Gå til innhold
Arkivverket

Hans Helbert Kjær Kristoffersen


Nan Barås
 Del

Recommended Posts

Her kommer en ny nøtt!

 

Leter etter min tantes farfar på Sørlandet.

 

All informasjon jeg har er det som står i kirkeboken ifm med min tantes fars dåp, da faren var "uekte" og ble senere adoptert bort.

Oppgitt far er da: Hans Helbert Kjær Kristoffersen fra Grimstad. (ingen årstall, kun yrket sjømann)

 

Min tantes far var født i 1930 og hans mor var Magna Sofie Holth Jakobsen f.3/9-1907 i Barbu, Arendal.

 

Jeg har bladd gjennom kirkebøkene for Aust-Agder i perioden 1897-1914 (enten veldig ung på 16, eller 10 år eldre enn Magda)

Fant fort ut at Hans ikke var et vanlig navn langs kysten :-)

Og har kun funnet 3 Hans hvor far heter Kristoffer, men ingen som tyder på at Kjær er et tilknytningspunkt.

 

Noen som kan hjelpe meg videre med denne nøtten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig bør du også legge ut de kirkebok-referansene du har - slik at det er enklere for folk å ta opp tråden der du selv har stoppet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er samme mann som Ann-Mary har kommet med:

 

-fjernet, feil mann-

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hans H. K. Christoffersen kommer fra Grimstad med båten M/S Bonica i 1965 - og drar til Green Bay, Wisconsin.

 

hans-h-k-christoffersen-grimstad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Frognerveien 52
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 12

Antall personer registrert på bostedet: 50

 

 

Hans Helbarth Christoffers. hf g Handelsreisende 21.09.1860 Drammen  

 

Bolette Christoffers.

hm g   15.06.1877 Mosby pr Chrsand  

 

Gudrun Christoffers.

d ug   28.12.1902 t  

 

Edith Christoffers.

d ug   06.05.1905 t  

 

Hans Kjær Christoffers.

s ug   05.04.1908 t

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=053&bnr=0079&lnr=09

 

 

Hans Helbarth Kristoffersen Olsen

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 15 June 1902 Oslo, Oslo, Norway father: Ole Kristoffersen spouse: Bolette Nilsen other: Pedeer Nilsen

 

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 12 (1898-1910), Ekteviede 1902, side 207.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5735&idx_id=5735&uid=ny&idx_side=-214

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060928070399.jpg

                     

 

Hans Helborth Kristoffersen

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 1860   marriage: 14 November 1886 Bragernes, Buskerud, Norway father: Ole Kristoffersen spouse: Jenny Kaspara Olsen other: Ole Kristian Olsen

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ha nytte av denne tråden vedrørende visningsnavn og også hvordan en stiller inn så en

får varsel om innlegg i temaer en starter eller deltar i.

http://forum.arkivverket.no/topic/189875-problemer-med-forumet-etter-oppdateringen-liste-over-hvordan-de-forskjellige-problemene-kan-l%C3%B8ses/#entry1606883

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Helbarth Kjær Kristoffersen konfirmert i Grimstad 2.12.1923. Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Grimstad i Grimstad, Ministerialbok nr. A 4 (1911-1924), Konfirmerte 1923, side 145.
Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43392&idx_id=43392&uid=ny&idx_side=-108
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10411105251108.jpg

Født i Kristiania 5.4.1908, foreldre Hans Helbarth Kristoffersen og Bolette f. Nilsen

 

Dåpen Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Dåpsbok nr. K 0006.2 (1906-1908), Fødte og døpte 1908, side 179-180.
Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1880&idx_id=1880&uid=ny&idx_side=-92
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050829030987.jpg

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Dis,Slektsforum:

 

 

 

Helle Ruby



Ble registrert: 25 Feb 2010 12:31:32
Innlegg: 4
Bosted: Danmark
icon_minipost.gifSkrevet: 25 Feb 2010 12:41:19    Tittel: Julius Octavius Gundersen og Bolette Nielsen reply_mini.gif icon_quote.gif Hej!

Min biologiske morfar, Bjarne Ormstrup Jensen, blev døbt Bjarne Gundersen, men da han i 1908 blev bortadopteret til et dansk ægtepar, blev hans navn ændret til Bjarne Ormstrup Jensen.

