Gå til innhold
Arkivverket

Edevard Andreas Monsen, Tromsø - Etterkommere i Amerika?


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

I innlegg 22 ser vi at denne Andrew Nelson, født i okt. 1855 i Norge, skriver seg som Andrew J. Nelson og dermed må vi vel anta at denne kandidaten allikevel ikke er rett mann.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tilbake til US census for 1880, og finner følgende 6 kandidater, trenger hjelp til å få sjekket disse:

Navn Kone Bosted Fødselsår Fødested

 

Andrew Nelson, Waukon, Allamakee, Iowa, abt 1855 Norway

Andrew Nelson og Matilda, Ft Howard, Brown, Wisconsin, abt 1855 Norway Self (Head)

Andreas Nilson, Menomonie, Dunn, Wisconsin, abt 1855 Norway

Nelson, La Crosse, La Crosse, Wisconsin, abt 1855 Norway

Edward Nelson og Ingeborg, Gilchrist, Pope, Minnesota, abt 1855 Norway Self (Head)

Edward Nelson, Prior, Big Stone, Minnesota, abt 1855 Norway Self (Head)

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i tillegg et stort antall Edward Nelson personer, men siden vi ikke finner vår mann blant disse så har jeg festet meg ved nedenstående Edward Nelson. Han er norsk sjømann og mønstrer av sitt canadiske skip i Bordeaux i 1878. Han mønstret på i New York, så i tilfelle har han reist fra Quebec til New York en gang i perioden 1872 - 1878, kanskje mønstret han av også i New York, og tok hyre der på denne båten. Så får vi håpe han fikk ny hyre i Bordeaux .......

 

Canada, Seafarers of the Atlantic Provinces, 1789-1935

Name:

Edward Nelson

Record Type: Crew

Age: 22

Birth Year: abt 1856

Birth Place: Norway

Vessel Name: Piskataqua

Vessel Type: Barque

Voyage Departure Date: 13 Jun 1878

Voyage Departure Port: Havre, France

Voyage Arrival Date: 12 Oct 1878

Voyage Arrival Port: Bordeaux, France

Vessel Registration Number: W872011

Vessel Registration Place: Windsor, Nova Scotia

Year Vessel Constructed: 1872

Date Joined Present Ship: 13 Sep 1878

Place Joined Present Ship: New York City, New York, USA

Crew Number: 23

Literacy: Signed name

Completed What Signed On To Do?: Yes

Discharge Date: 15 Oct 1878

Discharge Place: Bordeaux, France

Discharge: Discharged at end of voyage

Registry of Last Ship: Prince Edward Island

Company From Last Ship: 0

Capacity (Rank): Able-bodied Seaman

Payment Type (Time): By the month

Wage: 20

Wage Currency: U.S. dollars

Cash Advance: 25

Cash Advance Currency: U.S. dollars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Kristian: Finnes det noe info om Edvard Andreas, f.eks. om han var sjømann ? Du skriver innledningsvis at han, ved morens død i 1897, ikke hadde latt høre fra seg på 8 år. Familien i Norge hadde altså hørt fra ham i perioden 1872 til 1889, og jeg lurer på om det finnes noe info om hva han kan ha skrevet hjem om ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste holdepunktet jeg har er følgende fra dødsfallmeldinger Tromsø Sept 2 1897:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/49504/55/

 

Han utvandrer i 1872. Har altså ikke latt høre fra seg "paa 8 aar" i 1897, men familien anser ham (fortsatt?) som å være i "Amerika". Søsteren Margrethe arver foreldrenes eiendom. Ingenting som tyder på at Edvard Andreas heller har latt høre fra seg etter 1897. Søsteren er blitt ansett som enearving. Men hvordan de har kunnet trukket en slik konklusjon uten en slags form for "melding" fra Amerika, er jo ikke godt å si.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 6, Sted: Tromsø by, Oppbevaringssted: SATØ
Merknader: 2. serie. Tromsø by B, matrikkelnr. 318-646. Autorisert 1888.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080507670769.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17519&uid=ny&idx_side=-377

(376b)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det sier "familiehistorien" ingenting om. Edvard Andreas er bror til min farfars mor. Altså ganske perifer sett fra mitt ståsted. Ei heller har det vært noen "snakkis" i familien om eventuelle slektninger i Amerika. Oppdaget bare tilfeldig denne muligheten (om slekt i Amerika) da jeg forsøkte å komplettere mitt slektstre og fant denne meldingen på ham om utflytting til Amerika

 

Til alle: Hjertelig takk for som har gitt seg tid til å lete etter mulige amerikanske etterkommere etter Edvard Andreas Monsen (Nilsen) fra Tromsø. Det vil vel forbli et uløst mysterium hvis ikke noe annet skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.