Gå til innhold
Arkivverket

Adgangspass til riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kom over en artig liten sak for en stund siden . Det jeg ikke var klar over var at Eidsvollmennene måtte ha eget adgangspass for å kunn komme inn i Eidsvollbygningen i forbindelse med utarbeidelsen av grunnloven i 1814 .

 

Legger ved bilde av adgangspasset til Christian Hersleb Hornemann .

 

Takk til Hans Henrik Hornemann ved Reinsklosteret " i / utenfor" Trondheim for den digitale avfotografering av passet og CHH sin signatur .

 

Hans Henrik Hornemann fortalte meg at hans bestefar fortalte ham , at da kong Olav var på besøk på Reinsklosteret på 1970 tallet , så hadde Kong Olav uttrykt sin begeistring over adgangspasset for noe slikt hadde han aldri sett før .

 

H H Hornemann snakket med sin far som kunne fortelle at C H Hornemannn i sin tid ( 1814 ? ) hadde kjøpt et utkast til Grunnloven , men at han senere donerte dette til Vitenskapens selskap / Universitetet ?  Det skal jeg snuse opp ja .........

 

Det må understrekes at jeg ikke nedstammer fra C H Hornemann , men at et slektskap finnes som bunner ut i 2 av døtrene til Henrich " Engelskmann " Sommerscales og hustru Anna Rorig , ja det gjør det . Moro det og ........

post-535-0-17686200-1403710538_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Så vidt jeg vet er det ikke bevart så mange slike adgangstegn. Tidligere ble det sakt at det var tre: et i Eidsvollsbygningen, et på museet i Arendal (doktor Møllers) og et i privat eie (lensmann Lilleholts). Så Hornemanns må være det fjerde kjente!

 

Adgangsbevisene ble utstedt da eidsvollsmennene overleverte fullmaktene fra valgene. Da ble navn og tittel påført kortene, som så ble stemplet med Den norske løve.

 

PS: I forbindelse med grunnlovsjubileet var over 2000 ungdomsskoleelever på Næs Jernverksmuseum i Tvedestrand og fikk en smak av 1814. Alle sammen fikk utdelt adgangsbevis som var kopier av lensmann Lilleholts - med sitt eget navn selvfølgelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.