Gå til innhold
Arkivverket

Sørensen - Sør-Amerika


Ole Petter Bjerkek
 Del

Recommended Posts

Ditt tidspunkt for Marthes 2dre ekteskap er sikkert helt korrekt, jeg sa bare at hun i FT 1801 er gift på nytt :)

 

Vi ser at Ernst er fadder alene, altså uten en partner som medfadder, det kan indikere at han fremdeles er ungkar. Ved dåpen i 1805 står det 'Lunberg' etter hans navn, dette er muligens hans bosted på dette tidspunkt. Jeg er imidlertid ikke lokalkjent i Bragernes-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Hiøring-navnet kommer fra Danmark, klammen rundt navnene til tre av sønnene til Ernst Hiøring betyr antagelig at de er født i Kristiania stift. Se vedlagte info og lenke.

 

post-38-0-86959200-1404743713_thumb.jpg

 

Siden vi ikke finner hans sønn Ernst Sørensen etter 1805, er vel en av mulighetene at han kan ha flyttet tilbake til Danmark. Kan noen hjelpe med å søke var det fint.

 

http://ddd.dda.dk/soeg_person_enkel.asp

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjertelig takk til Kurt Østby for den iherdige innsats som fører oss tilbake til tidligere innlegg fra Sveen og Hjortland, dvs. til København. Jeg forsøker meg derfor på følgende oppsummering:

 

Underfoegd Søren Hiøring, født 1741 - død 09 Nov 1792, gift med Marthe Andersdatter Flattum. De får to barn:

- Ane Catharina Sørensen Hiøring, født 05 Sep 1785 - død 27 Aug 1851, gift med Hans Iversen Thomle, dødt 1754 - død 15 Dec 1835.

- Erenst Sørensen Hiøring, født 02 May 1780 - død ukjent, gift med Guri (Julia). De får sønnen Edvard Henrik Ferdinand Sørens antatt i 1823-24, Christiania, København, Danmark.

 

Edvard gifter seg 1. gang med Christiane Marie Laurentine Hammer og de får to døtre:

- Johanne Marie Christiane Sørensen, født 09 Nov 1865, Faaborg, Svendborg, Danmark.

- Laura Emilie Henriette Sørensen, født 08 Feb 1863, Faaborg, Svendborg, Danmark.

 

Edvard Henrik Sørensen kunne tale og skrive tysk og skal ha oppholdt seg en tid i Görlitz, uten at det har blitt nærmere klarlagt hva oppholdet gikk ut på, kanskje var det til utdannelse til ingeniør.

 

Edvard gifter seg 2. gang ca 44 år gammel med den ca 21 år yngre Gertrud Maria Theiss, fra Preussen, født ca 1844-47. Foreldrene til Gertrud var katolikker av tysk herkomst, og det antas at datteren rømte sammen med Edvard til Brazil en tid før sønnen ble født. Deres eneste sønn Carlos Sørensen, født 14 Aug 1868 er registrert som legitimt barn, Sao Pedero, Rio Grande, Rio Grande Do Sul, Brazil. Foreldrene må da ha vært gift.

 

Den 12 Jun 1877 ble Edvard Sørensen innlagt på sykehus Santa Casa de Misericordia de Porto Alegre om at Edvard Sørensen pga diabetes. Han var da 54 år gammel, fra Norge, gift og var sønn av Ernest Sørensen. Han ble utskrevet 05 Nov 1877, men ble innlagt på nytt i desember samme år frem til1881, i alt fire år. Han døde den 17 Jan 1881.

------

Til tross for at denne opptegnelsen virker plausibel, så forvirrer opplysningen fra Karsten Damen. Dette har ført til mistanke om en navneforveksling, men jeg har ennå ikke funnet ut denne sammenheng.

 

 

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke så godt når fakta ikke stemmer med teorierne:-)

 

Hendrik Edvard Ferdinand Sørensen blev født i Fåborg købstad, Svendborg Amt, Fyn, d. 1. Nov. 1829.  Forældre: drejermester Johannes Sørensen og hustru Sophia Charlotte Amalia Petersen.

 

Familien i 1834:
Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg Købstad, Grønnegade nr. 168, 1. fam, , FT-1834, C0162

Navn:                                  Alder:             Civilstand:                           Erhverv:                              Fødested:

Johannes Sørensen            32                  Gift                                      Brendevine??                      

