Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde Eugenie Knudsen, født ca. 1871, Kristiania


TangenTorunn
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg håper at noen har opplysninger om henne.

 

Klarer ikke å finne dåpen hennes...

 

 

Her er hun i 1875-tellingen: 

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0301&kenr=054&bnr=2924

 

 

Mor til Alida Fredrikke døde i 1864.

 

Nå lurer jeg på om det er slik at faren til Jens Knudsen, med samme navn, men senior ble født i 1826,

giftet seg på nytt (med Helene Knudsen, født 1839, Son i Vestby). Og at disse ble foreldre til Mathilde Eugenie. 

 

 

Har lett og lett, både etter dåpen og en eventuell vielse, men... null resultat.

 

Hvem var Mathilde Eugenie - og hennes foreldre?

 

 

Håper inderlig at noen kan hjelpe!

 

På forhånd mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk til deg, Carsten!

 

Takket være denne hjelpen fra deg, så fant jeg vielsen mellom Jens Knudsen og Anne Helene Hansdatter (Dyrendahl):

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 21 (1865-1884), Ekteviede 1868, side 76. 
 
 
Her er vel selvsamme Mathilde?
 
FT 1910:
 
Det ser ut til at de er dissentere...?
 
Samtidig melder spørsmålet seg: Fikk Mathilde noen søsken?
 
Og moren, Anne Helene, var blitt enke i 1875, ser jeg av folketellingen.
 
 
Så artig, Carsten! Igjen: Takk takk!
 
 
 
Folk flest på den tida må ha hatt et hardt liv.
Vi, i dag, har mye å være takknemlige for.
Noen kvelds-strøtanker herfra...
Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bok om Norges Håndverksmestere fant jeg følgende:

 

Quinies, Knut Victor, feiermester, Oslo, f. 16-4-1911 i Oslo. Foreldre: Feiermester Hugo Quinies og Mathilde f. Knudsen. Læretid i Strømmen og hos sin far. Svennebrev 1937 og håndverksbrev 1938. Ansatt som lærer ved Norges Brannskole, for tilvirkning av verktøy for feiere, fra 1954. Har patent på feiekoster til røkrørskjeler.

 

Tidl. viseform. i Feierm. Landsfor. Tidl. form., styremedl. m.m. i Rosenhoff Idrettsforening og formann i Finesse Bridgeklubb. Interessert i sport, bridge, fiske og litteratur. Har en del premier på ski, pokal i fotball og bridgepremier samt deltakermedaljen 1940-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.