Gå til innhold
Arkivverket

Sørensen - Sør-Amerika


Ole Petter Bjerkek
 Del

Recommended Posts

Fra Marta Posilovic, bosatt i Canada, har jeg mottatt en forespørsel om Edvard Henrik Sørensen, født omkring 1823-1824, sannsynligvis i Norge (muligens Danmark, ettersom mellomnavnet Henrik også er blir skrevet Hendrik) - død 17 Jan 1881 i Porto Alegre, Brazil.

 

Hans far synes å være Ernst Sørensen, gift med Julia, men begge er usikre. Navnet Sørensen skrives også som Soerensen.

 

Edvard Henrik Sørensen ble gift med Maria Gertrud Theiss, født 06 Apr 1843 i Mehren, Rheinland Pfalz, Tyskland. Hun døde 10 Aug 1919 i Dolores, Argentina. De fikk en sønn sammen:

 

Carlos Soerensen, født 24 Mar 1868 i Rio Grande do Sol, Brazil og han dør 17 Nov 1931 i Buenos Aires, Argentina.

 

I den grad du har tid og anledning til å bistå med opplysninger, først og fremst om Edvard Henrik Sørensen, men også om hans foreldre og holdepunkter for bosted i Norge, ville jeg være takknemlig ettersom jeg søker etter muligheter til å finne deres forfedre.

 

Ole Petter Bjerkek

 

PS: Email til Marta Posilovic er: mposilov@shaw.ca

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans kone har du kanskje allerede disse dåps-opplysningene om:

 

Name: Maria Gertrud Theis

Geschlecht: Female

Taufdatum: 06 Apr 1843

Taufort: KATHOLISCH, MEHREN DAUN, RHEINLAND, PRUSSIA

Geburtsdatum: 06 Apr 1843

Name des Vaters: Joannis Theis

Name der Mutter: Annae Catharinae Thielen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en utrolig rask respons. Som du aner har jeg allerede en oversikt over den etterfølgende slekt, siden jeg har mottatt opplysninger fra slektstrærne til både Marta Posilovic og Rodolfo Weber. Av den grunn burde jeg ha presisert at forespørselen kun gjelder den norske familien til Edvard Henrik Sørensen, hans aner evt. søsken.

 

Det viser seg at det norske opphav fortsatt har en stor betydning for familien hvor de enn bor og lever, om dette er i Sør-Amerika eller Canada.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke denne Edvard som får et par barn i Danmark i 1860-årene?

Det har jo hendt før at man har stukket fra kone og barn...

Du vet ikke når han kom til Sør-Amerika?

 

Name: Johanne Marie Christiane Sorensen Gender: Female Christening Date: 19 Nov 1865 Christening Place: FAABORG, SVENDBORG, DENMARK Father's Name: Eduard Henrik Ferdinand Sorensen {C} Mother's Name:

Christiane Laurentine Hammer

 

Name: Laura Emilie Henriette Sorensen Gender: Female Christening Date: 08 Feb 1863 Christening Place: FAABORG, SVENDBORG, DENMARK Father's Name: Eduard Henrik Ferdinand Sorensen {C} Mother's Name: Christiane Marie Laurentine Hammer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det interessante svar fra Sveen. Det gir jo en indre sammenheng til mellomnavnet Hendrik som er skrevet på dansk vis, selv om familiens tilknytning til Norge likevel er en tradisjon innenfor familien. Sveens svar gir en rimeligere sammenheng med farens tyskklingende navn Ernst. Kanskje var familiens utgangspunkt i Schleswig Holstein som jo strak seg ned til Altona ved Hamburg.

 

Jeg har nå skrevet til Marta Posilovic, og gjengir her en forkortet versjon av hennes svar:

 

Hun antar at Edvards emigrasjonen var til Brasil noen gang før sønnen ble født. Edvard var 21 år eldre enn sin kone og må på dette tidspunkt ha vært 44 år da sønnen ble født i 1968. Om det finnes noen registrering om emigrasjon, må det være en avgang fra europeiske havner. Ettersøking av registrering i ambassader/konsulater i Brasil (Norge, Danmark og Sverige) har på ingen måte ha ført frem, heller ikke hos brasilianske myndigheter.

 

Hverken Edvard og Maria Gertruds er funnet registrert i Brasil. Siden foreldrene til Maria Gertrud var katolikker av tysk herkomst, antar Marta Posilovic at datteren må ha rømt sammen med Edvard. Likevel er Edvard og Maria Gertruds eneste barn (Carlos Soerensen) registrert som legitim, og de må således ha vært gift.

 

Marta Posilovic gjør den samme antagelse som Sveen i mistanken om at Edvard kan ha begått bigami. Eneste kontroll er jo kirkeregistreringen, men også her forekommer feil. F. eks. er ekteskapet til Maria Gertruds søster ikke blitt funnet registrert,

 

Det vil bety mye for familien om vi her i Norge ble i stand til å finne ut noe om foreldrene til Edvard.

 

 

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel mest sannsynlig at Eduard var dansk (?) Dette paret fikk flere barn, så der er sikkert etterkommere i Danmark som kanskje kunne hjelpe til i det videre søk etter Eduard.

