Gå til innhold
Arkivverket

Ungt ektepar som døde med en dags mellomrom - dødsårsak?


Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Jakob Lyngstad i Trondheim døde 21 år gammel i 1911. Hans kone Rosa Marie Lyngstad døde den påfølgende dagen, 24 år gammel. De hadde en liten sønn på sju måneder som senere ble adoptert bort (det gikk bra med ham). Spørsmålet mitt er hva de døde av. Jeg har funnet kirkeboka, men presten skriver så vanskelig at jeg ikke klarer å tyde det. (Ser faktisk det har vært flere spørsmål om denne prestens skrift her inne...)

 

I tillegg til dødsårsak står det også noen merknader om disse to. For Jakob står det noen skriblerier i rubrikken fødested (Verran?), og for Rosa Marie står det noe i rubrikken Anmærkninger. Er det noen som kan hjelpe oss?

 

 

Jakob Lyngstad, nr 4:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Ministerialbok nr. 604A21 (1901-1911), Døde og begravede 1910-1911, side 441.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3751&idx_id=3751&uid=ny&idx_side=-433
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060519080433.jpg

Rosa Marie Lyngstad, nr 4:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Ministerialbok nr. 604A21 (1901-1911), Døde og begravede 1911, side 442.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3751&idx_id=3751&uid=ny&idx_side=-434
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060519080434.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jacobs dødsårsak:
Ukjendt (pludselig død). Etter det jeg kan se, så står det også at han er konf. i Værran.

Om Rosas dødsårsak:
Lungetuberkulose. Hun døde på et sykehus, men navnet på sykehuset får jeg dessverre ikke tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jacobs dødsårsak:

Ukjendt (pludselig død). Etter det jeg kan se, så står det også at han er konf. i Værran.

 

Om Rosas dødsårsak:

Lungetuberkulose. Hun døde på et sykehus, men navnet på sykehuset får jeg dessverre ikke tak i.

 

Tusen takk for hjelpen - så langt! Kanskje noen andre klarer å tyde noe mer?

 

Ukjendt kan passe, ja, men da lurer jeg på hva som kan skjule seg bak det. Kan han ha tatt livet av seg? Hvordan ville de skrive det i kirkeboka i 1911, tro? Ville de skrevet det rett ut, eller pleide man å skjule det med f eks "ukjendt"?  Jeg har ikke noe grunnlag for å tro at han tok livet av seg, men det er så merkelig at de døde med så tett mellomrom. Veldig unge mennesker.

 

Lungetuberkolose klarer jeg ikke å lese.... Jeg var inne på at det ser ut som det kan begynne med "Lunge..." men får ingen mening i resten. Men jeg lurer på om det kan stå "Døde på Kalvskinnet sykehus"....og så noe mer?? Finner på nettet at Kalvskinnet sykehus var i vanlig drift fram til 1902, da byen fikk nytt sykehus, men det fungerte som reservesykehus fram til 1969.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungetuberkolose klarer jeg ikke å lese.... Jeg var inne på at det ser ut som det kan begynne med "Lunge..." men får ingen mening i resten.

 

Ja, det kan være vanskelig å "sortere" bokstavene vedr. dødsårsaken, men ordet er delt slik:

 

Lungetuber

kulose

 

Kalvskinnet sygehus er helt sikkert riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det noe om hvem som meldte Jakobs dødsfall? De bodde i ett rom med babyen sin, og jeg lurer på hva som hendte med ham... Kanskje en av naboene fant ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.