Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Gurine Jakobsdatter Hadland, fra Egersund


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Johanna Gurine Jakobsdatter Hadland f. 24. feb 1856, d 3. apr 1930.

Foreldre:

Jakob Torkelsen Hadland f. 19. sep 1821, d 13. jun 1911

og

Anne Gurine Berentsdatter Hovland f. 1815, d. 1. nov 1881

 

Kan noen hjelpe meg med disse foreldrenes foreldre og besteforeldre?

Jeg klarer ikke lese prestens håndskrift, og er veldig usikker på om det er riktig det jeg muligens har funnet.

 

Foreldre til Jakob: Torkel Jakobsen Hadland og Ågot Jakobsdatter?

Er også usikker på om Anne Gurine var fra Hovland?

 

mvh

Bjørg Marit Baustad Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Torkildsen og Anna Gurine Berntsdatter gifter seg 17 eller 18. april 1843 (noe utydelig)

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ogna i Eigersund, Ministerialbok nr. A 9 (1827-1850), Ekteviede 1843, side 384. 

Jakob Torkildsen sin dåpsinnførsel - foreldre: Torkild Jakobsen og Ågot Jakobsdatter

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 7 (1815-1827), Fødte og døpte 1821, uten sidenr. 
Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Gurine Berntsdatter konfirmeres 3. oktober 1830 av foreldre Bernt Berntsen og Sara Klausdatter - fødested Svanæs, samme som i vigselen.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Ogna i Eigersund, Ministerialbok nr. A 9 (1827-1850), Konfirmerte 1830, side 257. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fra et slektstre på www.geni.com, og må selvfølgelig sjekkes opp:

 

Sara Klausdatter Vestre Svanes (Stapnes)  Født: 1793
Rogaland, Egersund, Norway Død: 26. november 1863 (70)
Egersund, Eigersund, Rogaland, Norway (Oppholdt seg på Hadland) Nærmeste familie:

Daughter of Claus Benjamin Endresen Stapnes og Anne Guria Larsdatter Skåra
Wife of Bernt Vinter Berntsen Vestre Svanes
Mother of Gabriel Berntsen Stapnes; Anne Gurine Berntsdatter Hadland; Guri Kirstine Berntsdatter Svanes; Berthine Berntsdatter Svanes; Sofie Berntsdatter Svanes; Klaus Berntsen Lædre og Elisabeth Berthine Berntsdatter Svanes « mindre
Sister of Lars Clausen Stapnes; Anne Klausdatter Nodland; Endre Klausen Stapnes; Jakob Klausen Stapnes; Kirsten Gurine Klausdatter Stapnes; Guri Klausdatter Stapnes; Ingeborg Klausdatter Stapnes og Helene Klausdatter Stapnes

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Anne Gurine gift 4. desember 1812, høyre side:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund, Ministerialbok nr. A 6 (1808-1815), Kronologisk liste 1812, side 26.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8760&idx_id=8760&uid=ny&idx_side=-27


Sara Clausdatter døpt 23. januar 1793, øverst høyre side:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 5 /1 (1790-1808), Kronologisk liste 1793, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8759&uid=ny&idx_side=-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Torkildsen sin dåpsinnførsel - foreldre: Torkild Jakobsen og Ågot Jakobsdatter

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 7 (1815-1827), Fødte og døpte 1821, uten sidenr. 

 

 

Dette er min slekt.

 

Torkild Jacobsens dåp i 1796 (høyre, nede). Foreldrene er Jacob Svendsen og Kirsten Torkilsdatter.

 

Ågot Jacobsdatters dåp i 1801(høyre, nede, "Agathe"). Foreldrene er Jacob Mikal Jacobsen og Guri Malene Jacobsdatter.

 

Torkild og Ågot gifter seg i 1821 (venstre, nr. 7).

 

Torkilds foreldre:

 

Jacob Svendsens dåp i 1768 (venstre kolonne). Foreldrene er Svend Thorsen og Martha Jacobsdatter.

 

Kirsten Torkilsdatters dåp har jeg ikke funnet.

 

Jacob og Kirsten gifter seg i 1792 (høyre side, forlovelsen står på venstre)

 

Ågots foreldre:

 

Jacob Mikals dåp i 1761 i Sokndal (2. kolonne). Foreldrene er Jacob Jacobsen og Kornelske Jacobsdatter. Jeg synes Kornelske er så fint navn!

 

Guri Malenes dåp i 1764 i Sokndal (3. kolonne, øverst). Foreldrene er Jacob Jacobsen og Ågot Rasmusdatter.

 

Jacob og Guri Malene gifter seg i 1785 (venstre, nede)

 

Stian

Endret av Stian Høiset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg er veldig imponert over dere som leser så godt disse prestenes håndskrifter. Jeg klarer det så vidt, når dere har sagt hva der står :-)

Så sier jeg huff og huff, fordi jeg er ganske forvirret.

Kan f. eks du Kjell Arne Brudvik som har gitt meg denne lenken ang Jakop Torkildsens dåp  i 1821, også sjekke den samme kirkebok for året 1824 døpte 5. sep f. 26. aug foreldre Torchel Jacobsen og Agathe Jacobsdtr Hadland (jeg er ikke så god med linker, så jeg skriver det slik)

Hvis det er de samme foreldrene vil det si at de har en sønn Jacob f. 19. sep 1921 og en sønn Jacob Mikal f. 26. aug 1924.

Hvis dette stemmer har jeg en hel slektstavle bakover til 1250 på disse personene, men de er på en annen gren enn den jeg arbeider med nå. Altså krysser de hverandre og min manns farmor blir tremenning til min manns morfar. Og det blir slekt til deg Stian Høiset. Spennende saker :-)

mvh

Bjørg Marit

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis dere skriver stedsnavn (adresse) hvis det står noe om det i kirkeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min slekt.

