Gå til innhold
Arkivverket

Nils Andersen f. 1887 og Elisabeth Andersdatter f. 1879 i Fjell


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan finne ut av hvem båtsmann Nils Andersen f. 1887 var. Han ble far til Konrad Nilsen Trellevik f. 1915. Se bygdeboka for Sund side 315 under Sæle gnr. 16 bnr. 7

 

Er det mulig å finne hans søsken og om han hadde flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være det.

 

Jeg har spurt forfatteren av bygdeboka for Sund hva han vet om Konrad Trellevik sin bakgrunn og han skrev følgende:

 

 

"Her er avskrift av dåpsinnførsla hans i klb for Nykirken (du finn den på Digitalarkivet):

 

klb NK fol 304 1915 23.2. 28.3. Konrad ug båtsmann Nils Anderssen 1887 ug Elisabet Andersdtr 1879 Toldboden 10

Eg fann dette i sjømannsrullene (er på Statsarkivet), men er ikkje sikker på om det er han:

 

sjømannsrulle 2552 Andersen, Nils Andreas f. 25.11.1887 Bergen, for. arbeider Nils Andersen Sofie Gudmundsdtr, Strandgt 127, som fyrbøter".

 

Jeg har info om at Nils Andersen kan ha vert fra Austevoll. Det er nok også mulig i og med at Elisabeth som var mor til Konrad var tjenestepike på Møkster i Austevoll i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka for Sund bind 2 står det følgende (side 315 Sæle gnr. 16 bnr. 7)

 

"Konrad Nilsen Trellevik f. 1915 Bergen, oppvaksen i Trellevika (son av båtsmann Nils Andersen f. 1887 og Elisabet Andersdotter f. 1879 Nordvik i Fjell d. 1963 Hummelsund, ugift hushjelp der, jf Fjell b II s. 119)"

 

Det ser ut til at det var denne Elisabet som var i tjeneste på Møkster i Austevoll i 1910, men om ho var der i våren 1914 er ikkje godt å seie. Det er mulig at ho har reist til Bergen for å føde? Det kan også ver mulig at Konrad vaks opp hos slektningar av foreldra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sjømannsrulle 2552 Andersen, Nils Andreas f. 25.11.1887 Bergen, for. arbeider Nils Andersen Sofie Gudmundsdtr, Strandgt 127, som fyrbøter".

 

Her er vel Nils Andreas med foreldrene i f.t. 1900 for Bergen: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1301&kenr=026&bnr=0002&lnr=01

 

Kan det være Elisabeth som er tjenestejente i Sund i 1900? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037321001195

 

Konfirmasjonen til Elisabeth Andersdatter i Fjell, datter av Anders Hansen og Eli Pedersdatter. Fødested Nordvik, bosted Trengereid.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/kf/person/pk00000000234174

 

Fødselsdatoen er 06.03.1879, så oppgitt fødselsdato i folketellingen 1910 må være feil. Men det har vi jo erfaringer med i denne folketellingen.

 

Her dåpen til Elisabeth Andersdatter:

Hordaland fylke, Fjell i Fjell, Ministerialbok nr. A 8 (1878-1898), Fødte og døpte 1879, side 7. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2127&idx_id=2127&uid=ny&idx_side=-11
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050809020011.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan også ver mulig at Konrad vaks opp hos slektningar av foreldra?"

 

I 1910 bor det et ektepar i Trellevik som heter Peder Andreas Olai Torstensen og Marta Larsine Anders.(-datter/-sen):

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1245&kenr=004&bnr=0022&lnr=00

 

Jeg sjekket litt rundt Marta Larsine og her er dåpen hennes, som viser at hun har samme foreldre som Elisabeth Andersdatter: Anders Hansen og Eli Pedersdatter Norvik i Fjell:

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1245&kenr=004&bnr=0022&lnr=00

 

Hvis Konrad vokste opp hos Peder og Marta Larsine i Trellevik, ser dette da ut til å være hans onkel og tante (moster). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far til Konrad var Nils Andreas Andersen født i Bergen 25.11.1887, da var han en gift mann med flere barn da Konrad ble født? Jeg har funnet han på My Heritage.

