Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Far til Anne Marie Pedersdatter Frich, f. ca. 1737, Bergen.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Hvem var Anne Marie Pedersdatter Frich - gift med Ole Pedersen Kaland?

 



 

Hun nevnes som "pige" ved vielsen, og er da formodentlig ikke enke etter en Frich. Altså er hun nok datter av en Peder Frich. (øverst t.h. i KB)


 

(Nevnes ikke som Frich i vielsen, men ved samtlige barns dåp. se f.eks. Anna Sophie nedenfor)

 

 

Har også gode nok opplysninger om parets etterslekt, og begynner å "få hull på" Ole P.

 

Men Anne Marie er en nøtt. Jeg har henne i 1801.


 

(Hun bor hos datteren Bergithe Pernille. De to barna Anna Maria og Synneve Olina, er forøvrig hennes (Bergithes) "søsterdøtre", ikke mannens.)

 

Og Anne Maries død:


 

Finner henne som fadder til et av broren(?) Toldbetjent Johan Daniel Frichs barn, 


 

Han er likeledes fadder til et av Anne Marie og Oles barn - Anna Sophie. 


 

Så derfor går jeg ut fra at de er i nær slekt. Bror/søster, fetter/kusine. 

Johan D. har også bl.a. barna Peter Samuel og Jens Peter. Skulle tyde på en far Pet(d)er.


 

 

Så hvem er Johan Daniel og Anne Maries formodete felles far ?

 

Finner en promiskuøs Capt. des Armes - Peter Frich på Voss, hvor han avler to uekte barn med to forskjellige piker i rask rekkefølge. 

 


 

Og

 


 

Klarer ikke å spore denne Peter videre. Det være seg bakover eller fremover. Hverken Johan Daniel - den mulige broder - eller Anne Marie  lar seg heller spore som døpt hverken i Bergen eller naturlig omegn. (Fra og med Rogaland til og med Sogn).

Vet at det var et Vossisk kompani av (Søndre) Bergenhusske regiment. Utskrevne Infanterister. De hadde vel muligens dansk vervet befal? Vet ikke hvor jeg eventuellt skal lete etter lister over underoffiserer for 270-80 år siden. . . .

 

Så for noen dager siden, helt med fingeren på "poste"-knappen - finner jeg en eldre og omfangsrik debatt på DA med fokus på Frich-er fra Finnmark!


 

Dét hadde jeg ikke tenkt på. Der dukker jo mine etterlysninger opp i en bisetning også. 

 

Fikk meg til å tråle Delgobe. Og det er jo en egen sportsgren . . . ;-) 

 

Blandt MEGET annet nevnes der i 1685 en Jacob Jacobsøn som "maaske er en broder av D. J. i Bergen?" (D.J. er da David Jacobsen Frich) Og  J.J. er "fuldmægtig for Jan Seehusen i Bergen".


 

Snaue hundre år etterpå er et ektepar Sehuus faddere for Anne Maries sønn Peter Johan. Selv om dette er nødt til å være en reinspikka tilfeldighet - her er lenken:


 

 

 

Videre i Delgobe -

 

Danmark:

 

En Peder Frich som Underkirurg ved Asiatiske Compagnie 1784, og en apoteker Peder som dør i 1802.


 

Hvis noen av disse skulle være aktuell kandidat, måtte de nødvendigvis være hauggamle på registreringstidpunktet. 70 år gammel (minst) kirurg på langfart?

 

En Peder nevnt, men formodentlig med etternavn Hyld. Mor - Johanna Frich, ser det ut som.


 

 

 

Men HER er en Petter Johannessen Frich født - (eller står det "i Kbh" -København?) 1706, som er sersjant i -38. Hmm. Kan det stemme med en kaptein på Voss i 1734? I alle fall nærmeste kandidat så langt- 


 

Hvem kan tolke kompani-forkortningene: "Vestr?-???- Sogns Comp." ? Kan vel neppe være et norsk kompani, for hvis det menes  Vesterlenske regiment, så stemmer ikke dette med Sogn(ske) kompani, for det hørte inn under Bergenhusske regiment. 


 

Er ikke i stand til å finne tilsvarende historisk oversikt over den danske hæren, noen som vet?