 

Her er Christianes fødsel:

Denmark, Select Baptisms, 1618-1923

Name: Christiane Laurentine Marie Hammer

Gender: Female

Baptism Date: 19 nov 1828

Baptism Place: Faaborg, Svendborg, Denmark

Father: Lauritz Hammer

Mother: Marie Chirstine Arentzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjertelig takk til Kyrre Martin Sveen, Kurt Østbye og Sven Hjortland for skarpsindig og observant informasjon.

 

Imidlertid er jeg i villrede etter at temaet kom opp i dette forum allerede for 8 år siden - også fordi Marta ikke informerte meg om dette. Av den grunn har jeg mest lyst til å avslutte dette forsøket og som allerede har gitt så konkrete og poengterte resultater. Vil gjerne motta råd om vi avslutter her.

 

Jeg bør også nevne at jeg i dag morges fikk fra Marta et bilde med følgende tilføyelse:

Edvard snakket tysk og det vedlagte portrettbildet ble tatt i Görliz. Hans opphold i Görlitz har vært et mysterium for familien - og bildet gir ikke inntrykk av å være bonde. Han er senere blitt omtalt som ingeniør, men det er usikkert om han var det. Ved hans død var sønnen Carlos bare 11 år gammel og gikk på kostskole.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den danske Eduard bor stadig i Faaborg i 1890.

 

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Vester - Grønnegade 69, Forhus 1. sal, 78, FT-1890, C5706

Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:

Edvard Henrik Ferdinand Sørensen 60 Gift Husfader Dreiermester Faaborg

Christiane Marie Sørensen født Karmer 61 Gift Husmoder   Faaborg

Johanne Christiane Marie Sørensen 24 Ugift Datter Syerske Faaborg

Anna Dorthea Sørensen 18 Ugift Datter   Faaborg

 

hilsen Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vår Edvard Hendrik Sørensen er registrert som død allerede i 1881......

Det er ikke lett å finne ut av dette, da saken skaper navneforveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen som Karsten henviser til på Geneanet.com, er familiesiden til Marta Posilovic som har stilt spørsmålet vi drøfter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På websiden til Marta Posilovic står to ulike dødsdatoer for Edvard Henrik, 20. jan. 1878 og 17. jan. 1881. Hun nevner at han tilværelse er ukjent i en periode på ca 4 år på slutten av livet. Kan han ha vært i Danmark i 1880 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vår velvilje til å finne ut av dette, ender i en stor og sammenhengende navneforveksling. Dessuten ser det ut til at mistanken om at Edvard Henrik Sørensen hadde flere utenomekteskapelige forhold bidrar til hemmelighold og utilgjengelighet i ulike lands registre. Av denne grunn synes det som om vi bør tilbakestille de referanser som er presentert i 2006 og i denne sammenheng. Hvordan vi bør gå videre frem er foreløpig noe uklart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tror Edvard Henrik ble født i Norge, er vel kandidaten fra Bragernes, Erenst Hiøring, interessant. Hans far het Søren Hiøring. Hvis Erenst Hiøring ble boende i Drammensområdet, blir det å saumfare kirkebøkene for å se om han ble gift og fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til Ernst sin konfirmasjon den 4. okt. 1795.

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Konfirmerte 1795-1796, side 834-835.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-361

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215650170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kurt Østbye, da dette gir meg mot til å starte nye forsøk på å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da kan vi jo ta fram igjen dataene på vår kandidat for faren til Edvard Henrik:

 

Name: Erenst Sorensen

Gender: Male

Event Date: 09 May 1780

Event Place: BRAGERNES DRAMMEN,BUSKERUD,NORWAY

Birth Date: 02 May 1780

Father's Name: Soren Hioring

Mother's Name: Marthe Flattum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en webside på Ancestry.com ble Soren Hioring født i 1741 i Bragernes, hvor han døde 15. nov. 1792. Hans enke, Marthe Andersdtr. Flattum (f.1753) er i FT 1801 gift på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av sadelmaker Ernst Sørensen Hiøring, 21 år ved FT 1801 ?

 

Han er fadder i Bragernes ved et par tilfeller:

 

Ernst Hiøring 1802-12-11 fadder Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1782-1814 (0602aB)

Ernst Hiøring 1805-02-04 fadder Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1782-1814 (0602aB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til Ernst Sørensen Hiøring var Anne Cathrine Sørensdtr. Hiøring. Ifølge websiden www-nermo.org ble hun gift Thomle og fikk etterkommere. Hva med broren Ernst ?

 

Anna Cathrine Hiøring

•BIRTH: 1785

•DEATH: 1851

Family 1 : Hans Iversen Thomle

Sønn: Ivar Severin Hansen Tomle

 

http://www.nermo.org/slekt/d0059/g0000060.html#I50966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet ut av dette ennå, men iler langsom gjennom undersøkelsene fra 2006 og jeg ettergår nedtegnelser i kirkebøkene, konsentrert om Erenst Sørensen Hiøring (født 02 May 1780). Imidlertid oppgir den oppmerksomme Kurt Østbye at Marthe Andersdatter Flattum blir gift i 1801, mens jeg på min side finner at hun var blitt enke 09 Nov 1792, og gift på ny med Hans Peter Friis 03 Mar 1797 (se kirkeboken pagina 35 nederst). Vi har nok en vei å gå videre her, men interessant er det med registreringen av Erenst som fadder i 1802 0g 1805, da dette bekrefter Bragernes som hans bosted.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.