Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Olsen Hævrøy f. 1867 i Sund nåværende Austevoll


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år prøvt å finne ut av hvor det ble av bror til min morfar. Min mor sa at han døde ung, men ingenting om hvor og hvorfor. Dette var noe min morfar hadde fortalt før han døde, men om dette stemmer eller hva og hvor gammel han var det vet jeg ingenting om. Nå er det mange som bruker div. internettbaserte slektsprogrammer som gjør det lettere å finne slike som min grandonkel. Tidligere har jeg fått litt info, men det er ingenting som har ført frem.

Min grandonkel drog til USA, sammen med noen slektninger i 1888. En av dem hadde alt vert i USA i mange år og var amerikansk statsborger, dermed antar jeg at de reiste hjem til han. Hans fetter Otto Olai Halversen Lundø f. 1870. Han bodde i Mlwer county i Minnesota, ganske i nærheten av landsbyen Adams.

 

Her er en etterlysing fra gammelt fora:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81615&sok=Terje+Aarland&nr=7&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Det er så mange flere på nettet nå og det er så mange som løser det meste, så det hadde vert så interessant om noen kunne gjøre enda et forsøk på å finne ut hvor det ble av min grandonkel og hva som skjedde med han og om det er mulig å finne ut om han hadde familie?

 

Håper hver gang jeg legger dette ut, at det må være noen der ute som klarer å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: her er utvandringen fra Bergen i 1888: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000680596

 

Er Elling Hansen Halvorsen Lundøen en slektning? http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000680597

 

Og så er det nevnt en Nils Olsen Lundøen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000680598

 

Og her er Otto Halvorsen Lundøen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000680599

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle de er slektninger av Jakob Olson.

 

Brødrene Nils Olai og Hans Olai Olson er brødrene hans. De drog over henholdsvis i 1897 og 1902,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drar Hans Olai Olsen også bror til Jacob

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000701181

 

Hans Olai (1882-1959) bosatte seg i Mower county og var farmer i nærheten av Adams i Minnesota. Der var det veldig mange av hans slektninger som bosatte seg. Hans Olai ble gift med Margit Lee eller Lid fra Rauland i Telemark (1879-1975)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt å finne ut hva som kan ha skjedd med min grandonkel Jacob i lang tid. Det er ingen som kan fortelle meg det. Jeg vil anta at dersom han døde som ung kan det ha skjedd mellom 1901 og 1908? Grunnen til det er at mine besteforeldre fikk en sønn i 1901 og en i 1908, den siste fikk navnet Jacob. Det var ofte slik at noen ble oppkalt, men det kan jo også være en oppkalling fordi dette navnet var et navn som var brukt mye i familien.

 

Jeg antok at reisemålet for Jacob var det samme som Otto Olai Halversen. Sistnevnte hadde vert hjemme en tur etter å ha vert i Amerika noen år. Da han drog tilbake ble flere av hans slektninger med tilbake, blant annet min granonkel. Alle de som reiste sammen med min grandonkel fra samme sted var nære slektninger.

 

Håper det lykkes med å finne litt info. Med litt info fra tid til annen så kan det kanskje lykkes å finne ut hvor noen av dem ble av? Jeg antar at de fleste bosatte seg i Mower county, men jeg har også info om at noen ble i Mower for noen år, for så å reise videre. Noen drog til vestkysten og noen til andre steder. Jeg vet ikke om Jacob ble rammet av sykdom eller om det var ulykke eller at det var ingen av delene, og kanskje han aldri dukket opp på bestemmelses stedet? Jeg har fått oppgitt at da min grandonkel Nils Olaj Olson reiste til Amerika i 1897 så hadde noen betalt billetten for han, men jeg har ikke fått oppgitt hvem det var som betalte?

