Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Laurits Halvorsen (ca. 1935)?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Laurits/Lauritz Halvorsen ble født på Nes i Romerike 15.08.1847 (gift med Mathea Bredesdatter og mange barn).

Han jobba på jernbanen og døde visstnok i Hønefoss rundt 1935/36.  1910-tellingen viser at han og kona (som døde i 1915) bodde på Pettersborg (Vestre Toten) og var extramand ved Jernbanen.  Der står det at han var født 15.08.1855, men 1847 er korrekt.

Han var banevokter ved Breiskallen stasjon i 1915.  Han skal seinere ha bodd på Notodden hos datteren Emma Kristiansen (hun flyttet muligens til Stovner), men Laurits døde i Hønefoss, ifølge et av barnebarna hans.

Hønefoss er så mangt - kan være i nabotraktene, Jevnaker f.eks., så hvis noen kjenner til saken, hadde det vært flott,

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er - for ordens skyld - dødsfallet til kona: 

Oppland fylke, Ås i Vestre Toten, Ministerialbok nr. 14 (1907-1920), Døde og begravede 1915, side 316. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1522&idx_id=1522&uid=ny&idx_side=-309
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051103020309.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende - simpelthen strålende :lol:

Tusen takk til dere alle og nå blir mannen min glad, for dette er hans oldefar (Levin er farfaren hans.  Flott navn, gitt: Levin Marius).

 

Astrid 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei

 

Jeg er oldebarn etter Einar Halvorsen, sønnen til Laurits. Jeg har tre slektsgenrasjoner bakover om det er interessant,

 

Laurits Halvorsen, er uekte barn av Karen Larsdatter og Halvor Gulbrandsen fra Nes, Øvre Romerike. De drev husmannsplassen Fundenhagen frem til 1890.

 

Halvors far heter Gulbrand Halvorsen fra Frogner-eie på Nes og hans far heter Halvor Poulsen født 1754

 

Karen Larsdatters far heter Lars Eriksen fra Hinden på Nes (Henni)

 

Det sies at Halvor var tjenestegutt på Hinden da han traff Karen ca. 1840.

 

Her er fra sorenskriverens dødsfallsprotokoll.

litt uskarpt bildet men det er det jeg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra sorenskriverens dødsfallsprotokoll.

litt uskarpt bildet men det er det jeg har.

Hei,

Fra hvilken sorenskriver og Sogn finnes Laurits Halvorsens dødsfall registert. Om han bodde på Hønefoss så er det vel i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er fra Breiskallen stasjon 1914, kan det være Laurits Halvorsen?

 

Er det noen som har noen bilder av han, familien min har ingen.

post-7283-0-81851600-1427013123_thumb.jpg

Endret av Espen Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være Laurits - han var banemester/stasjonsmester der på den tida, men ansiktet er såpass uklart, at vi kan ikke se evt. trekk som måtte ha gått i arv til Levin.  Fint bilde!!  Vi har heller ingen bilder av ham.  Ser at han bodde hos datteren, Emma Kristiansen, da han døde, jfr. sorenskrivermeldingen,  Lagesensgt. 21 i Hønefoss.

 

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.