Jeg har registrert Konrad og hans bakgrunn på My Heritage og fikk en "smart match" på Nils Andreas Andersen. Det kan være han, men er det denne Nils A. Andersen. Ja, det kan være i og med at Toldbodallmenningen og Strandgaten hørte til Nykirken sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å knytte faddrene til Nils Andreas Andersen? Nå antar jeg riktignok ar det må være den rette Nils A Andersen, men jeg må finne flere bevis. Det var sikkert ikke mange i Nykirken sogn som her Nils Andersen som ble født i 1887? Hvis det er han som ble født i november 1887 i Bergen, da var han allerede en gift mann i 1915 da Konrad ble født. Han ble antagelig gift i 1910 og det første barnet kom i 1911 og så følgte flere etter. Jeg tror at hans ektefelle het Marie. Det er mer info om dette på My Heritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Andreas Andersen f. 1887 i Bergen ble gift 15. mars 1910 med Marie Torgersen, trolig født Omdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Astrid Marie Iversen f. Andersen 1911-1991

 

Solceig Nancy Aagaard f. Andersen 1913-1992

 

Norvald Anker Fondenes f. Andersen 1917-1988

 

En datter til

 

Det hadde ver fint om det var mulig å finne ut om faren Nils A Andersen er den samme som ble far til Konrad i 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1913 får han datteren Solveig Nancy da er han etter det jeg kan se tolder

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=bunn&hode=nei&show=106&uid=134827&js=j

 

Da er mitt spørsmål kan det være den samme Nils Andersen eller fantes det to Nils Andersen som ble født i 1887 i Nykirken i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Konrad ble født var faren ugift Baadsmann. Jeg har tilbøyelighet for å tro at far til Konrad var en annen Nils Andersen enn Nils Andreas Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Elisabet var i tjeneste i Austevoll, kan det hende at også far til Konrad var austevolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke Nils Andreas Andersen som var far til Konrad. Her er vielsens til Nils Andreas Andersen

 

Nils Andreas Andersen toldopsynsmand Bergen 1887 Marie Torgersen Aarstad 1885 Okt 15 1910 DK far arb. Nils Andersen

 

På det tidspunktet di giftet seg så var Nils Andreas Andersen toldoppsynsmann, mens Nils Andersen var baadsmann. Dessuten var far til Konrad nemnd som avdød då Konrad gifta seg i 1941. Kanskje han var død allerede ved dåpen til Konrad i og med at det står en kross ved siden av navnet hans i kirkeboken da Konrad ble døpt.

 

Det er ting som tyder på at denne Nils Andersen kan ha hatt sin opprinnelse fra Austevoll? Evn Møkster (Møgster) sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I innlegg 3 er det oppgitt en mulig kandidat til Nils Andersen f. i 1887. Det kan se ut som den aktuelle kandidaten døde før Konrad ble døpt? Er dét mulig å finne ut noe mer om denne Nils Andersen. Feks når han døde?

Jeg har fått bekreftet at Konrad vokste opp hos tanten (moster) og onkelen sin, moren Elisabet og tanten var naboer hele livet. Jeg har sendt en forespørsel til Statsarkivet om det lar seg gjøre å finne ut noe mer om faren til Konrad f.eks om det kom bidrag fra barnefaren etc., men har ikke fått noe annet svar en hcor lang tid det kan ta før jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Toldbodalmenning 10 var mødrehjem i 1915. 

 

Pussig ssammentreff:

 

avdød G. Fløtmand Nils Olai Andersen Sandal 1860 Bergen Ladeggt. 32 Begravelsesdato 1916 17.06

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne Nils Andersen var far til Konrad. Da er det noe som ikke stemmer av det som er oppgitt i kirkeboken? Hva betyr det korset som står ved navnet på faren som er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne Nils Andersen var far til Konrad. Da er det noe som ikke stemmer av det som er oppgitt i kirkeboken? Hva betyr det korset som står ved navnet på faren som er oppgitt.

Korset viser at Nils var død da Konrad ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.