Gå til innhold
Arkivverket

Grav i Kongo W.C. Bergh


Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

På Kari Hilde French sin blogg kommer dette spørsmålet, som nok må høre hjemme på dette forumet:

Personene som er gravlagt på den gamle gravplassen fra kolonitiden er:

W.C Berg fra Fredrikstad, død 5.3.1898, hadde jobbet som kaptein på dampdreven elvebåt.

 

Dette har jeg funnet til å være Wilhelm Christoffer Bergh, registrert på en belgisk nettside over personer som har tjenestegjort i Kongo, men nettsiden har ingen opplysninger om hans biografi.

 

Registrert i folketellingen for Fredrikstad som født i 1868, sønn av Theodor Wilhelm Bergh, skipsfører og reder, født Fr stad 1834 og Thora Fredrikke Augusta Bergh født 1848 Fredrikstad.

 

 

 

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen hans er her, venstre side nr. 301:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 8 (1862-1871), Fødte og døpte 1868, side 106.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=377&idx_id=377&uid=ny&idx_side=-107
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060330020400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra boken

 

58

BERGH (Wilhelm-Christopher), Capitaine

adjoint de steamer (Frederikstadt, Norvège, 26.

9.1868 — Léopoldville, 5.3.1898). Fils de Théodore-

Christopher-William et de Steffens, Thora-

Frederika-Augusta.

Entré comme matelot dans la marine marchande

de son pays, il avait déjà navigué comme

capitaine à bord de divers vapeurs ou voiliers

quand il entra au service de l'É. I. C. en 1897,

en qualité de capitaine de steamer adjoint.

Parti en juin, il fut désigné le 3 juillet pour la

marine du Haut-Congo. Arrivé le 17 à Léopoldville,

il fut affecté à la ligne des Stanley-Falls.

Atteint d'érysipèle au début de 1898, il dut

abandonner tout travail et succomba peu après.

25 juillet 1952.

[J. J.] Marthe Coosemans.

Reg. matr. n° 2070. — Jenssen-Tusch, Sltandinaver

i Congo, Copenhague, Gyldenalske Boghandel,

1902-1905, pp. 391-392 et 397.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rask og profesjonell behandling :) Den nettsiden som nevnes (kaowarsom) har en del biografier om europeere som jobbet i Kongo, jeg fikk ikke opp det med samme. Om Bergh siteres en artikkel fra boken "Skandinaver i Kongo" (København 1902) - der er livshistorien til stakkars Bergh, fritt oversatt: f. 26.8.1868 Fredrikstad død Léopoldville 5.3.1898,

Etter å ha tjenestegjort i sitt hjemlands handelsflåte ble han utpekt til å frekventere Øvre Kongo som kaptein på strekningen til Stanley Falls. Han ankom Léopoldville den 17 juli 1897. Etter å ha blitt angrepet av streptokokker i begynnelsen av 1898 måtte han slutte sin tjeneste og døde kort tid etter.
Man regner med at det var mange nordmenn i Kongo på den tiden, sjøfolk, leger, misjonærer.

De har fått et dårlig rykte på grunn av det brutale kolonistyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gravstedet i Kinshasa (ved Stanleys Pool) er også omtalt i Arkivverkets forum vedr. mekaniker F. P. Sjøstrøm fra Laksevåg, død i Kongo 11.11.1898.

 

Den norske Legeforening har publisert en artikkel om "Norske leger i Kongo 1885-1908". Se http://tidsskrift.no/article/2503904

 

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei igjen,

 

husket at du var interessert i opplysninger om graven i Kinshasa. Flere steder i Kongo kan du fremdeles finne Cimetière des Pioneers. Jeg har besøkt en i Boma og en i Kinshasa, den sist på Mont Ngalima, en høyde som ligger vakkert til ved Kongofloden. Området var i mange årtier avstengt, for Mobutu hadde sitt presidentpalass på høyden. Da jeg var der i 2006 holdt Nasjonalmuseet til på høyden - og en av de ansatte tok oss en tur opp til kirkegården. Jeg skal ved leilighet lete etter notater (og kanskje foto) derfra. Flere av gravene var vandalisert og røvet under opptøyer i 1997 (de har senere blitt restaurert). Jeg kan ikke huske hvor mange norske navn vi fant, mest svenske mener jeg å huske (jeg sikter da til individuelle gravstener), det var en stor samleplakett med mange navn. Som sagt, om jeg finner noe, skal jeg varsle deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har funnet så langt så er de følgende nevnt på plaketten: C. W. Bergh, Charles/Karl Olsen, Carl Holm Michelsen, Fredrik Johan Sjøstrøm (ref Kari Hilde French) - men jeg skal sjekke mine notater og foto fra besøket fra kirkegården i 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.