 

 

 

Så finner jeg "norske" Johan Daniel nevnt av Delgobe m spørsmålstegn, og en laaang strek bort til Anne Marie og Ole Pedersen Kaland m to av deres fire barn. Ser ut som Delgobe også funderte på om de var søsken . .


 

Men hvilken Johan Daniel er dette? 


Står i Richters "100 aars dødsfald i Danmark" s. 332.


 

Der har vi vel også apotekeren nevnt ovenfor, død 1802 - 36 år gml. Altså: Stryk ham.

 

Og helt på tampen, bare for å gjøre forvirringen komplett, hvem er DETTE da??

En Anne Pedersdatter Frich død i Bergen 1766.


 

 

 

Jeg har vel muligens gapt over alt for meget i ett og samme tema, skulle kanskje ha delt det opp i spørsmål for spørsmål. Men jeg kaster meg uti det -

 

Kort sagt: HJELP? ;-)

 

Mvh

 

Even S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet interesserer meg og jeg har lenge forsøkt å finne ut av Johan Daniel.

 

Jeg har nylig mottatt en meget omfattende slektstavle over Frich som dekker både Norge og Danmark.  Der ser jeg en mengde Peter Frich, men bare noen få kan være aktuelle kandidater.

 

Iflg. tavlen som vel er ganske så udokumentert så har Marie/Maren Frich som ble gift med David Jacobsen (Frich) bla. en bror Hans Frich som var borgermester i Bergen gift med Helene Ruus.  De hadde en sønn Peter f. c1700 eller 1706.  En annen sønn Hans Frich ble sogneprest i "Nyborg" i Bergen gift med Petronelle Hjort hadde igjen en sønn Peter - pussig nok benevnt Peter Jespersen Frich som var løytnant i 1760. Søsken av ham Gregorius (supercargo i Khavn), Hans (løytnant), Poul Bosen Frich (hører), Frederik Christian Frich (apoteker i Roskilde), Else Margrethe Borrenæa Frich og Bodil Helene Frich - alle notert med årstallet 1760 som tyder på at opplysningen kommer fra et skifte. Frederik Christian hadde også en sønn Peter, men han var apoteker i Roskilde som sin far.

 

Hans og Helene hadde også en sønn Mechtel.

 

Samme tavle har Johan Daniel Frich som sønn av Daniel Frick, skoleholder i Bergen igjen sønn av Mouritz Frich, spisemester og vintapper i Bergen (skal vel være K.havn).  Merk at Johan Daniel også kalles Jan Daniel Frich http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dkkf1763&gardpostnr=1489&personpostnr=1489 her ved datterens konfirmasjon.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans og Helene hadde også en sønn Mechtel.

 

Mechtel er kvinnenavn så dette er altså en datter.  Trolig oppkalt etter Mouritz, Marie (gift med David Jacobsen) og Hans Frichs mor Mechtel Otte gift med Peter Frick f. c1650, kjøpmann i Khavn.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saksopplysning: en capitain des armes er en underoffiser, det var den høyeste sersjantgraden i et kompani: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Capitaine_des_armes . Det er derfor ikke usannsynlig at barnefaren på Voss og sersjanten i Delgobe er samme mann.

 

I Delgobe står det vel Ytre-Vestre-Sognske Comp., som var et av 1. berghusiske regiments kompanier. Diverse ruller ligger her, http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Militaere-ruller, men ingen av dem er for dette kompaniet før i 1756.

 

Der ligger også en rulle for Vossiske kompani for 1746, det er i 2. bergehusiske regiment. Men her er det en annen som var capitain des armes.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet interesserer meg og jeg har lenge forsøkt å finne ut av Johan Daniel.

 

Jeg har nylig mottatt en meget omfattende slektstavle over Frich som dekker både Norge og Danmark.  Der ser jeg en mengde Peter Frich, men bare noen få kan være aktuelle kandidater.