Kirkebog 1900-1903, Århus Sankt Pouls (Danmark), opslag 37, nr. 17:
"Fødselsår og dato: 21. Januar 1901
Hvor født: Absalonsgade 23, Århus, Danmark
Barnets fulde navn: Bjarne Ormstrup Jensen (oprindelig stod efternavnet Gundersen anført men dette er siden blevet streget over, og Ormstrup Jensen tilføjet) - se Fol. 401.
Forældrenes fulde navn og moderens alder: Ugift Bolette Nielsen og udlagt fader Grosserer Julius O. Gundersen i Kristiansand. 22 år. Absalonsgade.
Dåbsdagen: 23. Marts 1901 i kirken af Pastor Fryd.
Faddere: Arbejdsmand C.A. Jensen og hustru og P.K. Jensen og hustru.
Anmærkninger: Barnet har ikke fødehjemstedsret i ..... kommune her i landet ifølge Stiftamtets .... 10/4-1901."

Folie 401:
"Ved kgl. bevilling af 18. marts 1908 er barnet adopteret af arbejdsmand Peter Christian Jensen og hustru Thrine Jette Marie født Jacobsen af Århus med ret til at bære fornavnet Ormstrup og efternavnet Jensen."

Folketælling 1901, Århus Købstad, Absalonsgade 23 (Danmark), stuen t.v.:
Her står anført et ægtepar, deres lille pige, der er født omtrent samtidig med Bjarne, samt tre logerende: En ung Bolette Nielsen, en ældre Bolette Nielsen og så en dreng med Bjarnes fødselsdato. Den unge Bolette Nielsen:
Bolette Nielsen, 15. J (Juni? Juli? Januar?) 1878, født i Norge, logerende. midlertidigt nærværende på adressen, egentligt opholdssted i Norge
Dreng, 21-01-1901, født i Århus, midlertidigt nærværende, egentligt opholdssted i København.

Jeg har efterfølgende fået kontakt til en venlig slægtning til den udlagte barnefader, Julius Octavius Gundersen, i Norge. Det viser sig, at han var grosserer og fabriksejer og indehaver af en vinforretning med filialer i bl.a. Kristiansand og Oslo. Han var velhavende, forblev ugift hele livet og testamenterede dele af sin formue til velgørende formål. En af hans brødre var domprovst i Kristiansand og slægtsinteresseret. Jeg har fået tilsendt slægtsmateriale for Julius Gundersens aner, og dette er meget meget spændende! MEN:

1) Julius var "udlagt barnefader" - og jeg ved ikke, om han vedkendte sig faderskabet, eller om han overhovedet kendte til denne søn i Danmark. Hans efterkommere har ikke hørt noget om en søn i Danmark.

2) Bolette Nielsen har hverken jeg eller en meget venlig dansk slægtsforsker i Norge kunnet finde data på. Hun tog formodentlig til Århus med det ene formål at føde sit barn. Der var vist en livlig trafik mellem Kristiansand og Danmark med kvinder, der tog på "diskret ophold" dengang. Jeg har kun kunnet finde 2 unge Bolette Nielsen i Norge, med nogenlunde samme fødselsår som Bjarnes mor. Den ene var tjenestepige hos familien Ollendorf i Kristiania, og den anden var kul-handlerske i Kristiansand. Julius Octavius Gundersen havde en bror, der var kendt skuespiller i Norge, Sigvard Gundersen (gift med Laura Sofie Svendsen (Coucheron Gundersen)), og jeg mener, at familien Ollendorf kom i teatercirklerne i Kristiansand. Måske Julius har mødt tjenestepigen Bolette Nielsen hos familien Ollendorf?

Som I kan læse ovenfor, ved jeg ikke meget om Bolette Nielsen. Jeg ved ikke, hvem hun var, hvor hun kom fra, hvor hun opholdt sig efter fødslen (tog hun mon tilbage til Norge, og tog hun barnet med, eller lod hun det blive hos eventuelle slægtningen i Danmark, indtil han blev bortadopteret i 1908?) .

Mon I har mulighed for at hjælpe mig med at løse denne gåde?

På forhånd mange tusind tak for hjælpen!


Med venlig hilsen
Helle Ruby

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=85952

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ut til at dette er samme og riktige mann!

Det forklarer i så fall hvorfor jeg ikke fant hans dåp i Grimstad :-)

 

Selv om det kan se ut til at han emigrerte, så kan han jo ha fortsatt som sjømann mellom Norge og Amerika...

