Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen født 1850/51 - Sør-Odal


Morten Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei.
 
Min oldemor Olivia Gundersdatter hadde et uekte barn, Carl Olsen, født 20.03.1875. Jeg er på jakt etter fødselsdato og evt. sted for barnets far.
 
I Ministerialbok for Sør-Odal 1870-1875 s 147 nr 55 står Carl Olsen innført som døpt 06.06.1875.
Ved hans navn står noe jeg ikke skjønner, ? 20/1901. Kan jeg få hjelp til å forstå hva dette betyr?
 
Farens navn oppgis å være Ole Olsen, født 1850 eller 1851 (litt vanskelig å se) og med bopel Nyegaard / Nygaard?
Det er mange Ole Olsen fra Sør-Odal som er født i 1850/51 og det er vanskelig å finne ut hvem det kan være.
Kanskje kan fadderene hjelpe. Det står i hvertfall en Guri T(?) Nyegaard.
Lisbet O ib. er en annen fadder. Hva kan ib. stå for?
 
 
Barnet ble konfirmert i Strøm kirke 5.10.1890 og i Ministerialbok 1886-1925 s 24 nr 11 står faren, i alle fall så vidt jeg kan skjønne, oppgitt som skogsarbeider Ole Olsen Nyegaard samt et uforståelig navn. Kan dere hjelpe meg å se om dette kan gi mening i identifikasjonen av vedkommende?
Nok en gang står det noe uforståelig ved barnets navn.
Kan dere hjelpe meg å tyde det.
 
Med vennlig hilsen
Morten Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn linkene, så blir det lettere å hjelpe...

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 4 (1870-1875), Fødte og døpte 1875, side 147.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8872&idx_id=8872&uid=ny&idx_side=-151
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124360093.jpg

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 7 (1886-1925), Konfirmerte 1890, side 24.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3576&idx_id=3576&uid=ny&idx_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060418040373.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Odal kirkebok 4 (1870-1875) s. 147, innførsel nr. 155 i listen over døpte gutter: Under navnet Carl står det ”J.No 20-1901”. Fadderne oppgis å være Søren G. Braaten, Ole H. Svarverud, Erik O. Løkken, Lisbet O. ib, Guri T. Nyegaard. ”ib” står for ibidem – samme sted, det vil i dette tilfellet antagelig bety samme etternavn som foregående, altså Løkken.

 

Ved konfirmasjonsinnførselen i Sør-Odal/Strøm kirkebok 7 (1886-1925) s. 24 står det ”J.No. 20-1901 Att.11/1 01”. I tillegg står det at faren, Dagarbeider Ole Olsen Nyegaard, bor i Kristiania.

Vi har slått opp i sogneprestens journal på innførsel nr. 20 i 1901 (men her har nok presten ”blingset” og skulle ha skrevet nr. 19). Journalnr. 19-1901 gjelder brev fra Carl Olsen, Eugens g. 14-II i Kristiania, hvor han ber om å få tilsendt dåpsattest for å melde seg ut av statskirken.

 

Folketellinga for 1865 viser en Ole Olsen som var bosatt på Nygaard i Sør-Odal. Som du ser er Guri Tostensdatter nevnt her, og det kan være hun som er oppgitt som fadder i dåpsinnførselen.

 

Folketellinga for 1875 for Sør-Odal (tellingskrets 11, liste nr. 46) for Nygaard viser at Ole Olsen var tyende og tjenestekar, født 1850 i Strøm, og bodde hos samme familie som i 1865-tellinga. Vi kan eventuelt sende en kopi av 1875-tellinga om ønskelig. Send oss da en epost med fullt navn og adresse.

 

Siden Ole Olsen er nevnt som bosatt i Kristiania ved sønnens konfirmasjon, kan du undersøke flyttelistene i kirkebøkene. Der har presten i mange tilfeller notert fødselsdato på de som flyttet ut.

 

Vi har også undersøkt om det ble opprettet en bidragssak. Vi finner innførsler i arkivet etter fylkesmannen i Hedmark samt Vinger og Odal fogdeembete, uten at det her gis andre opplysninger enn at navnet er Ole Olsen Nygaard. Fogden har sendt saken videre til lensmannen, men arkivet etter lensmannen i Odalen fra denne perioden har gått tapt i brann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode og utfyllende svar.

Da har jeg sjekket ytterligere om Ole Olsen.

Selv om det står oppført i kirkeboken vedr Carls dåp at Ole var født i 1850 kan dette være unøyaktig. Jeg har derfor sjekket kirkebøkene for Sør-Odal for 1849/1850/1851 og det er hvert år to som er døpt Ole som også har far med samme fornavn. Disse er alle i Ministerialbok for Sør-Odal 1849-1859:

1: s 7 nr 67

2: s 12 nr 2

3: s 21 nr 114

4: s 24 nr 150

5: s29 nr 67

6: s 34 nr 144.

 

Av disse ser det ut som om nr 3 skiller seg ut.

Uekte barn av Kjersti Olsdatter, Nyhuus, og Ole Olsen, Finholt.

En av fadrene heter Hans N Nygaard.

Denne Ole Olsen, født 18.08.1850, står også oppført som utflyttet til Christiania 02.01.1879 i Ministerialboken for Sør-Dal 1876-1885 s 412. (Jeg vet dessverre ikke hvordan jeg lager slike fine lenker som Sven Hjortland laget. Takk for hjelpen forresten).

 

For dere som er mere eksperter enn meg på området: Er dette gode nok indikasjoner på at jeg har funnet riktig Ole Olsen?

 

Med vennlig hilsen

Morten Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en indikasjon, men vi kan ikke bekrefte om dette er rett person.

Ettersom det ble opprettet bidragssak, kan du eventuelt ta kontakt med Oslo byarkiv og/eller Statsarkivet i Oslo, som hver har deler av arkivene etter bidragsfogden i Oslo. Det var farens bosted til enhver tid som avgjorde hvor bidragssaken ble håndtert, derfor kan det være verdt et forsøk å undersøke dette i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.