Gå til innhold
Arkivverket

Sogn og Fjordane - Skannet skiftemateriale


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

I hovedmenyen for Skannet skiftemateriale - Sogn og Fjordane har det en stund nå ikke vært mulig å bruke "Velg embete".  Denne funksjonen ser ut til å fungere for andre fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedmenyen for Skannet skiftemateriale - Sogn og Fjordane har det en stund nå ikke vært mulig å bruke "Velg embete".  Denne funksjonen ser ut til å fungere for andre fylker.

 

Det var pussig. Jeg har ikke problemer med å velge blant embeter i Sogn og Fjordane. Kan du beskrive i detalj hva du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som Tor gjør: Velger fylke Sogn og Fjordane, men det dukker ingen embeter opp i nedtrekksmenyen under "Velg embete"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten "omvei":

Velg fylke: Sogn og Fjordane
Velg embete: kom ikke opp noen valg

Gikk så til velg protokolltype isteden, og valgte (tilfeldig) dødsfallsprotokoller. Da kom meldingen opp: "Utvalget ditt inneholder 0 kilder"

Men, se da var knappen under "velg embete" samarbeidsvillig, og kom opp med sju valg. Forstå det den som kan....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som Tor gjør: Velger fylke Sogn og Fjordane, men det dukker ingen embeter opp i nedtrekksmenyen under "Velg embete"

 

Men du får opp embeter dersom du velger et hvilket som helst annet fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får opp embeter dersom du velger et hvilket som helst annet fylke?

 

Jeg gjorde det for noen timer siden, og nå kan jeg plutselig velge embete i rullegardinsmenyet for Sogn og Fjordane også, så noe må vel være gjort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, problemet er det samme mht de øvrige fylkene også.

Ved å gå "omveien" jeg nevnte, kommer embetene opp likevel.

Fra inngangssiden - når man har valgt fylke - kan det se ut som om menylinjen for "velg embete" er krympet, eller hva jeg nå skal kalle det. De andre menylinjene er ørlite større i høyden enn menylinjen for embetene. Det ser ut til at den er kuttet like under pilen for nedtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, det virket et øyeblikk, men nå er situasjonen som Else beskriver igjen..

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det for noen timer siden, og nå kan jeg plutselig velge embete i rullegardinsmenyet for Sogn og Fjordane også, så noe må vel være gjort?

 

 

Nei, det skjer ikke arbeid på denne programvaren i helgene, og jeg er ikke kjent med at det har vært justert på denne programvaren på lang tid. Det skjer heller ikke oppdateringer i helgene, etter det jeg vet.

 

Nei, problemet er det samme mht de øvrige fylkene også.

Ved å gå "omveien" jeg nevnte, kommer embetene opp likevel.

Fra inngangssiden - når man har valgt fylke - kan det se ut som om menylinjen for "velg embete" er krympet, eller hva jeg nå skal kalle det. De andre menylinjene er ørlite større i høyden enn menylinjen for embetene. Det ser ut til at den er kuttet like under pilen for nedtrekk.

 

 

Pussig, det virket et øyeblikk, men nå er situasjonen som Else beskriver igjen..

 

Programvaren er laget slik at "Velg skifteforvaltning", "Velg fylke" og "Velg protokolltype" er valgbare i utgangspunktet, mens "Velg embete" først aktiveres når et fylke er valgt. Dette skal skje automatisk, og det gjør det for meg i Google Chrome for Mac. Men jeg ser nå at det i Safari for Mac er nødvendig å klikke på "Utfør" etter at fylket er valgt, før "Velg embete" aktiveres. Det er nok det samme som dere erfarer.

 

Det er merkelig at det skal komme å gå.

 

Jeg skal gjøre IT-avdelingen oppmerksomme på dette på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering bruker jeg både Mozilla og nyeste versjon av IE.  Jeg kan først velge embete etter å ha valgt "utfør" for hele fylket, men da er jo mye av hensikten borte, og dette har fungert helt utmerket helt til for noen tid siden. Lynnedslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre IT-avdelingen oppmerksomme på dette på mandag.

 

Flott hvis du gjør det! Jeg bruker de samme nettleserne som Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering bruker jeg både Mozilla og nyeste versjon av IE.  Jeg kan først velge embete etter å ha valgt "utfør" for hele fylket, men da er jo mye av hensikten borte, og dette har fungert helt utmerket helt til for noen tid siden. Lynnedslaget?

 

Lynnedslaget tok ned serveren og medførte at en av de ukentlige oppdateringene av skanna materiale krasjet, men jeg kan ikke forstå at det har ført til endringer i programvaren. Så fort serverne kom opp igjen, var alt ved det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Men så lurer jeg på hvorfor det ikke er lagt lenke til det søkbare registeret for Skifteprotokoll A 8

1733 - 1744 . Registeret ligger jo her og det burde være enkelt å legge inn en lenke til Nordfjord sorenskriveri, skifteprotokoll nr. A 8, 1733-1744 (søkbar 1733-1744) - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/9/24225

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lurer jeg på hvorfor det ikke er lagt lenke til det søkbare registeret for Skifteprotokoll A 8

1733 - 1744 . Registeret ligger jo her og det burde være enkelt å legge inn en lenke til Nordfjord sorenskriveri, skifteprotokoll nr. A 8, 1733-1744 (søkbar 1733-1744) - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/9/24225

 

Visningsprogrammene for skanna materiale forholder seg til Gamle Digitalarkivet. Når vi etter hvert får skiftet ut visningsprogrammene, vil de forholde seg til Nye Digitalarkivet, og vi får aktuell krysslenking på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tidshorisonten?

 

2015, med mindre uforutsette forhold skyver på prioriteringene. Vi er godt i gang med nytt viningsprogram for tinglysingsmateriale, og spesifikasjon for nytt visningsprogram for kirkebøker ligger mer eller mindre klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2015, med mindre uforutsette forhold skyver på prioriteringene. Vi er godt i gang med nytt viningsprogram for tinglysingsmateriale, og spesifikasjon for nytt visningsprogram for kirkebøker ligger mer eller mindre klar.

 

Det høres spennende ut, og det er sikkert mange som er spent på resultatet. Lykke til med arbeidet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.