Gå til innhold
Arkivverket

Losoldermann Hans Pedersen, Kristiansand


Anne-Jorunn Aamodt
 Del

Recommended Posts

De ble nok gift I Oddernes kirke. Dessverre finnes det ikke en kirkebok med ekteskap inngått mellom 1731 og 1764 i Oddernes.

Kanskje finnes kirkeboken, men da er den ennå ikke  fotografert og lagt ut på digitalarkivet. Mormonerne (family search) har heller ikke ekteskap fra disse årene i Oddernes i sitt register.

 

Men han kan ikke være sønn til Johanne Pedersdtr. For den sønnen Hans er født i 1740 (november)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, han er tydeligvis fødd 4 november 1740, og losoldermannen til 1732. En vrien sak.

 

Torleif

 

Som en ny teori, kan jeg nevne kjøpmann Peder Hansen Lund I Kristiansand ca.1710 - 1770 gift med Gjertrud Knudsdtr Åbel -1786. Vet ikke om noen barn, men det bør i så fall være Peder Hansens med en tidligere ektefelle fordi Gjertrud Knudsdtr Åbel i Birkenes var gift 3-4 ganger og ser ikke  tidsmessig  ut til å kunne ha fått barn omkring 1730-35 med PH.   Peder Hansen var sønn av hospitalprest Hans Pedersen Lund -1731 og Helga Jakobsdtr Boen Tveit 1693-1762.  Grunnen til jeg ville se nærmere på dette er at Boen i Tveit ikke er så veldig langt fra Gjusnes/Justnes hvor Hans fant sine to ektefeller.  Hvis man skulle gå eller ri til Boen i gamle dager (før ferje og bro) var Justnes omtrent midtveis.

Det finnes ikke noen Hans Pedersen døpt i Oddernes 1730-1735 jfr. kirkeboken. Vi vil aldri få vite om han var født I Kristiansand eller Tveit, for begge stedene er kirkebøkene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tips. 

 

Jeg får bare grave og grave i gammelt stoff.

 

Hilsen Anne-Jorunn

 

ps. Jeg tenker om han kan være fra en annen by. Men vet jo ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Anne Jorunn, i biografien over losene og havnefogdene samt fyrbetjening på Agder, står der klart og tydelig, fødd i Kristiansand i 1732. Men hvor de har tatt opplysningen fra, er en gåte. Men om du skulle finne noe som du vil undersøke på SAK.     torl-o@online.no

 

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.