Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av Matros Karl Andreas Nilsen


André Sunde Didriksen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Lurte på om dere vet eller kunne hjelpe meg med å finne ut når Matros Karl Andreas Nilsen f.27.10.1844

(Hansnæs) døde? Og finnes han oppført i noe register (sjømannsregisteret etc.) han skal ha død rundt år 1900-1901 (enten i Oslo eller i Barbu) men dette vet jeg ikke.

Lager en slektsbok og hadde satt enormt stor pris på om jeg hadde klart å funnet han og fått en utskrift rundt hva som skjedde med han!

Takker enormt mye på forhånd for svar og tilbake melding,

Mvh:

André S.D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe sentralt dødsfallsregister i Norge, så du må nok lete selv i det skannede skiftematerialet som finnes på Digitalarkivet: http://www.arkivverk...no/URN:sk_read 

Du kan lete i dødsfallsprotokollene. For enkelte områder finnes det egne registre til dødsfallsprotokollene, så da går det raskere å lete.

Undersøkelser i sjømannsrullene er for tidkrevende for dette forum. Vi henviser til egne undersøkelser. Vi har begynt å tilgjengeliggjøre sjømannsruller i vårt distrikt; http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Statsarkivet-i-Oslo/Kilder/Sjoeinnrullering

Her vil det bli lagt ut mye mer i de nærmeste månedene.

 

med vennlig hilsen

Jon Sandven

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hvorfor finner jeg ikke denne personen noe sted?

Er han ikke oppført noe sted, eller er det slik at han kanskje aldri ble skrevet ned etter sin død? hans Kone Serine født 1863 fra Stavanger fikk støtte fra fattigvesenet i Kristiania den 27/11 1901. Hvor ble det av Karl Andreas Nilsen? Oghvorfor står det ikke i hvilken protokoll han eventuelt er/ville bil oppført i???

Takker på forhånd for svar!

Mvh:

André S.D.

Endret av André Sunde Didriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vel ikke så merkelig at det ikke finnes noe landsdekkende registre over døde i Norge omkring 1900. Vi er ikke det eneste landet i verden med slike tilstander! Problemet her er at vi ikke får opplyst hvor denne Karl Nilsen med familie bodde da han døde. At enken måtte ty til fattigvesenet etter at forsørgeren falt fra er ellers rimelig. Har du kontaktet Oslo byarkiv for mer om dette? For eksempel opplysninger fra hjemstavnsforhør?  

 

Vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har prøv å kontakte Byarkivet, men får ingen tilbake melding.

Hva gjør jeg... Noen som klarer å hjelpe meg med dette?

Takker for all hjelp!

Mvh:

André S.D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ringe Byarkivet for å sjekke om de har mottatt din henvendelse. Du kan da også spørre om deres saksbehandlingstid. Kontaktopplysningene til Byarkivet finner du på deres nettsider.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da vi ikke kan se ubesvart korrespondanse fra deg i Statsarkivet i Oslo, forstår vi at det du har skrevet, gjelder dine meldinger til Byarkivet. Vi kan derfor bare gjenta vårt tidligere råd om at du kanskje bør ringe Byarkivet for å forsikre deg om de har mottatt dine henvendelser. Du vil samtidig ha anledning til å spørre om saksbehandligstid med mer i Byarkivet.

 

Byarkivet er Oslo kommunes arkiv. Kontaktopplysninger til Byarkivet finner du på deres nettsider.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.