Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoller


Liv Brynhild Aspaas
 Del

Recommended Posts

Jeg er helt ny her, så her kommer et dumt spørsmål:

Jeg prøver å finne ut når en seter ble bygd. Da tenkte jeg at skifteprotokollen er et sted å starte. Men før jeg begynner å stave meg fram der, så lurte jeg på om setre ble registrert ved skifte (gjelder år 1784-85).  Noen som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny her, så her kommer et dumt spørsmål:

Jeg prøver å finne ut når en seter ble bygd. Da tenkte jeg at skifteprotokollen er et sted å starte. Men før jeg begynner å stave meg fram der, så lurte jeg på om setre ble registrert ved skifte (gjelder år 1784-85).  Noen som kan svare på dette?

 

Avdødes eiendeler ble registrert ved et skifte, og som oftest er eiendelene spesifisert i skiftene. Men detaljeringsgraden kan variere, og jordegods vil ofte ikke være beskrevet nærmere enn gårdsnavn, landskyld og verdi. Så hvis det er snakk om ei seter som ble drevet under et gårdsbruk, tror jeg nok ikke du vil finne den nevnt spesifikt i et skifte fra 1780-tallet. Hvis setra var en egen eiendom/bosted, er det større muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdødes eiendeler ble registrert ved et skifte, og som oftest er eiendelene spesifisert i skiftene. Men detaljeringsgraden kan variere, og jordegods vil ofte ikke være beskrevet nærmere enn gårdsnavn, landskyld og verdi. Så hvis det er snakk om ei seter som ble drevet under et gårdsbruk, tror jeg nok ikke du vil finne den nevnt spesifikt i et skifte fra 1780-tallet. Hvis setra var en egen eiendom/bosted, er det større muligheter.

 

Takk for svar!

Har du noen tips til hvor jeg evt kan finne ut noe mer om når denne setra ble bygd? Har ikke funnet noe i bygdeboka for Ålen (setra ligger under gården Berget, gårdsnr. 122, brnr. 2)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har du noen tips til hvor jeg evt kan finne ut noe mer om når denne setra ble bygd? Har ikke funnet noe i bygdeboka for Ålen (setra ligger under gården Berget, gårdsnr. 122, brnr. 2)

 

 

Kanskje pantebøkene - setra kan være nevnt i skjøter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller tingbøkene - det var ikkje sjeldan usemje om setre og seterrettar, og da kan det ha vore rettssaker. Og viss setra ligg i ålmenning kan ho vere nemnt i ei beskriving på eit eller anna tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.