Gå til innhold
Arkivverket

Offiserer i Lom rundt 1723


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

I bygdebok for Lom 2 (Jon Kolden) peker bygdebokforfatteren på Geisar som bolig for militære da den tilhørte kaptein Christian Blichfeldt. Han blei utnevnt til sjef for vestere Gudbrandsdalen kompani 1718 og var der til 1727 da han tok avskjed.(Ovenstad 1948)

I bygdeboka blir det opplyst at Blichfeldt også kjøpte Grjotheim (på andre siden av Otta). Han står også som bruker der i 1723. Han er den eneste offiseren som er omtalt i bygebok for Lom på den tiden.

Nå veit vi iflg Ovenstad at Johan Henrich Ramm var premierløytnant på samme sted på samme tid. Men Ramm er ikke nevnt i bygdeboka for Lom. Flere av barna til Johan henrich Ramm er født i Lom etter opplysning av Mørch, men sted ikke nevnt.

I jubileumsboka Eidsvollsmennene (2014) blir det nevnt at sønnen Eilert Jørgen von Hadeln Ramm er født 1720 på Øverli i Lom.(side 206)

Det er ikke oppgitt noen kilde til denne opplysningen. Det som er sikkert at det nok var nær kontakt mellom sjefen Blichfeldt og løytnanten Ramm, som i 1726 blei utnevnt som kaptein og sjef for det etneske kompani i Sundhordland, og han flyttet nok dit på dette tidspunkt.

 

Bygdeboka for Lom har ikke oppgitt at det bor noen Ramm på Øverli. Det er skifte der i 1719 etter bondefolkene som bodde der. I 1723 blir det opplyst at de umyndige barn fra skifte 1719 står som eiere. Det er mulig Ramm kan ha bodd på Øverli, men jeg regner det som mer sannsynelig at Ramm bodde på Geisar eller Grjotheim som Blichfeldt eide.

 

Noen som kjenner mer til dette?

Hilsen Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke noe svar, men jeg har også prøvd å finne ut hvor i Lom min ane kaptein Svend Westerberg bodde. Ifølge Ovenstad ble han sjef for det Vest Gudbrandsdalske kompani 27. oktober 1727 etter å ha vært premierløytnant på Dovre. Da bodde han visstnok på Skjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra Lars Ove og Nils Aksel Horvei.

 

Kildematerialet fra 1723 bekreftet mye av det som sto i bygdeboka for Lom. Det som jeg bør oppgi i tillegg til de mulige stedene jeg nevnte i første innlegget er nabogården til Geisar, Skjæsar, kan også være bosatt av militære. Blichfeldt eide også denne gården.

Skjæsar hadde to bruk på denne tida, Øvre og Nedre. Både Geisar og Skjæsar ligger sentralt i bygda, med gode komunikasjoner både østover og vestover. Mens Øverli og Gjotheim på andre siden av Otta ligger mer avsides til.

Jeg mener nok at gårder hvor militære bodde skal ligge sentralt i bygda.

 

Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg prøver meg allikevel. 

 

Jeg ser i lenken fra Lars Ove at det med hånd er notert kaptein Christen Hanssen Blichfeldt. Jeg trodde at hans far kanskje var Henrich, men mottar gjerne korreksjon til dette. 

 

Kaptein Christen Blichfeldt f. c1675 døde 23.jun.1732 på Ottestad og ble gift 30.mar.1730 med Inger Dorothea Stockman 1703-1775 som ble gift 2) 16.jun.1734 med kaptein Axel Reinhold von Zernichow.  Inger Dorotheas foreldre var major Hans Adam Stockman og Anna Elisabeth Enevoldsdatter Skaktavl.

 

Jeg skulle tro at den madame de Fine som nevnes som eier av Skjæsar må være Catharina Ossia Friis gift med sognepresten Arnoldus Montagne de Fine som dør i 1719 i Lom. Hun flyttet etterhvert til sin datter Marie Catharine de Fine 1702-1733 som var gift med sogneprest Herman Schiøth på Evje hvor hun dør i 1745.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "lieutn. ved det oplandske regimente" Christian Hansen Blichfelt søker om vielse uten forlovelse med Maren Christensdatter Høeg, dat. Hovingsholm 9 juli 1705. Så det har iallefall vært en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "lieutn. ved det oplandske regimente" Christian Hansen Blichfelt søker om vielse uten forlovelse med Maren Christensdatter Høeg, dat. Hovingsholm 9 juli 1705. Så det har iallefall vært en.

 

 

Takk Erlend.

 

Dette er nok samme person som altså må ha vært gift minst 2 ganger.  Det passer også bra da det var lovlig sent å bli gift 1. gang 55 år gammel så velstående som han var. Jeg må lete etter en Hans Blichfeldt, kanskje bror til Henrich.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.