Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Far til Anne Marie Pedersdatter Frich, f. ca. 1737, Bergen.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Mneiii, Java av? Trodde ikke det . .?

 

Valgte Kjøbenhavn og Citadel-Kastel, fikk listen opp, prøvde lenken, - og intet skjedde

 

Prøver annen nettleser (PC).

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12 og 22

Imidlertid finner jeg en Biørn Borch (ved kapt. Haus comp.) og ei Anna Sophia som får datteren Elisabeth Amalia døpt 16. mars 1715 i København. Mon tro om ikke dette er Bjørn Danielsen Borch. Datteren kan i så fall være oppkalt etter hans mor, og halvsøsteren Elisabeth Amalie (Lisbeth) kan dermed blitt oppkalt etter farens forrige kone, tradisjonen tro.

 

Originalinnførselen finnes her: Arkivalieronline, København, Citadel – Kastels kirkebok, oppslag 7

 

Vel, ser nå at at hun som bar barnet var generalmajorinde Elisabeth Amalia Bonerts, så barnet kan være oppkalt etter henne.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at "vår" Peter Frich er han som finnes i Nygaards sedler, se bilde.

 

Står det Skanderborg slot ?  Hvor er det ?  Kanskje han har familietilhørighet i egnen og det er der en bør lete etter ham.

post-639-0-00481800-1404548193_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, dette kan være samme mann. Han ønsket tydeligvis å komme i slottsfogdtjeneste på Skanderborg slott, men forgjeves. Skanderborg ligger et par mil utenfor Århus, Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Borch så ser jeg at Listbeth/Elisabeth Danielsdatter Borch troloves i Førde 7 past Tri, dvs. 8. aug. 1734 til Hendrich Eliassen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11403&idx_id=11403&uid=ny&idx_side=-52  Søster av Pernille ?

 

De er begge nevnt her http://www.fylkesarkiv.no/sites/default/files/Steen_Forde_Bind_4komplett.pdf og da særlig hans slekt.

 

Sorry, dette var jo allerede funnet av Grete i #12.  Slik går det når en bare er innom av og til i ferien.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Peter forsvinner fra Kyrkjebø/Vik etter Fridrichs fødsel, kan stemme med ansøkning i Danmark 1743? For så å "dukke opp" i Førde -46. Ifm m Bartholds dåp. Kompanisjef Nordre Sundfjordske t.o.m. -39: Barthold (Bertel) Svane. Vittig, om enn mulig totalt uvedkommende. .

 

Beskrivelsen hos Nygaard er jo kanske nedlatende: "har tjent en og anden Kgl. betjent ved pennen . ." 


Leif, se #12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompanisjef Nordre Sundfjordske t.o.m. -39: Barthold (Bertel) Svane.

 

Ifølge Lassen var det nettopp i Barthold Svanes kompani også Bjørn Borch tjentegjorde. Det var forresten ganske så vanlig blant militære å kalle opp komp.sjefen eller andre med høy militær rang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Lassen var det nettopp i Barthold Svanes kompani også Bjørn Borch tjentegjorde. Det var forresten ganske så vanlig blant militære å kalle opp komp.sjefen eller andre med høy militær rang.

 

 

Akkurat . Men oppkalling syv år etter "sjefens" avgang? (1739 -Ovenstad)

 

Kan kanskje tyde på at Peter tjenestegjorde ved Nordre Sunnfjordske mens Svane fortsatt var i kommando?

 

Og Bjørn Borch døde i 1720 (Ovenstad), og da var visstnok ikke Peter begynt i tjenesten engang. (1729 sies det et sted jeg ikke finner igjen(!) - men Nygaard-sedlen sier 16 år i bergenhusiske - regnet fra -43?.)

Uansett - nok ikke samtidig med Bjørn B.

 

Forøvrig finner jeg ikke Peter F. hos Ovenstad. Merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Pernille Borch er søster til Lisbeth (Elisabeth Amalie) Danielsdatter Borch? Hun ble gift med Henrik Eliassen Vie i Førde 1734. De flyttet senere til Bergen og barn finnes døpt der fra 1738 til 1745 (muligens i Førde også før dette).

 

Lisbeth er trolig søster (halvsøster?) til løytnant Biørn Danielsen Borch, gravlagt i Førde 6. nov. 1720 i en alder av 43 år, 6 mnd. og 14 dager. Kort biografi er å lese i Ovenstad.

 

Litt sent apropos . . 

 

 

Har "pløyd" kb Førde, fra etter Henrich og Lisbeths vielse, (#12) til ut-36, uten å finne barn av dem. Lette fortrinnsvis etter Edel Dorothea (#13)

 

Nå skal det jo sies at øynene gikk i kryss på slutten, - den presten som førte boken skulle vært "tesnakket". Alt skrevet etterhverandre som en eneste "stream of consciousness".

 

Men såvidt jeg kunne klare å se, ingen Edel D. i hvert fall. De aller fleste er "oppsatt" med kun ett fornavn. Så hennes noe prangende, bymessige burde stikke seg ut . .;-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#34

Godeste Ovenstad har nok ikke fått med seg alle offiserene. Kanskje kan du finne noe her: Militære ruller

 

#35

Kan jo tyde på at de bodde et annet sted før de kom til Bergen. Edel Dorothea bør være født 1735/36.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her brukte jeg Family Search :-) Kjekk sak, men mye feil, så originalkildene må alltid sjekkes.

 

Aha, - lenge siden jeg har vært der. Ble lei av uetterretteligheten, men - som du sier - sjekkes originalen så . .  Må revurdere FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig finner jeg ikke Peter F. hos Ovenstad. Merkelig. 