Skal ta et søk i registrene der og se om han dukker opp på folketellingen for 1940.

 

Veldig interessant dette med hans eventuelle mors utenomekteskapelige sønn, før hun giftet seg med Hans' far.

 

Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Finner en Hans Christoffersen, født 5.4.1908, død 9.3.1990 i Grimstad

 

 

Fra gravminneregisteret til DIS Norge:

 

Id             Fnavn  Enavn            Fdt     Får    Ddt     Dår   F  R  Gnr  B  Gravsted Kommune Korr

1373199 Hans  Christoffersen  0504  1908  0903  1990  N  2  9          Grimstad Grimstad korrigering.gif

 

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra at dette også er samme mann!
Ser at hans foreldre Hans H. og Bolette også kommer opp ved søk der!

 

Får sjekke ut om jeg finner et giftemål mellom Hans og Liv som ligger i samme grav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hej Nan -

Jeg er den Helle Ruby, der har skrevet indlægget vedr. Hans Helbarth Kristoffersen og Bolette Nielsen. Jeg er sikker på, at dette er den rette familie, som du leder efter. Jeg har selv ledt meget for at finde frem til disse, men det er lykkedes indenfor det seneste år. Jeg kan fortælle dig, at jeg selv er efterkommer efter et uægte barn, som Bolette Nielsen fik, før hun blev gift med Hans Helbart Kristoffersen. Et af Hans' og Bolettes børn blev døbt Hans (Helbart) Kjær Kristoffersen! Og han blev gift med Liv. De fik ikke børn med hinanden, men adopterede en dreng. Denne dreng - som jo så nu er en voksen mand - har jeg email-adresse og alm. postadresse på.

Hvis du sender mig de data, du har (bl.a. hvem din tante og hendes far er osv.), skal jeg sende dig de data, jeg har. Jeg kender noget til Bolette og Hans' efterkommere, og en del til Bolettes aner/forfædre. Du kan skrive til mig på helleruby@hotmail.com.

Mange hilsner
Helle Ruby fra Danmark

Endret av Helle Ruby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ha nytte av denne tråden vedrørende visningsnavn og også hvordan en stiller inn så en

får varsel om innlegg i temaer en starter eller deltar i.

http://forum.arkivverket.no/topic/189875-problemer-med-forumet-etter-oppdateringen-liste-over-hvordan-de-forskjellige-problemene-kan-l%C3%B8ses/#entry1606883

.

Trådstarter bør stille inn så det blir sendt ut epostvarsel om nye innlegg - se lenke i sitatet av innlegg #7.

Disse innstillngene falt bort ved en forumprogramoppdatering og det er mange som ikke vet dette. Siden trådstarter ikke har vært på forumet siden juni, er det kanskje best å sende en PM til henne og håpe at innstillingene for varsel om dette virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Trådstarter bør stille inn så det blir sendt ut epostvarsel om nye innlegg - se lenke i sitatet av innlegg #7.

Disse innstillngene falt bort ved en forumprogramoppdatering og det er mange som ikke vet dette. Siden trådstarter ikke har vært på forumet siden juni, er det kanskje best å sende en PM til henne og håpe at innstillingene for varsel om dette virker.

 

Det gjorde jeg også - for en sikkerheds skyld - da jeg havde skrevet mit indlæg i tråden i går. Men jeg ved ikke, om hun har fået den. Jeg har i hvert fald ikke hørt fra hende endnu.

 

Venlig hilsen

Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!!

 

Ser dere er ivrige!

Her går det i ett på hjemmebane, så ikke alltid jeg får svar opp med en gang :-)

 

Har svart Helle nå, så da ordner det seg nå ;-)

 

Nan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre å stille inn slik forumprogrammet er ment å fungere? (Innstillingene ble ødelagt i 2012.)

 

Om det dukker opp andre potensielle etterkommere om et par år, vil du vel ha muligheten til å få automatisk melding om det? De som ikke retter opp de ødelagte innstillingene, kan nemlig ufrivllig bli oppfattet som uhøflige av andre forumbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fået kontakt - dejligt at finde ny slægt i Norge på denne vis! :-)

Men altså: Skulle flere slægtninge - eller andre der er interesseret i netop denne slægt - dukke op hen ad vejen, er I velkomne til at kontakte mig på helleruby@hotmail.com for yderligere information.

Venlig hilsen
Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.