 

Så vidt jeg vet så er det mange fra Norge som het Jacob Olson som drog over, men det er ingen som stemmer med hans fødslsdata i folketellinga for 1900. Da broren Nils Olaj kom til Mower county i 1897, så bosatte han seg hos en familie, som han trolig jobbet for og jeg vet ikke noen om broren allerede var død på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan kan jeg finne ut om Jacob noen gang kom til USA i livet? Han reiste med flere av sine fettre som skulle til Mower county hvor bl.a., fetteren Otto O var farmer, så jeg vil anta at også Jakob drog dit, men dette har vert veldig vanskelig å finne ut av. Min mor fortalte at Jakob døde da han var ung, men hun visste ikke hvor ung han var heller ikke årsaken. Det er heller ingen som visste om han hadde familie.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de andre som han reiste sammen med kom til USA. Fetteren Otto O Halversen (Løndø eller Lunnøy) hadde allerede vert der borte i flere år og hadde vert på besøk hjemme. Han tok med seg flere av sine slektninger tilbake til USA, bl.a. Jakob Olsen. Derfor har jeg tenkt at han også kom til Mower county i nærheten av Adams i Minnesota.

 

Hvor finner jeg skipslistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom han i hvertfall frem. Jeg antar at alle hadde reisemål til Mower county i Minnesota eller ganske i nærheten av Adams. Der reiste også de andre brødrene til Jakob, både Hans Olai Olson og Nils Olaj Olson. Hans og familien bodde der hele sitt liv og Nils O og hans familie bodde der til i 1918 da flyttet de til Tulsa i Oklahoma. Det kan jo, tenkes at Jacob også bodde der, men hvorfor er det umulig å finne han i folketellingene for 1900, 1910 osv? Skiftet han navn eller døde han før 1900?

 

Det burde være mulig å finne ut hva som skjedde med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Otto Halversen bosatte seg i Mower countymog bodde der all sin tid, men går det an å følge de andre som var i reisefølget om også de slo seg ned i Mower county? Hvordan skal en finne ut hva som skjedde eller hvor det ble av Jakob Olsen? Kom Jakob Olsen noen gang frem til Mower?

Jeg ser at noen ganger kan en finne ut hvem som reiste vestover med tog? Muligens finnes det passasjerlister eller ett eller annet som kan fortelle noe om arbeid etc?

En liten bagatell kan vise seg å ha stor betydning i søket etter Jakob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere mulig å finne noe i skiftet etter faren da han døde i 1922. Dvs Ole Jakobsen Hævrøen 1838 - 1922. Hvis Jakob levde da faren døde i 1922 burde det kanskje stå noe om det i skiftet etter han. Det er mulig at det ikke står navn i skiftet, for det viser seg i mange tilfeller at det ikke er nevnt navn på livsarvinger?

 

Eller kanskje det står noe i Obitary for de av søskene som har gått bort før dem selv? Ofte er de nevnt i slike sammenhenger. Det gjelder i såfall Hans Olai Olson 1882 - 1959. Døde i Adams i Minnesota. Nils Olai 1878 - (usikker når han døde, men det var en gang mellom 1941 og 1959) han døde i Tulsa i Oklahoma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har prøvt alt mulig uten å komme på sporet etter Jackob. Jeg kom til å tenke på at det kan være en mulighet er at han kunne jo ha brukt et annet etternavn? Far hans het Ole Jackobsen Hævrøen. Det naturlige ville være Olsen eller Olson, slik brødrene hans gjorde, men Jackob reiste lenge før brødrene og hans slektninger som drog sammen med han brukte faren sitt fornavn som etternavn, enten med "sen" eller "son" som siste del av navnet. Likevel er det en viss mulighet at han kan ha tatt navnet Jackobsen eller Jacobson eller rett og slett Jackson? Mulighetene er mange, men det ser nesten umulig ut. Vel, han kan ha dødd før 1900 og er det da mulighet for å finne han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg prøver meg igjen. Kanskje noe nytt kan dukke opp? Min grandonkel var fra den lille øyen Hevrøy i Austevoll. Da han reiste hørte dette til Sund sogn. En av naboguttene drog også til Amerika i 1888, han var bare 17 år da han drog f. i 1871-1949. Hans navn var Jacob Johan Halvorsen Hævrøen. Etter det jeg vet tok han etternavnet Harris da han kom til Amerika. Denne Jakob J, hadde også en bror som utvandret til Sør-Afrika til et sted som heter Betlehem i nærheten av Durban. Det var Tørres Martin, han også tok etternavnet Harris.

