Gå til innhold
Arkivverket
Wenche Hillstrand

Sogneprest Henrich Christian Borchgrevink

Recommended Posts

Wenche Hillstrand

Jeg ser at alle informasjoner på nettet og selv Universitetet har følgende informasjon
om Sogneprest på Toten Henrich Christian Borchgrevink.
 
Gift 15 november 1790 med Sophie Cathrine Mandall.
 
Det må da være feil. Har funnet deres ekteskap den 24 februar 1790 i Sørum.
 
I November bodde de på Toten og fikk sitt første barn -Dorothea født 30 november.

 

Da det er hennes far som har skrevet vielsen i kirkeboken regner jeg med at han ikke har tabbet seg helt ut.

Vel, han skrev den i november men skriver tydelig 24 februar.

 

Har skrevet en mail til Universitet om dette, venter på svar på hva som er riktig.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7607&idx_id=7607&uid=ny&idx_side=-20

 

Kan han ha tilbakeført datoen slik at det så bedre ut -for 9 måneder fremover blir jo november.

Faren var jo Sogneprest og det samme hennes mann. Det som taler imot det, er at de hadde rukket å gifte seg

adskillig før og ikke noen dager før fødselen, og slett ikke i hennes hjembygd.

 

Noen her som vet hva som er korrekt.

 

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
Sophie Catarine Mandall

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 24 February 1790 , Sorum, Akershus, Norway spouse: Schmidz

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

Sophie Catarine Mandall

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 24 February 1790 , Sorum, Akershus, Norway spouse: Schmidz

 

Hei

Presten som viet dem het Schmidz

 

Selv FS har misforstått denne vielsen.

 

Det står Borchgrevink og min datter.

 

Se link innlegg 1

 

 

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hilde Rossing

Hendelsen er nok bare ført sist på året, de er viet 24 feb 1790 på Sørum Prestegaard. De kraftige skillestrekene etter 15 nov, indikerer at den datoen ikke skal gjentas.

Sånn tolker jeg det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

Takk Hilde

 

Det var det jeg trodde, faren hennes må jo ha skrevet riktig.

 

Da er det en del der ute som må forandre på sine slektstavler, da alle jeg har

sett opererer med 15 nov. 1790.

 

Hvor de har fått datoen 15 november 1790 fra er en gåte- da selv universitetets lokalhistorie skriver det samme.

Det må være en slektsvirus, som har blitt til en sannhet etterhvert.

 

 

Wenche

 

 

Endret av Wenche Hillstrand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Godt observert, Wenche, det er ingen tvil om at de ble viet 24. feb. 1790. Den/de som er opphavet til feilkilden har nok hoppet elegant over det som står først i innførselen, nemlig datoen. Her har man nok bare sett at forrige vielse var 15. nov. og forutsatt at Henrich Christian Borchgrevink og Sophie Cathrine Mandall også ble viet denne datoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

Takk Grethe

 

Den samme lokalhistorie som Universitetet drifter skriver også at hans datter Barbara gift med Johan Bernt Krohg

ikke hadde noen barn- jeg har funnet 6 stk.

Har skrevet mail til de, men de har ikke rettet opp. Få se om de gjør det.

 

Wenche

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×