Gå til innhold
Arkivverket

Ole Haugen, død i 1951


Morten Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Min oldemor hadde en bror Ole, født Olsen 22.09.1876, som skiftet navn til Haugen.

 

Han døde i 1951 og ligger gravlagt på Ullern kirkegård i Sør-Odal sammen med sin kone, Berthe, død 25.05.1900, deres felles sønn Bernt, død 11.11.1985 og svigerdatter, Tora, død 14.02.1982.

 

Kirkegårdskontoret sier at de har avgitt kirkebøkene til statsarkivet på Hamar og at jeg må henvende meg til dere for å få oppgitt døds- og begravelsesdag. Stemmer det?

 

Jeg har dessverre ikke kunnskap om når på året han døde.

 

Håper dere kan hjelpe meg.

 

Med vennlig hilsen

Morten Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkebok 17 for Sør Odal (Ullern 1947 - 1972) finner vi på side 110 som nr. 6. Ole Seterhaugen, f. 22.09.1876 i Sør-Odal, fhv skogsarbeider og enkemann. Han døde 10.06.1951 og ble begravet 15.06.51. Etternavnet stemmer ikke helt overens med det som ble oppgitt i spørsmålet ditt, derfor gjorde vi oppslag i andre kilder for å bekrefte/avkrefte om opplysningene gjelder personen du etterspør.
 

Ved oppslag i Vinger og Odal sorenskriveri, dødsfallsmeldinger, eske 16 for Sør-Odal i juni 1951 ser vi enkemann Ole Seterhaugen, død 10. juni 1951. Arvingene er i dødsfallsmeldingen oppgitt å være Gilbert Olsen f. 29.09.1898 og Bernt Seterhaugen f. 14.04.1900.

Vi finner at foreldrene til Gilbert og Bernt var Ole Olsen f. 1876 og Berte Gulbrandsdatter f. 1881 i kirkebok 8 for Sør-Odal ( Gilbert: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3577&idx_id=3577&uid=ny&idx_side=-53 og Bernt: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3577&idx_id=3577&uid=ny&idx_side=-58 ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt og klart svar.

 

Det er utvilsomt samme Ole (Seter)Haugen. De brukte jo litt ulike navn gjennom livet og på gravstøtten står det bare Haugen. Hans kone Berte (står oppført som Berthe i dåpsprotokollen) døde allerede i 1900 og ble jordfestet samme dag som Bernt ble døpt. Hun døde vel med etternavnet Olsen.

Det er ellers påfallende at ingen av fødselsdatoene til arvingene, gitt i arvemeldingen du refererer til, stemmer overens med de som er oppgitt i kirkebøkene. Den datoen som er angitt i kirkeboken stemmer imidlertid overens med det som står angitt på gravstøtten for Bernt sitt vedkommende. Jeg tror jeg forholder meg til kirkebøkene og de fødselsdatoene som er angitt der.

 

Jeg ser at linkene du gir meg fører til kirkebøker som jeg lenge har strevd med å klare å lese på grunn av en svært vanskelig håndskrift. En annen del av slekten min kommer fra Duaasbraaten og har mange fødsler og dødsfall mot slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Er det mulig å få hjelp til å finne veien videre i noe som ser ut til å være "blindspor" i denne delen av slekten?

 

 Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.