Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Sjøinnrulleringsmateriale (oppdatert 30/1-2015)


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
På 6.11.2014 den 10.50, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dagens tilskudd er til sammen 16 ruller fra henholdsvis Flekkefjord mønstringskrets, Sogndal (Sokndal) mønstringskrets og Egersund mønstringskrets.

Er det lov å spørre hvor jeg finner dette nå, side linkene ikke virker lenger. Jeg leter etter sjømannsrullene fra 1706-07 fra Egersund (som jeg håper er i dette materialet).

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Er det lov å spørre hvor jeg finner dette nå, side linkene ikke virker lenger. Jeg leter etter sjømannsrullene fra 1706-07 fra Egersund (som jeg håper er i dette materialet).

 

Dette er lenker til "Finn kilde", som ikke lenger virker, etter at digitalarkivet.no ble fornyet for ett års tid siden, men med utgangspunkt i Finn kilde kan søke på f.eks. arkiv eller fritekst. Du kan også søke i skanna arkivmateriale. (Egersund mønstringskrets er her brukt som eksempel.)

 

Mønstringskretsene ble opprettet i 1860, slik at du vanligvis ikke finner eldre arkivalia i arkivene etter dem.

 

Husk muligheten for å søke på kombinasjon av geografi og emne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Etter å ha prøvd å søke på ulike varianter ser det for meg ut som om sjømannsrullene for 1706-07 ikke er digitalisert.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cecilie Simon skrev:

Takk skal du ha. Etter å ha prøvd å søke på ulike varianter ser det for meg ut som om sjømannsrullene for 1706-07 ikke er digitalisert.

 

Vet du sikkert at slike eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Vet du sikkert at slike eksisterer?

På geni er det et prosjekt som heter "Sjømilitært manntall 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" som "har til hensikt å samle alle profilene til personer nevnt i det sjømilitære manntallet av 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" og som så vidt jeg vet, er lagt inn av Thomas Vehus. Med ham som administrator anser jeg informasjonen som riktig, men jeg liker alltid å sjekke primærkildene selv. https://www.geni.com/projects/Sj%C3%B8milit%C3%A6rt-manntall-1706-1707-for-Egersund-og-Ogna-sogn/16697

Jeg leter dessuten etter Erik Knutsen Halleland (Hadland). Jeg har registrert at noen mener han er oppført født på Nodeland, med kilde til dette manntallet, men jeg finner ham ikke i prosjektet på geni. Derfor skulle jeg gjerne ha sett gjennom dette sjømilitære manntallet selv.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cecilie Simon skrev:

På geni er det et prosjekt som heter "Sjømilitært manntall 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" som "har til hensikt å samle alle profilene til personer nevnt i det sjømilitære manntallet av 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" og som så vidt jeg vet, er lagt inn av Thomas Vehus.

 

Da kan forhåpentlig Vehus hjelpe deg med en kildehenvisning som gjør det mulig å identifisere manntallet i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cecilie Simon skrev:

På geni er det et prosjekt som heter "Sjømilitært manntall 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" som "har til hensikt å samle alle profilene til personer nevnt i det sjømilitære manntallet av 1706-1707 for Egersund og Ogna sogn" og som så vidt jeg vet, er lagt inn av Thomas Vehus. Med ham som administrator anser jeg informasjonen som riktig, men jeg liker alltid å sjekke primærkildene selv. https://www.geni.com/projects/Sj%C3%B8milit%C3%A6rt-manntall-1706-1707-for-Egersund-og-Ogna-sogn/16697

Jeg leter dessuten etter Erik Knutsen Halleland (Hadland). Jeg har registrert at noen mener han er oppført født på Nodeland, med kilde til dette manntallet, men jeg finner ham ikke i prosjektet på geni. Derfor skulle jeg gjerne ha sett gjennom dette sjømilitære manntallet selv.

 

Cecilie

 

Det må vel være dette manntallet det vises til: http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-06000000167954

Det befinner seg i så fall i arkivet til Fylkesmannen i Rogaland (Statsarkivet i Stavanger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden som Jan henviser til er riktig og den finnes til salgs hos Rogaland Historielag som avskrift. I denne avskriften og i en eldre utgave som jeg har kopi av er fødestedet oppgitt til Noedeland 56 år(Nodland i Neset) og ikke Nodeland.

 

Thomas Vehus sitt prosjekt bygger nok på disse avskriftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.