Gå til innhold
Arkivverket

Søk i alle baser i Gamle Digitalarkivet


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Hei.

Kan dere se på hva som ligger feilkoplet i gamle digitalarkivet.

Da jeg tok søk på et navn eks  Echof, så kom det opp henvisning til baser jeg ikke ante eksisterte.

Dette må være feilkopling ett eller annet sted.

Se vedlegg.

Kan dere sjekke og rette opp slik at slike feil blir luket vekk.

Søk i gamle baser er kjekt å benytte :)

 

Mvh

Terje

post-113-0-68379400-1402836251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er klar over at det blir feilkobling på en del av personene i det globale søket på gamle Digitalarkivet. Dette skyldes at data er byttet ut/utvidet og at det ikke er kjørt nye indekseringer av grunnlagsdataene. Det har vært sånn i mange år. Det globale søket viste seg å bli altfor tungt å håndtere og det dagesvis å lage nye søkeindekser, samtidig som det slet veldig på serveren. Vi lot derfor være å videreutvikle det globale søket så de kjører på indekser som i en del tilfeller ikke vil være oppdaterte. For emigranter og folketellinger skal indeksene stemme, dvs. for de datasettene som ligger i gamle Digitalarkivet. 1910 og oppdaterte og utvidete data for de andre tellingene, er ikke med her.

 

Dette er som sagt en feil som har vært i mange år, lenge før vi begynte med nye Digitalarkivet. Vi hadde ikke mulighet for å fikse det da, og vi vil ikke forsøke å fikse det nå. 

 

På de nye nettsidene til Digitalarkivet har vi et globalt søk som virkelig er globalt i den forstand at søket går gjennom samtlige data vi har tilgjengelig og koblingen mellom treffene og personene fungerer. Du kan bruke det enkle søket i den blå boksen eller gå til avansert personsøk for å bruke et søkeskjema og også kunne styre søket til et/flere bestemte geografiske områder eller kilder. 

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at du benytter det nye søket framfor det gamle som mangler millioner av dataposter sammenlignet med det du finner på de nye nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar.

Jeg synes den gamle søkemotoren har vært god å benytte. Klart jeg og vil benytte det nye systemet. Ble bare så forundret da personer jeg visste bare forekom i Bergen dukket opp i en annen base et helt annet sted i landet.

Jeg vet og at basen Døpte med faddere i Nykirken ble feil i indekseringen den gang jeg sendte inn ny større base, da og  pga forskyvninger i indekseringen.

 

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.