 

Iflg. tavlen som vel er ganske så udokumentert så har Marie/Maren Frich som ble gift med David Jacobsen (Frich) bla. en bror Hans Frich som var borgermester i Bergen gift med Helene Ruus.  De hadde en sønn Peter f. c1700 eller 1706.  En annen sønn Hans Frich ble sogneprest i "Nyborg" i Bergen gift med Petronelle Hjort hadde igjen en sønn Peter - pussig nok benevnt Peter Jespersen Frich som var løytnant i 1760. Søsken av ham Gregorius (supercargo i Khavn), Hans (løytnant), Poul Bosen Frich (hører), Frederik Christian Frich (apoteker i Roskilde), Else Margrethe Borrenæa Frich og Bodil Helene Frich - alle notert med årstallet 1760 som tyder på at opplysningen kommer fra et skifte. Frederik Christian hadde også en sønn Peter, men han var apoteker i Roskilde som sin far.

 

Hans og Helene hadde også en sønn Mechtel.

 

Samme tavle har Johan Daniel Frich som sønn av Daniel Frick, skoleholder i Bergen igjen sønn av Mouritz Frich, spisemester og vintapper i Bergen (skal vel være K.havn).  Merk at Johan Daniel også kalles Jan Daniel Frich http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dkkf1763&gardpostnr=1489&personpostnr=1489 her ved datterens konfirmasjon.

 

Tusen takk for svar, beklager sen respons grunnet ferie og denslags . . men dette var tankevekkende. Skal prøve å sette meg inn i materien. Er usikker på om J.D. var sønn av Daniel skoleholder- burde vel da kunne spores i kirkebøker som døpt i Bergen. I likhet med borgemesterens sønn Peter. Jeg er ikke i stand til å finne dem. (Og nå ligger Digitalarkivet nede - vedlikehold?) Dessuten har vi Peter-navnet på to av sønnene til J.D . . Må gruble litt. Hadde selvsagt vært utrolig interessant å "tyvtitte" på Frich-tavlen. . .

 

Mvh

 

Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saksopplysning: en capitain des armes er en underoffiser, det var den høyeste sersjantgraden i et kompani: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Capitaine_des_armes . Det er derfor ikke usannsynlig at barnefaren på Voss og sersjanten i Delgobe er samme mann.

 

I Delgobe står det vel Ytre-Vestre-Sognske Comp., som var et av 1. berghusiske regiments kompanier. Diverse ruller ligger her, http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Militaere-ruller, men ingen av dem er for dette kompaniet før i 1756.

 

Der ligger også en rulle for Vossiske kompani for 1746, det er i 2. bergehusiske regiment. Men her er det en annen som var capitain des armes.

 

Hjertelig takk! Dette oppklarte meget angående militærhistoriske grader, og kryptiske forkortelser. Særdeles nyttige opplysninger. 

 

Mvh

 

Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet sersjant Peter Frich! Og kan bekrefte at Johan Daniel er hans sønn. Og Anne Marie hans datter.


 


Peter Frich vielse, Vik i Sogn:


http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd


Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16799&idx_id=16799&uid=ny&idx_side=-49


 


 


Johan Daniel dåp:


http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=sogndaap&gardpostnr=19697&merk=19697#ovre


Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16799&idx_id=16799&uid=ny&idx_side=-59


 


 


Anne Marie (Anna Maria) dåp:


http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=sogndaap&gardpostnr=19754&merk=19754#ovre


Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16799&idx_id=16799&uid=ny&idx_side=-53


 


 


Begriper ikke at jeg kan ha oversett dette før. Mente jeg forlengst hadde trålet fylket for Frich-er. . . Uansett, -  i dag er en mangeårig gåte løst.


 


Tusen takk for hjelp Leif og Ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Even!

 

Denne Peter Frich må vel være den samme som var på Voss og fikk barna Maren og Axel hhv. 2 og 1 år før han gifter seg i Kyrkjebø i Vik, Sogn og Fjordane?

 

Pernille Borch burde også være mulig å spore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Even!

 

Denne Peter Frich må vel være den samme som var på Voss og fikk barna Maren og Axel hhv. 2 og 1 år før han gifter seg i Kyrkjebø i Vik, Sogn og Fjordane?

 

Pernille Borch burde også være mulig å spore. 

 

Takk & takk!

 

 

Må vel nødvendigvis være samme Peter ja, - fant forøvrig nok en sønn (m Pernille Borch, vil jeg tro) Friedrich:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16796&idx_id=16796&uid=ny&idx_side=-13

 

Men Pernille Borch er foreløpig vrien å finne. Hun er kun nevnt ved vielsen (se lenke i #9) Ikke ved barnas dåp. Finner henne ikke døpt i Sfj, (eller Bergen) ei heller død.