Hvor Jakob Johan Halvorsen Hævrøen/Harris bosatte seg vet jeg ikke. Det kan være mulig at disse to Jakob'ene har reist sammen og til samme sted? Jakob Johan hadde også en bror som reiste til Amerika, det var Erik Olai f. 1866-1918.

 

Jakob Olsen Hævrøen hadde veldig mange søskenebarn som drog til USA i 1888, noen slo seg til ro i midtvesten, mens andre reiste videre til Seattle og områdene der omkring.

 

Håper at det er mulig å finne noen spor denne gange, som kan lede frem. Det er mulig at Jakob døde før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob hadde også en kusine som var like gammel dvs begge født i 1867 som drog til USA, det var Gunnhilde Ottesdatter Lundøen. Kanskje hennes reisemål kan forklare litt om Jakob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Gunhilde Ottesdtr. Lundøy
View Tree



Gender
Female

 




Birth
1867

Lunnøy, Austevoll

 




Death
1949

USA

 



 



PARENTS




Father
Otte Nils. Lundøy

 




Mother
Synneve Olsdtr. Kalvenes

 





 



 



NOTES (1)
Var heime på besøk sammen med broren i 1914, då var ho landagents enke i Minneapolis, Minnesota. Kalte seg Hilda Ottesen Lunde. !DEATH: Digitalarkivet, Emigrantar over Bergen frå Sund kommune; ; ; ; ; . . 1905 1432 5/5 Gunhilde Ottesdtr Lundøen 38 1867 f Sund Sund ug Nei Tjent hjemme Amk. Minn. a, (bedre fortj.) Tjeneste Stj.L. Ja Reiser til en broder

 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigranter fra Bergen 1874-1930

 

Bergen 1432 1905 Mai 5 Gunhilde Ottesdtr Lundøen f ug Tjent hjemme 1867 38 Sund Sund Amk Minn Nei a? (bedre fortj) Tjeneste Reiser til en broder StjL

 

----

 

På dokumentet ser det ut som at Lundøen er rettet til Lunde.

(Johannes Severin Ottesen  Lundøen stå sammen med henne på listen.)De skulle til brother/friend Albert Lunde/Albert O Lunde , Adams Minnesota.

 

 

Ottesen Gunhild Lunde

Massachusetts, Boston Passenger Lists

Name Ottesen Gunhild Lunde Event Type Immigration Event Date 1905 Event Place Boston, Suffolk, Massachusetts, United States Gender Female Age 38 Birth Year (Estimated) 1867 Birthplace Norway Ship Name Arabic

 
View the original document.

 

----

 

Emigranter fra Bergen 1874-1930

 

Bergen 1446 1914 Juni 9 Hilda O   Lunde f g Hustru 1874 40 Norge State of Minn Amk Minneapolis Minn Nei Været på besøk Husmor US Citizen Norske Amk L III fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=79757&merk=79757#ovre

 

----

 

Hilda Lunde

Wife

United States Census, 1910

birth:
1867
Norway
residence:
1910
Minneapolis Ward 12, Hennepin, Minnesota, United States
immigration:
1905
spouse:
Nils Lunde
 
----
 

Helda Lunde

Boarder

United States Census, 1920

birth:
1870
Norway
residence:
1920
Minneapolis Ward 6, Hennepin, Minnesota, United States
immigration:
1902
other:
Jorgena Sumner, Myrtle Leithe

 

----

 

Mrs. Hilda Lunde

Head

United States Census, 1930

birth:
1870
Norway
residence:
1930
Minneapolis (Districts 1-250), Hennepin, Minnesota, United States
immigration:
1905

 

----

 

Hilda Lunde

Head

United States Census, 1940

birth:
1867
Norway
residence:
1940
Ward 11, Minneapolis, Minneapolis City, Hennepin, Minnesota, United States

 

----

 