Amalie Petersen                  34                  Gift                                      Hans Kone   

Theodor Sørensen              7                    Ugift                                    Deres Børn   

Eduardt Sørensen               5                    Ugift                                    Deres Børn

 

Familien i 1845:
Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg, Grønnegade, 143, FT-1845, B7983

Navn:                                   Alder:             Civilstand:                           Erhverv:                            Fødested:

Johannes Sørensen            43                  Gift                                      dreier??                             Svendborg

Sophie Scharl. Amalia Petersen   44         Gift                                      hans kone                         Kjøbenhavn

Henr. Eduwardt Sørensen   15                  Ugift                                    lærling, deres søn              Faaborg

 

1860:

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Faaborg Kjøbstad, Boiestræde 190d, i stuen, 1, FT-1860, B0387

Navn:                                  Alder:             Civilstand:    Stilling i husstanden:     Erhverv:                              Fødested:

Eduart Sørensen                 31                  Gift                dreier og huusfader                                                 Faaborg

Christiane født Hammer      31                  Gift                hans kone                                                                Faaborg

 

Henrik bor stadig i Fåborg i 1890:

Svendborg, Sallinge, Faaborg Købstad, Vester - Grønnegade 69, Forhus 1. sal, 78, FT-1890, C5706

Navn:                                                       Alder:             Civilstand:     Stilling i husstanden:     Erhverv:                   Fødested:

Edvard Henrik Ferdinand Sørensen         60                  Gift                Husfader                       Dreiermester           Faaborg

Christiane Marie Sørensen født Karmer   61                  Gift                Husmoder                                                     Faaborg

Johanne Christiane Marie Sørensen        24                  Ugift              Datter                            Syerske                   Faaborg

Anna Dorthea Sørensen                           18                  Ugift              Datter                                                            Faaborg

 

 

Det er vist på tide, at denne Henrik Edvard får hvile i fred (selv om jeg ikke har søgt hans død)

 

Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Karsten Demen for en utmerket oversikt over Edvard (født 1829 og død i København efter 1890) og hans foreldre: Johannes og Maria. Dette dreier seg altså om et slektsforhold jeg ikke har tenkt å gå videre med.

 

Min undersøkelse har forholdt seg til en annen Edvard (født 1823-24 og død i Brasil 1881) med foreldrene Erenst og Guri (Julia). De angår et annet tema som jeg naturligvis kan jeg avstå fra å gå videre med i dette forum. Jeg takker derfor alle for velvillige bidrag som jeg har satt pris på å lese..

 

Ole Petter Bjerkek

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var klart allerede i innlegg 11 at Edvard Henrik Ferdinand ikke kunne være identisk med din Edvard Henrik.

 

Den eneste kandidaten i Norge for opphav til din Edvard Henrik var Ernst Sørensen, født 2. mai 1780 i Bragernes. Det er i den forbindelse klart at denne Ernst stammet fra en stor dansk presteslekt, Hiøring/Hiørring, som er godt dokumentert i Nygaards sedler:

 

http://ddd.dda.dk/nygaard/efternavne.asp

 

Men, vi klarte altså ikke å dokumentere at din Edvard Henrik Sørensen var sønn av Ernst Sørensen Hiøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny takk til Kurt Østbye som på elegant vis søker å finne ut av dette, like meget som å konstatere foreliggende fakta og gi rom for nye muligheter. Slik oppsto en anvisning om "å slå opp telt" der vi burde konsentrere oss, - også til sist å bli bekjent med Dansk demografisk database, ettersom biografiske artikler har opptatt meg.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest dette er en interessant sak,og tror det skal være mulig å finne ut om din Edvard Henrik Sørensen er sønn av Ernst Sørensen Hiøring.

 

Dokumentet fra Nygaards sedler i innlegg 27 viser seg å være basert på skiftet etter mor til Ernst Sørensen, Anne Cathrine Berntsdtr. Hiøring, som døde i 1766. Hennes mann, Ernst Henrik Hiøring, var prest i Skagen, hvor han døde i 1748, og barna er født der, og ikke i Norge.

Det var tre av deres sønner som flyttet til Norge en gang før 1766. Disse var Ernst Hiøring, født 1733, Bertel Hiøring, født 1736, og Søren Hiøring, født 1741. To andre i søskenflokken var på langfart, og det var ved skiftet i 1766 ikke klart om de var i live. Den ene het Niels Muus Hiøring, født i 1725, han var i 1766 i Vest-Indien, den andre het Konrad Hiøring, født 1734 som var et sted ute i verden i 1766.

 

Jeg har funnet ut at disse barna er ført i kirkebøkene med etternavnet Ernstsen, patronymikonet etter deres far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er f.eks. dåpsdataene til Søren Ernstsen Hiøring (far til Ernst Sørensen), som altså flyttet til Norge en gang før 1766.

