Tromsø, sammen med Ed Nillson som vi fant i innlegg 4. Da har vi nok funnet rett mann, vet at han i alle fall sålangt brukte etternavnet Nilsen. Dette kan han selvfølgelig ha endret på senere.

 

Jeg har lett etter ham i US census for 1900 som viser fødselsmåned og -år, men blant de norske som var født i oktober 1855 finner jeg ikke vår mann. Det kan muligens indikere at han ble værende i Canada. Hvis vi ser på emigrantene på listen i innlegg 3, så ser vi at alle fra Tromsø står med Chicago som reisemål. Det virker litt uvanlig, og det kan være lurt å søke på noen av disse Trømsø-emigrantene for å se hvor de havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en nordmann i US census for 1900 som er født i oktober 1855. Men immigrasjonsåret er ført som 1888, dette er imidlertid ofte feilaktig i disse dataene. Kanskje noen kan være behjelpelig med å sjekke ut om dette kan en kandidat for Edvard Andreas Nilsen.

 

 

1900 United States Federal Census

Name:

Andrew Nelson

 

Age:

44

 

Birth Date:

Oct 1855

 

Birthplace:

Scandanavia

[scandinavia]

 

Home in 1900:

Berkeley Ward 3, Alameda, California

 

Race:

White

 

Gender:

Male

 

Immigration Year:

1888

 

Relation to Head of House:

Head

 

Occupation:

Labourer (Railway)

 

Marital Status:

Married

 

Spouse's Name:

Caroline Nelson

 

Marriage Year:

1893

 

Years Married:

7

 

Father's Birthplace:

Scandinavia

 

Mother's Birthplace:

Scandanavia

 

 

Household Members:

Name Age

 

Andrew Nelson 44

Caroline Nelson 43

Tilly Nelson 7

Alice Nelson 5

Henry Nelson 3

Arthur Nelson 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I US census for 1910 er denne Andrew ført med immigrasjonsår 1873. Det er litt nærmere 1872 ....... imidleretid er moren ført som født i Norge, mens i 1900 stod det Skandinavia.

 

1910 United States Federal Census

Name: Andrew Nelson

Age in 1910: 55

Birth Year: abt 1855

Birthplace: Norway

Home in 1910: Berkely, Alameda, California

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1873

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Caroline Nelson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

Household Members:

Name Age

 

Andrew Nelson 55

Caroline Nelson 53

Telli Nelson 17

Alice Nelson 15

Henry Nelson 13

Arthur Nelson 11

Walter Nelson 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye taler for at du har funnet rett mann! :)

 

- "Immigration Year: 1873". Han ankom høsten 1872 til Quebec og kunne ikke komme seg videre til USA før på nyåret av ganske sikkert praktiske årsaker. Han har nok svart riktig siden det er USA Census som spør og ikke canadisk.

- "Mother's Birthplace: Norway". Moren var bare 8 år da hun kom til Tromsø i 1833 fra Torneå. I Edvard Andreas' øyne så var hun sikkert god nok norsk til at det falt ham naturlig å svare slik nesten 40 år etter adskillelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flink til å legge ut folketellinger, men jeg fant Andrew Nelson i 1920 også, da er han enkemann.  Bor sammen med barna Tellie, Alice, Henry og Walter.  Arthur har vel kanskje flyttet ut. Bor fremdeles i samme county, men i byen Oakland.

 

Ser ut til at både Henry og Walter gifter seg og får barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Andrew Nelson Event Type: Census Event Year: 1900 Event Place: Berkley city Ward 3, Alameda, California, United States Gender: Male Age: 45 Marital Status: Married Race: White Race (Original): W Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Years Married: 7 Birth Date: Oct 1855 Birthplace: Scandinavia Marriage Year (Estimated): 1893 Immigration Year: 1888 Father's Birthplace: Scandinavia Mother's Birthplace: Scandinavia Household Role Gender Age Birthplace Andrew Nelson Head M 45 Scandinavia Caroline Nelson Wife F 43 Scandinavia Tilly Nelson Daughter F 7 California Alice Nelson Daughter F 6 California Henry Nelson Son M 4 California Arthur Nelson Son M 1 California

View the original document and see a piece of history
District: 0397A , Sheet Number and Letter: 19A , Household ID: 389 , Line Number: 7 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T623 , GS Film Number: 1240083 , Digital Folder Number: 004118417 , Image Number: 00322

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M9PW-S8Z?cc=1325221

 

 

 

 

 

Name: Andrew Nelson Event Type: Census Event Year: 1910 Event Place: Berkely, Alameda, California, United States Gender: Male Age: 55 Marital Status: Married Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Birth Year (Estimated): 1855 Birthplace: Norway Immigration Year: 1873 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Household Role Gender Age Birthplace Andrew Nelson Head M 55 Norway Caroline Nelson Wife F 53 Norway Telli Nelson Daughter F 17 California Alice Nelson Daughter F 15 California Henry Nelson Son M 13 California Arthur Nelson Son M 11 California Walter Nelson Son M 8 California

