Gå til innhold
Arkivverket

Emigrantprotokollene


Rita Elvira Husby
 Del

Recommended Posts

Strever med å finne frem de nye emigrantprotokollene. Er det umulig å søke på kun årstall og ikke dato? 
La oss si at jeg skal finne et par som reiste fra Børsa, Sør-Trøndelag i 1911, men har ikke navn...
Slik som det var før, fikk vi opp en liste med de som reiste samme dag, eventuelt reiste sammen. Er det jeg som søker feil ? (ser at man kan finne det ved å trykke  "forrige og neste" men det hadde vært mer oversiktlig med en liste)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Magne Østhus viser så får du opp en treffliste og der er de listet i rekkefølgen de ligger i dataene, så familiemedlemmer vil stå etter hverandre såfremt de er sortert slik i dataene.

 

Enn så lenge så må du bruke iso-format når du søker på dato, åååå-mm-dd. Du kan trunkere, så hvis du søker etter 1911* får du fram alle med reiseår 1911, 1911-05* gir treff på alle med avreise i mai i 1911 og 1911-05-01 gir deg de som dro 1. mai i 1911. 

 

Vi er klar over at det ikke er opplagt at dato må ha det formatet når du skal søke og det er ikke godt nok informert om dette. Vi arbeider med løsningen for å forbedre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: For å finne de som var bosatt i Amerika, men var hjemme på visitt må jeg søke på fødested, men dette blir verre. Ser at fødested, alder og reisemål mangler. Er det noe dere får ordnet etter hvert?
På forhånd, takk!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødested og alder finnes, men hvis det ikke er ført opp i originalen så er det heller ikke i dataene. Hva gjelder reisemål, så har vi hatt noen problemer med Trondheimsemigrantene så der må vi vente noen dager før reisemålet kommer på plass, men det er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.