Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp – polsk-jødisk kvinne, antatt død i USA


Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Har ikke så mye erfaring med søk i USA, jeg står jeg bom fast, og håper noen USA eksperter kan trå til :-)

Jeg har fått oppgitt fra min avdøde onkel at Laura Rosner / Nathansohn / Gelber døde i USA.
Jeg ønsker å finne hennes dødsdato og sted, og eventuell annen informasjon som kan verifisere foreldrenes navn (se under). Det er lite trolig at hun brukte navnet Nathansohn (første ektemann).
 

Dette er det jeg har funnet ut til nå:  (har ikke fått til å lage lenker fra www.jewishgen.org som er hovedleverandøren av informasjon)

 

Laura Rosner, født 1838 i Tarnow, Krakow, Polen gifter seg første gang med Aron Selig/Leib Nathansohn 26. oktober 1856 i Tarnow. Brudens alder oppgis til 18 år, foreldre Dawid og Anna [Rosner]

(se bilde)

Kilde: www.jewishgen.org

 

Ekteparet Laura og Aron har to kjente barn:
Henryk [Heinrich] Nathansohn, født 3. august 1857, bosetter seg i Krakow.
Otto Nathansohn f. 1.4.1860,  sjømann, dør ugift.
Kilde:www.jewishgen.org og privat informasjon.

 

Ektemannen Aron Nathansohn dør i 1862 og er begravet i Wien, Østerrike.

 

Laura Rosner gifter seg 2. gang med Salamon Gelber og får sønnen
Anton Gelber i september 1874, født i Lviv/Lvov/Lemberg
Kilde: www.jewishgen.org
Lviv tilhører Ukraina i dag, men har gjennom tidene vært del av Polen, Østerrike, Galicia og Russland.

 

Sønnen Anton Gelber reiser til USA i 1904 (linje no 5)
kilde: http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\IMAGES\\T715-0476\\T715-04760237.TIF%26S%3D.5&pID=102547100384&name=Anton%26nbsp%3BGelber&doa=Jul+16%2C+1904&port=Trieste&line=0005

 

Er det noen som kan finne Laura for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthony Gelber

Employee

United States Census, 1910

birth: 1874 Austria residence: 1910 Manhattan Ward 12, New York, New York, United States immigration: 1904  

 

 

 

Samme mann?

 

Anton Gelber

 

Birth:  unknown Death:  Jan. 17, 1922 trans.gif   Burial:
Mount Hebron Cemetery
Flushing
Queens County
New York, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Erice Wilcox
Record added: Apr 20, 2011
Find A Grave Memorial# 68665062

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=gelber&GSfn=anton&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GScntry=4&GSob=n&GRid=68665062&df=all&

 

 

Det er nok  denne som er gravlagt i New York:

 

Gelber
Anton
65 y
Jan 17
1922
1675
Manhattan
 
 

http://www.italiangen.org/records-search/deaths.php


Antone Gelber

Head

New York, State Census, 1905

birth: 1874 Austria residence: 1905 Manhattan, New York, New York;Manhattan, A.D. 23, E.D. 23, New York, New York other: Max Teicher, Kacemera Gelber, Lena Gelber, Bernard Eberly, Lena Eberly, Patrick Donnelly...

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at Ann-Mary kom meg i forkjøpet...

 

Men kanskje var det den same Antone som i 1905 hadde bustad på Manhattan, 31 år kjemikar med kona Kacimera, 28 år og dotter Lena 7 år, alle med fødestad "Austria"!  Lena er kanskje den Lena Gelber som 28.3.1916 gifte seg på Manhattan, NY med Issy Weinberg?

 

Det dreier seg nok her om ein huslyd som stamma frå Bukowina - ein tysk-språkleg koloni i grenseområdet Romania/Ukraina/Slovakia som visstnok vart grunnlagd på 1700-talet og som sidan låg under dobbeltmonarkiet Austerrike-Ungarn.  Kona mi har sjølv oldeforeldre som kom derifrå, men som måtte flykta etter Sarajevo-skoti i 1914!

Endret av Lars E. Øyane - Wackersberg - Bayern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om dere har funnet sønnen Anton Gelber og hans familie, takk til dere begge to!

 

Laura Rosner (min tippoldemor), beholdt hun døpenavnet sitt også i annet ekteskap som skikken var, eller tok hun navnet Gelber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.