Men dette blir vel et eget emne her på forumet etterhvert tenker jeg. Må bare lete videre foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Pernille Borch er søster til Lisbeth (Elisabeth Amalie) Danielsdatter Borch? Hun ble gift med Henrik Eliassen Vie i Førde 1734. De flyttet senere til Bergen og barn finnes døpt der fra 1738 til 1745 (muligens i Førde også før dette).

 

Lisbeth er trolig søster (halvsøster?) til løytnant Biørn Danielsen Borch, gravlagt i Førde 6. nov. 1720 i en alder av 43 år, 6 mnd. og 14 dager. Kort biografi er å lese i Ovenstad.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbeth Danielsdatter Borch og Henrik Eliassen Vies datter Edel Dorothea, som var 10 år i skiftet etter moren i 1745, kan være den samme som vi finner som fadder både til Johan Daniels barn i 1764 og til Anne Maries barn i 1774 – «Ædel Dorothea Wium» og «Edel Dorothea Eliædat».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! - Dette virker riktig. Både mht. sønnen Johan Daniel. Oppkalling etter to bestefedre. - (Peter Frick nevnes som Johannessøn i et av Delgobes notater - det som satte meg på sporet av ham i Sogn.)


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43508/878/


 


Og - at en eventuell søster/bror har tilknytning til Førde og Bergen. Og ikke minst militær tilknytning. (Bjørn)


 


Bjørn Borch nevnes av Lassen (nederst på siden)


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40127/49/


 - men klarer ikke finne ham annetsteds i samlingene. Ei heller hos Delgobe. Må nok finlese en gang til.


 


Og mens jeg skriver, har du funnet "løsningen" på fadder "Ædel Dorothea Eliædtr" som jeg har grublet fælt på. Nå faller ting en smule på plass - dette er fantastisk. Takk!


 


Og Ovenstad står på innlånslisten . .


 


Mvh


 


Even S.


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at Peter Johannesen Frich og Pernille Borch skal ha døpt sønnen Barthold i Førde i 1746, men finner det ikke i kb (som er ganske så blekk-kludret).

 

Førde synes imidlertid som en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at Peter Johannesen Frich og Pernille Borch skal ha døpt sønnen Barthold i Førde i 1746, men finner det ikke i kb (som er ganske så blekk-kludret).

 

Førde synes imidlertid som en link.

 

Hvor fant du dette? Klarer ikke å "reprodusere" her . .  men så trenger jeg søketrening. Jfr #16.

 

Skal grave mer i Førde. 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distreff fra DIS NO. Se bilde

Der kan man se . .  bare søkt Borch i Slektsforum, ikke DIS-treff. Litt oppgitt over seg selv blir man til tider . . 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Dis-treff var Peter Johannesen Frich født 1706 i København. Jeg fant han ikke umiddelbart i registeret som finnes på Steens hjemmeside Registre til Københavns kirkebøger. Dåpsregisteret er registrert med fars etternavn og her er det ingen Frich med en sønn Peter i 1706. Slektsnavn var ikke vanlig å bruke på denne tiden, det kan også være fra morssiden navnet kommer. Man må derfor søke i registeret etter fornavn, fars fornavn, eller dåpsår i stedet.  

Er du heldig finner du han!

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12 og 22

Imidlertid finner jeg en Biørn Borch (ved kapt. Haus comp.) og ei Anna Sophia som får datteren Elisabeth Amalia døpt 16. mars 1715 i København. Mon tro om ikke dette er Bjørn Danielsen Borch. Datteren kan i så fall være oppkalt etter hans mor, og halvsøsteren Elisabeth Amalie (Lisbeth) kan dermed blitt oppkalt etter farens forrige kone, tradisjonen tro.

 

Originalinnførselen finnes her: Arkivalieronline, København, Citadel – Kastels kirkebok, oppslag 7

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende! Men hvordan gjør du oppslaget? Min nettleser (safari) nekter i hvert fall å vise meg noe som helst, når jeg forsøker riktig lenke:

 

København Sokkelund Citadel - Kastels Citadel - Kastels 1712 1789 F K
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrudd av for Javascript kanskje?

 

Du velger i alle fall amtet København først og finner sognet etterpå - Citadel – Kastels.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.