This image is available:

  • At ancestry.com . By clicking here you will be leaving FamilySearch.org. (fees and other terms may apply)
  • When using the site at a FamilySearch Center.
  • To signed-in members of supporting organizations.
District: 66 , Sheet Number and Letter: 1A , Household ID: 8 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: M1283 , GS Film number: 1374085 , Digital Folder Number: 004327262 , Image Number: 01249

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MV2Z-44N?cc=1727033

 

 

 

 

 

Name: Andrew Nelson Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Oakland, Alameda, California, United States Gender: Male Age: 64 Marital Status: Widowed Race: White Race (Original): White Can Read: Yes Can Write: Yes Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Own or Rent: Rent Birth Year (Estimated): 1856 Birthplace: Norway Immigration Year: 1880 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Household Role Gender Age Birthplace Andrew Nelson Head M 64 Norway Tillie Nelson Daughter F 26 California Alice Nelson Daughter F 25 California Henry J Nelson Son M 23 California Walter Nelson Son M 18 California

This image is available:

  • At ancestry.com . By clicking here you will be leaving FamilySearch.org. (fees and other terms may apply)
  • When using the site at a FamilySearch Center.
  • To signed-in members of supporting organizations.
District: 67 , Sheet Number and Letter: 16A , Household ID: 313 , Line Number: 23 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T625 , GS Film number: 1820089 , Digital Folder Number: 004293689 , Image Number: 00039

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MH33-6G2?cc=1488411

 

 

 

?

Name: Andrew Nelson Event Type: Voter Registration Event Date: 11 Oct 1898 Event Place: 767 Webster, Alameda, California, United States Age: 42 Birth Year (Estimated): 1856 Birthplace: Norway
GS Film number: 976451 , Digital Folder Number: 005028131 , Image Number: 00280

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/VNF6-JZ3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel kona ?

Name: Caroline Nelson
Birth Year: abt 1858
Death Date: 19 May 1915
Age at Death: 57
Death Place: Alameda, California, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampen brenner? :D

 

Karoline Petterson fra Arvika i Sverige reiste i 1877 fra Oslo og har som sitt eneste i sitt "navnekull" (Caroline / Karoline) i emigrantlistene oppgitt San Francisco som reisemål!

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&personpostnr=42096&merk=42096

 

 

Tusen takk til alle som bidrar med innspill her!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles er det usikkert at vi har rett mann, kan vi klare finne obituaries på noen av familiemedlemmene så kan det gi info til avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William H Nelson

California, Birth Index, 1905-1995

birth: 21 October 1924 Alameda, California, United States mother: Cooley

 

 

Name:

William Nelson Event Type: Census Event Year: 1930 Event Place: Berkeley, Alameda, California, United States Gender: Male Age: 5 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Son Relationship to Head of Household (Original): Son Birth Year (Estimated): 1925 Birthplace: California Father's Birthplace: California Mother's Birthplace: Washington Affiliate Film Number: 110 Household Role Gender Age Birthplace

 

Arthur W Nelson

Head M 30 California

 

Sylvia Nelson

Wife F 29 Washington

 

William Nelson

Son M 5 California

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XCXJ-H7H

 

 

Name: Sylvia Cooley Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Oakland, Alameda, California, United States Gender: Female Age: 19 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Can Read: Yes Can Write: Yes Relationship to Head of Household: Daughter Relationship to Head of Household (Original): Daughter Birth Year (Estimated): 1901 Birthplace: Washington Father's Birthplace: California Mother's Birthplace: Tennessee Household Role Gender Age Birthplace

 

Laurence B Cooley

Head M 49 California

 

Laura Cooley

Wife F 42 Tennessee

 

Sylvia Cooley

Daughter F 19 Washington

 

Dorothy Cooley

Daughter F 15 Washington

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MH33-6PM

 

 

Arthur W Nelson in the 1940 Census
Age 41, born abt 1899 Birthplace Washington Gender Male Race White Home in 1940
2119 Stuart

Berkeley,

Alameda, California

Household Members   Age Head Arthur W Nelson 41

 

Wife

Sylvia Nelson 39

 

Son

Wm H Nelson 15

 

http://www.ancestry.com/1940-census/usa/California/Arthur-W-Nelson_2dhsxd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur W Nelson

Head

United States Census, 1940

birth: 1899 Washington residence: 1940 Tract 3A, Berkeley, Oakland Judicial Township, Alameda, California, United States spouse: Sylvia Nelson child: Wm H Nelson

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.