Hilda Lunde

Minnesota Deaths and Burials, 1835-1990

birth:
1868
death:
16 March 1949
Minneapolis, Hennepin, Minnesota, United States
father:
Otto Nelson
mother:
Synnove Olson
spouse:
Divorced Lunde
 
----
 
Hilda Lunde
Minnesota Death Index
Typed or Handwritten T Name Hilda Lunde Event Type Death Event Date 16 Mar 1949 Event Place Hennepin, Minnesota Record Number 1090522 Certificate Number 019672 Certificate Year 1949 File Name 019672 Affiliate Batch Identifier NF342DO
 
----
 

Hilda Lunde

 

Birth:  unknown, Norway Death:  Mar. 16, 1949 trans.gif
AGE 81 yrs.
COD communicable
POD Fairview Hospital    Burial:
Minneapolis Pioneers & Soldiers Memorial Cemetery
Minneapolis
Hennepin County
Minnesota, USA
Plot: LOT 64 BL M GR 3F-N S center 1/6  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: happi
Record added: May 17, 2011
Find A Grave Memorial# 69954391

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=lunde&GSfn=hilda&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=25&GScnty=1336&GScntry=4&GSob=n&GRid=69954391&df=all&

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere mulig å finne noe i skiftet etter faren da han døde i 1922. Dvs Ole Jakobsen Hævrøen 1838 - 1922. Hvis Jakob levde da faren døde i 1922 burde det kanskje stå noe om det i skiftet etter han. Det er mulig at det ikke står navn i skiftet, for det viser seg i mange tilfeller at det ikke er nevnt navn på livsarvinger?

 

Eller kanskje det står noe i Obitary for de av søskene som har gått bort før dem selv? Ofte er de nevnt i slike sammenhenger. Det gjelder i såfall Hans Olai Olson 1882 - 1959. Døde i Adams i Minnesota. Nils Olai 1878 - (usikker når han døde, men det var en gang mellom 1941 og 1959) han døde i Tulsa i Oklahoma.

Find a grave:

 

Hans O Olsen

 

(Utdrag)

 

"He was preceded in death by parents,four brothers and one sister"

 

Det står ikke hva brødrene het.

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=olson&GSfn=Hans&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=25&GScnty=1359&GScntry=4&GSob=n&GRid=17264487&df=all&

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg igjen. Kanskje noe nytt kan dukke opp? Min grandonkel var fra den lille øyen Hevrøy i Austevoll. Da han reiste hørte dette til Sund sogn. En av naboguttene drog også til Amerika i 1888, han var bare 17 år da han drog f. i 1871-1949. Hans navn var Jacob Johan Halvorsen Hævrøen. Etter det jeg vet tok han etternavnet Harris da han kom til Amerika. Denne Jakob J, hadde også en bror som utvandret til Sør-Afrika til et sted som heter Betlehem i nærheten av Durban. Det var Tørres Martin, han også tok etternavnet Harris.

Hvor Jakob Johan Halvorsen Hævrøen/Harris bosatte seg vet jeg ikke. Det kan være mulig at disse to Jakob'ene har reist sammen og til samme sted? Jakob Johan hadde også en bror som reiste til Amerika, det var Erik Olai f. 1866-1918.

 

Jakob Olsen Hævrøen hadde veldig mange søskenebarn som drog til USA i 1888, noen slo seg til ro i midtvesten, mens andre reiste videre til Seattle og områdene der omkring.

 

Håper at det er mulig å finne noen spor denne gange, som kan lede frem. Det er mulig at Jakob døde før 1900?

 

Ser ut som Jacob Harris bosatte seg i Montana

1910 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLCD-YYCHer bor broren Edward Harris sammen med dem, kan det være Erik Olai?

1930 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XCMR-9Y3. Her bor to nevøer, Halvor og Harry (Jørgensen?, Jacob hadde en bror Jørgen).

Jeg finner ikke noe som tyder på at Jacob Olsen har bodd sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne obitary på den tredje broren Nils Olai Olson eller Nels Olson i Tusla i Oklahoma?

Kanskje jeg kan finne noe her på Statsarkivet. Mor til Jakob, Ingeborg døde i 1894 og faren Ole døde i 1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.