 

Hvis han forble sersjant finnes han ikke i Ovenstads militærbiografier, da disse kun inneholder offiserer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han forble sersjant finnes han ikke i Ovenstads militærbiografier, da disse kun inneholder offiserer.

 

 

 

Tja, - tenkte han kanskje var der, i.o.m. at Bjørn Borch står der og han var Capitain des Armes - samme grad som Peter Frich hadde på Voss, og som iflg #4 var høyeste serjantsgrad. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11764&idx_id=11764&uid=ny&idx_side=-48

 

Borch endte dog opp som Sekondløytnant,  (Ovenstad bd 1 s.117) så der er vel grunnen. Hr. Frick gjorde intet avansement. Må ha vært litt trist - 16 år som sersjant . . . Borch var Capt.d.A. i to år . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Dis-treff var Peter Johannesen Frich født 1706 i København. Jeg fant han ikke umiddelbart i registeret som finnes på Steens hjemmeside Registre til Københavns kirkebøger. Dåpsregisteret er registrert med fars etternavn og her er det ingen Frich med en sønn Peter i 1706. Slektsnavn var ikke vanlig å bruke på denne tiden, det kan også være fra morssiden navnet kommer. Man må derfor søke i registeret etter fornavn, fars fornavn, eller dåpsår i stedet.  

Er du heldig finner du han!

 

 

Da har jeg skummet  Registre til Københavns kirkebøger.

Både på årstall (1705 -06 -07) og Peter/Peder og Johan/Johannes.

Finner ingen tilfredsstillende kombinasjon.

 

Ad #24-25-26: Java var i skjønneste orden, hadde bare oversett et lite fiffig leseprogram som så gjerne ville installeres. Med dét innabords, gikk det greit :-)

 

Fortsetter søk med krum hals ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artighet fra Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1782.01.21

 

Bortkomne Sager.

Hos mig Johan Daniel Frich, Toldbetient ved Nøstet, er Natten imellem den 16de og 17de Januarii indbrækket et Vindue udi mit Spisekammer, og bortstiaalet efterfølgende, nemlig: En Knivekasse med endeel Kniver og Gafler udi, samt et Par Forskiær-Kniver med uarbeidede Beenskafter og Sølvholker paa, mærket J.D.F., samt Aarstal; et Krydderskrin, rød malet, med endeel Skuffer udi, som var udskaaren i Roser; en Steenkomme med Gryne-Brød udi, samt et Tindfad overkvelvet og en Steentallerken; en Potte med saltet Selere udi; et blaat og hvidt trukket Vindues halv-gardin.

Hvem ovenmeldte kand opdage, loves af Eieren en billig Douceur.

 

 

Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1782.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artighet fra Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1782.01.21

 

Bortkomne Sager.

Hos mig Johan Daniel Frich, Toldbetient ved Nøstet, er Natten imellem den 16de og 17de Januarii indbrækket et Vindue udi mit Spisekammer, og bortstiaalet efterfølgende, nemlig: En Knivekasse med endeel Kniver og Gafler udi, samt et Par Forskiær-Kniver med uarbeidede Beenskafter og Sølvholker paa, mærket J.D.F., samt Aarstal; et Krydderskrin, rød malet, med endeel Skuffer udi, som var udskaaren i Roser; en Steenkomme med Gryne-Brød udi, samt et Tindfad overkvelvet og en Steentallerken; en Potte med saltet Selere udi; et blaat og hvidt trukket Vindues halv-gardin.

Hvem ovenmeldte kand opdage, loves af Eieren en billig Douceur.

 

Veldig gøy! Her lærer jeg nye nett-kilder hele tiden. Takk.

Funnet: Høyst sannsynlig Pernille Borchs død: Lenke:

 

Original:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-128

 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollbetjent Johan Daniel Frichs 1. hustru Lisbet/Elisabeth Samuelsdatter Bloch kan være datteren til Samuel Rasmussen Bloch og Elisabeth Samuelsdatter Hognestad på Sandved, Høyland, Rogaland - nevnt i "Familien Thrane fra Viborg" av Kinnapel. Født ca 14.jan.1744, men det er et stykke fra Høyland til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat . Men oppkalling syv år etter "sjefens" avgang? (1739 -Ovenstad)

 

Kan kanskje tyde på at Peter tjenestegjorde ved Nordre Sunnfjordske mens Svane fortsatt var i kommando?

 

Bartold Svane var gift med Judith Juliane von Hirsch. De bosatte seg i Førde og var barnløse. Jeg vet ikke når Svane døde, ifølge Ovenstad var Judith enke i 1750. Hun døde i Førde 65 år gammel i 1759 og skiftet åpnet få dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bartold Svane var gift med Judith Juliane von Hirsch. De bosatte seg i Førde og var barnløse. Jeg vet ikke når Svane døde, ifølge Ovenstad var Judith enke i 1750. Hun døde i Førde 65 år gammel i 1759 og skiftet åpnet få dager etter.

 

Svane døde i 1744

Lenke

 

Har ikke sett i KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke nr. 2 i #31 har mye om Barthold Svane og ikke minst om enken som var meget velstående.

 

Som en også ser der så eide erkebiskop Hans Svane mye i området selv om han vel aldri bodde der selv.  Jeg lurer på om det er noen forbindelse mellom Barthold og erkebiskopen.  Jeg kjenner bare en sønn Jørgen f. 1641 og 2 døtre, men ingen av dem hadde heller noe i Norge å gjøre.  Det var mange Svane i Bergen som er etterkommere av Dorthe Hansdatter Svane - for øvrig en søster av Anne Hansdatter Svane, mor til erkebiskopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.