 

Name: Soren Ernstsen

Gender: Male

Baptism Date: 23 jun 1741

Baptism Place: Skagen,Hjorring,Denmark

Father: Ernst Hioring

Mother: Anne Cathrine Rhinner

 

Det er derfor mulig at de tre som flyttet til Norge brukte Ernstsen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sønn av Bertel Ernstsen Hiøring, Ernst Berthelsen Hiørring, som døper en sønn i Oslo Domkirke:

 

Name: Berthel Ernstsen

Gender: Male

Baptism Date: 4 aug 1791

Baptism Place: Domkirken, Oslo, Akershus, Norway

Father: Ernst Berthelsen Hiorring

Mother: Ellen Maria Schesmoe

 

Det bør sjekkes hvem som var faddere for barna til Ernst Ernstsen Hiøring og Bertel Ernstsen Hiøring.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. juni 1802 gifter Ernst Hiøring seg med Anne Christine Broberg i Oslo. Spørsmålet her er om brudgommen er sadelmaker Ernst Sørensen Hiøring, f. 1780, eller hans fetter, kjøpmann Ernst Berthelsen Hiøring, f. 1767. Sistnevnte ble gift med Ellen Maria Schesmoe i 1789 og fikk mange barn med henne. Han kan ha blitt enkemann og giftet seg på ny i 1802. I FT 1801 er Ernst Berthelsen Hiøring ført sammen med sin kone Ellen Maria.

 

Hvis det derimot er Ernst Sørensen Hiøring som står brudgom i 1802, har vi funnet den antatte faren til Edvard Henrik Sørensen. Og neste spørsmål blir i tilfelle: fikk de en sønn ved navn Edvard Henrik rundt 1823 ?

 

Den 22. aug. 1813 døpes et uekte barn, Andreas Hiøring i Nesodden kirke, moren er Kistine Wilhelmsdtr, faren er kjøpmann Hiøring. Er det Ernst Berthelsen Hiøring eller Ernst Sørensen Hiøring dette gjelder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Østbye har kommet med tre nye og poengterte innlegg i denne undersøkelsen. Jeg har nettopp sett på kirkeboken fra Vår Frelsers kirke 1791, men skriften er svak og jeg trenger litt tid til å studere skriften nærmer før transkriberingen gir tilstrekkelig mening. I mellomtiden har jeg gjort en del søk om ekteskapet for Ernst og om Edvards fødsel, uten det har ført frem til nå. Dessuten har jeg tilskrevet Byarkivet i Görlitz og bedt om de mulige opplysninger om Edvard som måtte foreligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Maria Schedsmo dør i Kristiania 1802.

Ref.: Lassens samlinger.

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40141/100/

 

Datter af Hans Engebretson Schedsmo. Hun var 1.ste gang gift med Andreas Kjoss.

 

Hun nævnes i NST nr. 5, side 86.

http://old.genealogi.no/nst_reg/nst-s.pdf

 

Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det enkemannen Ernst Bertelsen Hiøring som gifter seg på nytt i 1802. Fremdeles mangler vi da info om Ernst Sørensen Hiøring. Siste spor er at han er fadder i Bragernes på begynnelsen av 1800-tallet, senest i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dåpsregisteret til Vår Frelsers Kirke i Christiania (Oslo domkirke) står anført:

 

Ægte Børn døbt 1791 Auguste 4.

Ernst Berthelsen Hiørring Kiøbmand og Hustrue Ellen Maria Schesmoe, Deres Søn Berthel (født 26 Julii)

Fadd: Johan Christophersen Krog (Krag], Jacob Scøien, Joh. Philip Rasch, Alle Kiøbmend

Kad. Biørnerud, Kad. Peter Arne Jens og Jomfru Indiana Abigael Clausen

Ref. G. P. Loumholtz

 

Med forbehold om feil (svak skrift).

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådhusarkivet ved statsforvaltningen i Görlitz har i dag meddelt at det ikke finnes henvisning verken om opphold eller utdannelse for Edvard Henrik Ferdinand Sørensen. Hans navn fremgår heller ikke i byens adressebøker. Av denne grunn synes videre hjelp ikke å være mulig i Görlitz.

 

Kanskje skulle jeg ha angitt Hiörring fremfor Soerensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge etternavnene burde oppgies, og fornavnet var vel bare Edvard Henrik (?)

 

Jeg tror også det kunne være lurt å prøve finne ut om Edvard Henrik og Maria Gertrud var gift, det blir vel da å gjøre henvendelser til myndighetene på hennes hjemsted. (Maria Gertrud Theiss, født 06 Apr 1843 i Mehren, Rheinland Pfalz, Tyskland).

 

Hvis de ikke finner vielse, gjøre tilsvarende henvendelse til stedet de bodde i Syd-Amerika i tiden før sønnen Carlos ble født (1868).

