Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte fra 1758 på Fron - utstedt i flere eksemplarer?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter et skjøte fra 1758 som jeg kun har funnet transkribert av Engebret Hougen. Hans avskrift finnes på Maihaugen, og hvor originalene er, vet jeg ikke.
Skjøtet, som ble utferdiget på Odenrud, Fron i Gudbrandsdalen i 1758 er underskrevet av to personer: Ole Johaneszen fævolden (Fron) og Lars nordrum (Ringebu). Oles lakksegl er borte, og det er dette jeg søker. De to som skriver under er «ansatte Værger» for to kvinner som skriver fra seg sin søsterlodd til deres bror og «Aasædesmand» Iver Johansen.

 

Maihaugen, Opplandsakrivet, SAH eller RAH kjenner ikke til dette dokumentet fra denne gården. Men kan det tenkes at det er utstedt i flere eksemplarer og type arkivert i noen tinglysningsbøker/protokoller? Jeg søker altså dette lakkseglet som dessverre er borte fra originaldokumentet som Hougen transkriberte.

 

På forhånd takk for all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter et skjøte fra 1758 som jeg kun har funnet transkribert av Engebret Hougen. Hans avskrift finnes på Maihaugen, og hvor originalene er, vet jeg ikke.

Skjøtet, som ble utferdiget på Odenrud, Fron i Gudbrandsdalen i 1758 er underskrevet av to personer: Ole Johaneszen fævolden (Fron) og Lars nordrum (Ringebu). Oles lakksegl er borte, og det er dette jeg søker. De to som skriver under er «ansatte Værger» for to kvinner som skriver fra seg sin søsterlodd til deres bror og «Aasædesmand» Iver Johansen.

 

Maihaugen, Opplandsakrivet, SAH eller RAH kjenner ikke til dette dokumentet fra denne gården. Men kan det tenkes at det er utstedt i flere eksemplarer og type arkivert i noen tinglysningsbøker/protokoller? Jeg søker altså dette lakkseglet som dessverre er borte fra originaldokumentet som Hougen transkriberte.

 

På forhånd takk for all mulig hjelp.

 

Et skjøte ble nok vanligvis utstedt i kun ett eksemplar - til kjøperen. Så ville skjøtet normalt bli tinglyst, og i den forbindelse bli ført inn i panteboka, men da uten besegling (kun eventuell merknad om besegling på originaldokumentet).

 

En kan jo gjette på at Engebret Hougen har sett det originale skjøtet i et gårdsarkiv i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette vil da antageligvis ligge her http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_primreg=PBOK&idx_fylke=5&idx_soren=S%C3%B8r-Gudbrandsdal&idx_textsearch=&js=j . Er noe av dette indeksert eller ordnet etter navn slik mange av skiftene er?

 

Sjekk de eldste panteregistrene.

 

Ellers ville et skjøte normalt bli tinglyst nokså raskt, og da på tinget for det tinglaget som den berørte eiendommen sorterte under. Siden du vel kjenner datoen skjøtet ble utstedt på, og siden panteboka sikkert er kronologisk ført, kan du bla deg gjennom tingsamlingene fra skjøtedatoen og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der var den! 

 

Er du sikker på at dette er skjøtet du er på utkikk etter?

 

Verger for de to søstrene Gunhild og Jøran Johannesdøtre er henholdsvis Lars Nordrum og Lars Bø. 

Ole Johannessen Fevolden er ikke nevnt i skjøtet.

Nils Kvikstad og Engebret Kjorstad er vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har anledning til å komme til Riksarkivets lesesal, så er det massevis av lakksegl bevart på 1700-tallet (forsåvidt også tidligere) for bønder som var lagrettemenn, i serien Fogderegnskaper. Siden lagrettemannsvervet gikk veldig mye på omgang mellom bøndene på 1700-tallet, kan du være heldig å finne Ole Johannessen Fævolden der. Det kan trolig være lurt å gjennomgå tingbøkene først (skannet), for å se hvilke år han var lagrettemann, så slipper du å gjennomgå så mange årganger med fogderegnskaper på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har ikke funnet noen informasjon om at han var lagrettemann, men som du sier så gikk vel dette mye på omgang (åremål?). Da er det bare å sette seg ned og lese tingbøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ganske sikker på det. Se på kopi av den transkriberte teksten så nevnes disse navnene (vedlegg).

 

Ja, denne avskriften er av det samme skjøtet som Berit Knudsen fant i panteboken - men Ole Johannessen Fevolden nevnes altså ikke i skjøtet som en av vergene før søstrene, selv om han tydeligvis har underskrevet og forseglet det i egenskap av verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrettemennene blir alltid nevnt først for hver tingsamling, før hver enkelt sak behandles, så det er enkelt å få øye på dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.