Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Sjøinnrulleringsmateriale (oppdatert 30/1-2015)


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Vi innleder sommerferien med å starte publisering av skanna sjøinnrulleringsmateriale. Ca. 30 protokoller fra Statsarkivet i Oslo har riktignok vært tilgjengelige siden 2011, men nå kommer også statsarkivene i Kongsberg, Kristiansand og Stavanger med. Det er disse fire statsarkivene det så langt er skanna sjøinnrulleringsmateriale fra. I alt er det 116 protokoller som nå er tilgjengelige. Flere vil bli lagt ut etter sommeren og utover høsten.

 

Inngangen til materialet er Finn kilde, der man velger kildekategorien "Sjømannsruller og militære ruller", samt at man kan avgrense ytterligere med for eksempel geografivalg og fritekst. Men vi henviser også til vår omtale av digitaliseringsarbeidet, der man i tillegg finner nyttige lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fra i dag er 73 nye protokoller med sjøinnrulleringsmateriale tilgjengelig gjennom Finn kilde. Det gjelder protokoller fra Halden, Fredrikstad, Stavanger og Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedrulle nr. 4 og 6 for halden mønstringskontor ble ikke publisert i forrige uke, pga behov for supplerende skanning, men har nå kommet på plass - se Finn kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kilde. Jeg går gjennom Drammens innrulleringsdistrikt 1723-26 nå og har funnet haugevis av opplysninger på folk jeg hadde mangelfulle data på fra før. Her finnes opplysninger om alder, fødested, og masse historikk som gir kjøtt på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kilde. Jeg går gjennom Drammens innrulleringsdistrikt 1723-26 nå og har funnet haugevis av opplysninger på folk jeg hadde mangelfulle data på fra før. Her finnes opplysninger om alder, fødested, og masse historikk som gir kjøtt på beina.

 

Ja, de protokollene er fine for oss som interesserer oss for Vestfold og Grenland. Du ser sikkert at det her er flere protokoller med samme informasjon, sortert på litt ulikt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de protokollene er fine for oss som interesserer oss for Vestfold og Grenland. Du ser sikkert at det her er flere protokoller med samme informasjon, sortert på litt ulikt vis.

 

Den beste ser ut til å være Hovedrulle 2, den er pent og ryddig ført, og er den jeg har brukt som kilde så langt.

 

Jeg ser fram til at det kommer flere ruller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke registere til Haugesunds protokollene. Ble ikke de tatt vare på? Ser at flere av de andre distriktene har registere lagt ut sammen med det øvrige materialet.

 

Hvorfor ikke legge ut alle registrerne dere har først for alle distriktene før dere legger ut resten distrikt for distrikt? Forstår jo at man av kapasitethensyn ikke kan legge ut alt på en gang. Å lete i rullene uten register blir jo som å lete etter den berømte nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke registere til Haugesunds protokollene. Ble ikke de tatt vare på? Ser at flere av de andre distriktene har registere lagt ut sammen med det øvrige materialet.

 

Hvorfor ikke legge ut alle registrerne dere har først for alle distriktene før dere legger ut resten distrikt for distrikt? Forstår jo at man av kapasitethensyn ikke kan legge ut alt på en gang. Å lete i rullene uten register blir jo som å lete etter den berømte nåla i høystakken.

 

Det viste seg at registrene for Haugesund ikke var skanna, men det ble påpekt i forbindelse med publiseringa nå i september, og registrene er nå satt opp for skanning og vil bli publisert så snart som mulig.

 

Neste publiseringsrunde, kanskje allerede i neste uke, vil omfatte Agder-fylkene, og der vil registerrullene komme med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at registrene for Haugesund ikke var skanna, men det ble påpekt i forbindelse med publiseringa nå i september, og registrene er nå satt opp for skanning og vil bli publisert så snart som mulig.

 

Neste publiseringsrunde, kanskje allerede i neste uke, vil omfatte Agder-fylkene, og der vil registerrullene komme med en gang.