 

Torkild Jacobsens dåp i 1796 (høyre, nede). Foreldrene er Jacob Svendsen og Kirsten Torkilsdatter.

 

Ågot Jacobsdatters dåp i 1801(høyre, nede, "Agathe"). Foreldrene er Jacob Mikal Jacobsen og Guri Malene Jacobsdatter.

 

Torkild og Ågot gifter seg i 1821 (venstre, nr. 7).

 

Torkilds foreldre:

 

Jacob Svendsens dåp i 1768 (venstre kolonne). Foreldrene er Svend Thorsen og Martha Jacobsdatter.

 

Kirsten Torkilsdatters dåp har jeg ikke funnet.

 

Jacob og Kirsten gifter seg i 1792 (høyre side, forlovelsen står på venstre)

 

Ågots foreldre:

 

Jacob Mikals dåp i 1761 i Sokndal (2. kolonne). Foreldrene er Jacob Jacobsen og Kornelske Jacobsdatter. Jeg synes Kornelske er så fint navn!

 

Guri Malenes dåp i 1764 i Sokndal (3. kolonne, øverst). Foreldrene er Jacob Jacobsen og Ågot Rasmusdatter.

 

Jacob og Guri Malene gifter seg i 1785 (venstre, nede)

 

Stian

 

Har du navnene på søknene til Jakob Mikal Torkelsen f 26. aug 1924?

Det ser ut som han har en bror som het Jakob f. 19. sep 1921.

Og skulle ha sjekket fødseldatoene til moren Agathe Jakobdtr dp. 1. nov 1801 og Ågot Jakobsdtr  f.??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du navnene på søknene til Jakob Mikal Torkelsen f 26. aug 1924?

Det ser ut som han har en bror som het Jakob f. 19. sep 1921.

Og skulle ha sjekket fødseldatoene til moren Agathe Jakobdtr dp. 1. nov 1801 og Ågot Jakobsdtr  f.??

 

 

Jeg tror jeg har funnet søskenflokken. Nummer 2 er min grein.

 

1. Jacob Torkilsen Hadland, f. 19. sep. 1821. Nr. 29 (venstre) f. 19.09.1821, dpt. 28.09.1821 Jacob. Foreldre er Bonde Torchel Jacobsøns og Agathe Jacobsd Hadland. Faddere Bondefolkene Jacob Svends:, Jacob Jacobs: Hadland, Tønnes [...]søn Møglebust Marthe Jacobsdr, Ane Maria Jacobsdr Hadland og Elen Tønnesdr [. . . ].

 

2. Jacob Mikal Torkilsen Hadland , f. 26. aug 1824. Nr. 26 (venstre) f. 6.08.1824, dpt. 05.09.1824 i kirken Jakob Michael. Foreldre er Torikel Jakobsen og Agathe Jacobs- dttr, bosatt på Hadland. Faddere Jacob Mikael Jacobsen, Torger(?) Jacobsen, Aslak Erichsen, Marthe Jacobsdttr, Ane Marie Jacobsdttr.

 

3. Torkil Torkilsen Hadland, f. 8. mars 1828. Nr. 17  f. 08.03.1828, dpt. 25.03.1828 Torkild. Foreldre er Gaardbrguer Torkild Jakobsen og Agathe Jakobsdatter Hadland. Børnefaddere Tønnes Pedersen Møgle- bust, Jakob Sakariassen Hadland, Jakob Jakobsen ibid:, Martsi(?) Jakobsdr ibid: og Anne Jakobsdr ibid:.

 

4. Konrad Torkilsen Hadland, f. 22. aug. 1831. Nr. 43  f. 22.08.1828, dpt. 28.08.1828 Konrad. Foreldrene er Gaardbruger Torkild Jakobsen og Agate Jakobsdr Hadland. Børnefaddere Jakob Jakobsen, Erik Tønnes., Agate Jakobsdr, Anne Maren Jakobsdr. og Kirsti Jakobsdr, alle af Hadland.

 

5. Gabriel Torkilsen Hadland, f. 14. aug. 1834. Nr. 31 f. 14.08.1834, dpt. 15.08.1834 Gabriel. Foreldre er Gaardbruger Torkild Jakobsen og Aagot Jakobsdatter Hadland. Det er veldig tett binding på denne kirkeboka, men så vidt jeg kan lese er faddere Jakob Mikael Jakobsen Tønnes Elefsen, Anun(?) Anundsen, Anne Marit Jakobsd., Kirsten Jakobsdr, alle af Hadland.

 

6. Anders Torkilsen Hadland, f. 6. jan. 1838. Nr. 4 f. 06.01.1838, dpt. 07.01.1838 Anders. Foreldre er Gaardbruger Torkild Jakobsen og Aagot Jakobsdatter Hadland. Faddere Bondefolk Aslak Eriksen, Jørgen Jhansen, Tarje [. . . ]sen, Anne Jakobsd og Maria Jhnesdatter, alle af Hadland

 

7. Abraham Torkilsen Hadland. Hentet fra FT1865.

 

8. Kristian Torkilsen Hadland. Hentet fra FT1865.

 

8 gutter, altså.

 

Fødselsdatoen til moren Ågot (Agathe) er nok vrien å finne. Det eneste jeg har er dåpsdatoen.

 

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel kunne gå ut fra at dette er riktig. Når der ikke er en Agathe og en Ågot som er døpt samme dag, må er tro at det bare er forskjellig skrivemåte.

Det betyr altså at mine svigerforeldre også er firmenninger med hverandre.

Tusen takk for hjelpen

mvh

Bjørg Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.