 

Det kan være at han ved vielsen har gitt opplysninger som kan gi løsning på gåten om hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Posilovic skriver og sier hun er overveldet over resultatet av våre undersøkelser. Av den grunn har hun på nytt henvendt seg til det spansktalende Brasil for om mulig finne mer informasjon. Hun skriver også at det uklart hvem som er gift med Ernst Sørensen Hiøring i 1802, samtidig som dåpsattesten til Edvard Henrik (født 20 år senere) viser at Julia (eller Guri) er oppført som moren.

 

Jeg skriver nå og spør om det er mulig å få tilsendt en kopi av denne dåpsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ernst Hiøring som gifter seg i 1802 i Domkirken i Oslo, er enkemannen Ernst Berthelsen Hiøring, søskenbarn til Ernst Sørensen Hiøring.

 

Prestefamilien Hiøring synest følge oppkallingstradisjonene, og man kan da lure på hvordan navnet Edvard Henrik ble valgt. Jeg ser ingen Edvard i den nærmeste Hiøring-familien, men Henrik forekommer, farfar til Ernst Sørensen het Ernst Henrik.

En mulighet er da at Edvard er oppkalling etter morfar, og mor til Ernst Sørensen blir da en Edvardsdtr. Hun må antaes være født i tidsrommet 1780 til 1805.

Dåpsattesten til Edvard Henrik bør sjekkes med 'norske' øyne. Jeg finner f.eks. bare en Guri Edvardsdtr. på Ancestry.comi det mest aktuelle tidsrommet:

Name: Guri Edvardsen. Baptism: 23 apr 1780 - Domkirken,Stavanger,Rogaland,Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for vedvarende og meningsfylt oppfølging av Kurt Østbye og Karsten Damen. Jeg har nettopp mottatt en ny engasjert melding fra Marta Posilovic der hun oversender kopi av dåpsattesten til Carlos Sørensen, skrevet på dårlig portugisisk. Dokumentet er gjengitt i Family Search (siste dokument, nederst på høyre side): https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-14863-33136-27?cc=1719212&wc=MMPG-959:319144047

 

Dokumentet sier omtrent: Den 14. august 1868 i Rio Grande, ble jeg høytidelig døpt til Carlos, født den 24. mars som legitim sønn av Eduardo Sorensen og Gert Sorensen, immigrert fra Preussen, barnebarn av Ernst Sørensen og Julia Sørensen, bosatte i Norge og Johan Theifs og Maria Theifs, bosatt i Preussen. + Navn på fadderne.

 

På Ancestry.com er opprettet en familiefil "Sørensen - Sør-Amerika" der deltakere i dette forum inviteres. Ved påmelding blir alle oppført som "editor", dvs. med fullmakt til å foreta korrigering. På denne siden er allerede nedlastet det omtalte dåpsdokument, signaturen til Edvard Sørensen (i egenskap å være vitne til et ekteskap, dvs. forlover) og et fotografi av ham fra Görlitz, Tyskland.

 

Marta omtaler også en Mathias som kom på besøk til hennes oldeforeldre i Brasil, men hun vet ikke hvilken familie han tilhørte, dvs om det var fra Edvard eller Gertruds familier. I mellomtiden søker Marta å finne mer ut av deres vigselsattest.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjennomgår flere kirkebøker, finner dessverre ikke den Ernst Hiøring som gifter seg i Oslo 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket hvilken kirke de giftet seg i, men kilden til ekteskapet er lenken til Lassens Samlinger i innlegg 38. Teksten der er:

 

Kjøpmann,(senere Brandmajor) Ernst Hiørring f. 17....., død Xania 183.... 1.gift 17... Elen Maria Schedsmo f. 17..., død Xania 1802 i barselseng med tvillinger, som begge døde og ble begravet med henne 16/2 1802 (hun var 40 år gl.). 2.gift 18... Anne Xstine Broberg som døde i Xania 1/6 1822, begr. 7/6, 53 år.

 

På FamilySearch.org framkommer vielsen slik:

Norway Marriages 1660 - 1926:

Name: Ernst Hiorring

Spouse's Name: Anne Christine Broberg

Event Date: 16 Jun 1802

Event Place: Oslo, Oslo, Norway

 

Dette er altså Ernst Berthelsen Hiørring, søskenbarn til Ernst Sørensen Hiøring. Han fikk mange barn med første kona Ellen Marie Schesmoe (se FamilySearch.org). Ernst Berthelsen Hiørring finnes i FT 1801 sammen med kona Ellen Marie.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er påny overveldet over hvordan Kurt Østbye overøser saken med sin kunnskapsrike innsikt. En hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør absolutt finne denne vielsen i kirkeboken da det er jo en mulighet for at Lassen kan ha forvekslet de to søskenbarna som begge het Ernst Hiøring.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt enig om å finne ut av dette og fortsetter... Takken jeg fremførte gjelder like meget Karsten Damen som bidrar på samme måte der han ser en utfyllende mulighet.

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.