 

Flott! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er dog en sak jeg lurer paa, Sjoinnrulleringen I Vestfold og Telemark 1706-07? Jeg finner de innrullerte I de eldste ruller, dog ikke den innrulleringen som foreligger paa det gamle digitalarkivet.

Kfr. sjoinnrulleringen paa det gamle digitalarkivet; fremkommer gaard med menn og alder, sonner og alder, enker, samt sivilstand.

Denne versjonen finner jeg ikke I det nye materiale utlagt paa digitalarkivet.

 

Denne er vel blant det søkbare materialet som ennå ikke er overført. Originalkilden befinner seg i Rigsarkivet i København, så vidt jeg erindrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel blant det søkbare materialet som ennå ikke er overført. Originalkilden befinner seg i Rigsarkivet i København, så vidt jeg erindrer.

Hei

Mange takk for ditt svar, og det stemmer hva du skriver.

Aarsaken til at jeg tar opp dette, er at denne versjonen blir viderefort I forbindelse med nedleggelsen av det gamle digitalarkivet (fom nyttaar).

 

Jeg tok med flere omraader I et innlegg I gaar, vedrorende det gamle digitalarkivet.

Det nye digitalarkivet mangler mange folketellinger/manntall, som foreligger I det gamle digitalarkivet.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant.

 

Jeg sitter med en sjøfartsbok utstedt i Fredrikshald 12/3-1877 hovedrulle 359 a med en tillegg skrift på 342. Her har sjømannen (min oldefar) skrevet med blyant i permen hva hans månedslønn var, den begynte på kr 38  ( i 1877) og sluttet på kr 50                   (i 1889) for en matros.

Han har en lang tjeneste med mange seilskip inntil han drukner i 1899.

 

Den andre sjøfartsboken, som tilhørte min bestefar, også utstedt i Fredrikshald 15/3-1904 hovedrulle 1514 med en tillegg skrift på 1471. Han har møtt ved sjøsesjon i 1905 og startet tjeneste på "Sleipner " 15/5-1905.til 18/10-1905.

 

Jeg finner begge to i de nevnte ruller, men jeg ønsker å finne den første, Andreas Olsen født 1858, når han innkalles til sesjon og hvor han tjenestegjør. Hvor leter jeg da ?

 

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner begge to i de nevnte ruller, men jeg ønsker å finne den første, Andreas Olsen født 1858, når han innkalles til sesjon og hvor han tjenestegjør. Hvor leter jeg da ?

 

Spør Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fantastisk! Og i Agdermaterialet nærmer dere dere kanskje Grimstad/Arendal...? :)

 

Lille grimme Arne trenger ris, lærte jeg en gang, så da burde jo Grimstad være neste mønstringsdistrikt ut! Regner med å følge opp med resten av Agder-byene før nyttår, men det blir neppe ukentlige oppdateringer, slik det har vært i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei Kristian

Jeg har satt meget stor pris paa dine publiseringer, hvor jeg har funnet "personer som forsvant" (dod i Kongens tjeneste), samt Flamming-slektens opphav  (Langesund) . Oostende i Flandern (Belgia)- ogsaa naermere "Kane-slekten" med inngifte fra Holland.

Jeg takker igjen saa meget. Julaften kom tidlig  i aar, med flotte "presanger".

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian

Jeg har satt meget stor pris paa dine publiseringer, hvor jeg har funnet "personer som forsvant" (dod i Kongens tjeneste), samt Flamming-slektens opphav  (Langesund) . Oostende i Flandern (Belgia)- ogsaa naermere "Kane-slekten" med inngifte fra Holland.

Jeg takker igjen saa meget. Julaften kom tidlig  i aar, med flotte "presanger".

 

Det var hyggelig å høre! Jeg må understreke at jeg kun er siste ledd i digitaliseringskjeden, der medarbeidere i Riksarkivet og i statsarkivene bidrar tungt med skanning, indeksering og enkelte andre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.