Gå til innhold
Arkivverket

Losoldermann Hans Pedersen, Kristiansand


Anne-Jorunn Aamodt
 Del

Recommended Posts

Enkemann og borger i Kristiansand, Hans Pedersen, og pigen Ingeborg ble viet iht kongelig bevilling i Oddernes 12.07.1795:

 

Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Ekteviede 1796, side 32. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-33
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070530610513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Stemmer det,  men jeg finner ikke ut hvor han kommer fra, Han var jo skipper, losoldermann, navigasjonslærer og skrev ei bok om tidevann i 1789.

Bodde i Gyldenløvesgt 81. Var han kristiansander? Fikk borgerbrev i Kristiansand i 1772-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dattera var jo gift med Søren Engelsen,  de er mine tipptippoldeforeldre.  I Flekkerøyboka står det at Ingeborg antagelig var fra Bergen.  Men det stemmer jo ikke.

Men jeg lurer på om Hans Pedersen kunne komme fra Bergen. Da Ingeborg ble døpt, var det bare faddere fra Justnes (moras hjemsted). Kan ikke se at Hans Pedersen kom fra Justnes. Det kan tyde på at han kom fra et sted som ligger forholdsvis langt fra Kristiansand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite utsnitt fra omtalen av arkivet etter Losdirektoratet (finnes i arkivportalen):

 

"Losvesenet var fra gammelt av organisert med overloser og losoldermenn. Landet var delt inn i tre overlosdistrikter: sønnafjelske med kontor i Oslo, vestafjelske med kontor i Bergen og Nord-Norges distrikt med kontor i Tromsø. De enkelte distriktene hadde sine losoldermenn, som vanligvis var havnefogdene i byene. Ved opprettelsen av Losdirektoratet i 1948 fikk man under Losdirektøren en losinspektør i tillegg til losoldermennene."

 

 

Her står mer om det Norden- eller Vestenfjeldske Overlosdistrikt - arkivmaterialet oppbevares i Statsarkivet i Bergen. 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/Kjelder-og-arkiv/Arkivet-etter-overlosen-paa-Vestlandet

 

Det Nordenfjeldske Overlosdistriktet (senere kalt Vestenfjeldske)

Dette distriktet omfatter området fra Sogndal (Sokndal), Rogaland i sør til Namsos (grensen til Nordland) i nord. Distriktet ble videre inndelt i et antall losoldermannskap, men administrasjonsgrensene for disse ble endret over tid. Det var flere losstasjoner i hvert distrikt og et bestemt antall faste loser og reserveloser ved disse stasjoner.

Det er registrert materiale fra følgende losoldermannskap: Sogndal, Egersund, Ogne, Tananger, Stavanger, Skudnes, Haugesund, Bømlo, Sartor, Bergen, Florø, Vågsøy, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim og Namsos. Bergen inkluderer det tidligere Møgster oldemannskapet.

Sønnafjelske overlosdistrikt vil jeg tro har sine arkiver i Statsarkivet i Oslo. Kanskje det vil finnes opplysninger fra Kristiansand og om Hans Pedersen her.... Jeg anbefaler deg å kontakte Statsarkivet i Oslo: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Statsarkivet-i-Oslo, eller du kan i første omgang legge inn et spørsmål i her: http://forum.arkivverket.no/forum/37-statsarkivet-i-oslo/.  

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innom arkivet en dag i uken Anne Jorunn, skal sjekke Leawy sin byhistorie, samt at der ligger vell noe fra Losene der, en helt annen sak, er om vi finner hvor han var fødd.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket Leawy, intet å berette om hans fødested, finner kun nevnt en datter fødd i 1796 Pernille Gurine Pedersen, datter av Losoldermann og Havnefogd Hans Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Berge, herren som har det meste om sørlandet, serverte dette på et gullfat til meg i dag.

Om bygdeboken for oddernes har noe referanse til herren sitt fødested, er vell mere tvilsomt.

Her er Jarl Berge sin komentar:

 

Han kan tenkes å være sønn av Johanne Pedersdatter i Kristiansand
som hadde barnet Hans uten ekteskap med hollandsk matros Peder Clausen.
Har ikke nøyaktig fødselsår men trolig like før kirkebøkene brant (1734).
Denne Hans ble gift 1) i 1759 med Ingeborg Pedersdtr.som døde året etter.
 
En los Hans Pedersen ble gift med Guri Olsd Gjusnes 1734-1793
og hadde barna Ingeborg (sic!) gift Søren Engelsen Flekkerøy,
Ellen Kristine gift Nils Børusen Herefoss i Kristiansand,
og Peder 1772, Pernille 1777
 
Og så er det nok samme mannen som ble gift nok en gang
med nok ei jente fra Gjusvig, Ingeborg Jørgensd og to nye barn,
 
Torleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Dette blir gøy å undersøke nærmere.

 

Takk!

 

Det er nok derfor 1. barnet hette Ingeborg. Oppkalt etter avdød kone. Det var jo skikken den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jarl Berge, herren som har det meste om sørlandet, serverte dette på et gullfat til meg i dag.

Om bygdeboken for oddernes har noe referanse til herren sitt fødested, er vell mere tvilsomt.

Her er Jarl Berge sin komentar:

 

Han kan tenkes å være sønn av Johanne Pedersdatter i Kristiansand
som hadde barnet Hans uten ekteskap med hollandsk matros Peder Clausen.
Har ikke nøyaktig fødselsår men trolig like før kirkebøkene brant (1734).
Denne Hans ble gift 1) i 1759 med Ingeborg Pedersdtr.som døde året etter.
 
En los Hans Pedersen ble gift med Guri Olsd Gjusnes 1734-1793
og hadde barna Ingeborg (sic!) gift Søren Engelsen Flekkerøy,
Ellen Kristine gift Nils Børusen Herefoss i Kristiansand,
og Peder 1772, Pernille 1777
 
Og så er det nok samme mannen som ble gift nok en gang
med nok ei jente fra Gjusvig, Ingeborg Jørgensd og to nye barn,
 
Torleif

 

 

Vet han noe om den hollandske matrosen?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de tviler jeg på, men om jeg husker litt rimelig gått, finnes det endel om enkelte på Statsarkivet. Litt i tidligste laget kansje, men skal snuse litt for deg utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo feil det som står i folketellinga i 1801, at Hans Pedersen er gift for annen gang. Han har jo egentlig vært gift 3 ganger, hvis det er riktig person.

Endret av Anne-Jorunn Aamodt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folketelling er folketelling, den må i mange tilfelle tas med en klype salt. Jarl har funnet to ekteskap, og der ser ut til at han har det tredje rundt 1794.

Når det er sagt, sitter jeg nå på SAK, og i flg de som eksisterer med oversikt over losene i distriktet, er los og havnesjef Hans Pedersen fødd i Kristiansand i 1732. Dermed tror jeg at gullfatet som Jarl Berge serverte meg i går, hadde riktig kost, eller rettere sagt, riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo funnet ekteskapet i 1759, og det i 1796. Men når  han giftet seg med Guri Olsdatter (min tipptipptippoldemor) har jeg ikke funnet. Vet han når det var?

 

Ingeborg ble vel født i desember 1763. Så det må vel ha vært mellom 1761 og 1763.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble nok gift I Oddernes kirke. Dessverre finnes det ikke en kirkebok med ekteskap inngått mellom 1731 og 1764 i Oddernes.

Kanskje finnes kirkeboken, men da er den ennå ikke  fotografert og lagt ut på digitalarkivet. Mormonerne (family search) har heller ikke ekteskap fra disse årene i Oddernes i sitt register.

Endret av Jarl B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok ikke stemme, at den Hans Pedersen vi snakker om er uekte barn av Johanne Pedersdatter.

 

Johanne Pedersdatter fikk uekte barn med Peter Claussen i november 1740.. Se kirkebok fra 1740. Kristiansand. Han hette Hans .Det er 8 år seinere.                                                    

 

Den Hans Pedersen vi snakker om var jo født omkring 1732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Pedersen ble viet 1 gang i Kristiansand 6 desember 1759, i flg Leawy bodde han i byen hele sitt liv. Og ble han viet i Oddernes 2 gang, så må det ha vært p.g.a. kvinnen kom fra Justnes.

Men er det ikke et regnskap for presten i Oddernes, der også de begravede er tatt med tro? Slik det er fra Trefoldighetskirken i byen? Dette må sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om en forholder seg til vielsen av 6 desember 1759, og at Ingeborg døde 3 mai 1760, så vil jeg tro at det har skjedd engang mellom 1761-63.


Jaha, da fant du et barn i 1740 alså? Det eneste som står, er i boken om loser og og havnefogder på Agder, at Havnefogd Hans Pedersen skal være fødd i Kristiansand i 1732. Før bybrannen, som tok kirkeboken den gangen.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.