Gå til innhold
Arkivverket

Sven Viktor Bergquist - Oslo 1897 og Voss 1898 - samme mann?


Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Svensk veiarbeider Sven Viktor Bergquist (f. 1862 står det her) fikk datteren Signe Bergljot sammen med Gusta Marie f. Olsen i 1897.

I følge dåpen var foreldrene gift, dette er gjentatt ved hennes konfirmasjon i Piperviken 1912.

Nr. 272

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 7 (1889-1899), Fødte og døpte 1897, side 252.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5809&idx_id=5809&uid=ny&idx_side=-258
 

Året etter gifter en mann ved samme navn seg i Voss, her er sagt født 1872, jernbanearbeider fra Silhovde i Blekinge.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss i Voss, Klokkerbok nr. E 1 (1894-1922), Ekteviede 1899, side 13. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7099&idx_id=7099&uid=ny&idx_side=-12

Han kan spores videre på Voss i lang tid, og fikk flere barn der.

 

Mitt spørsmål til Statsarkivet i Oslo: (siden jeg ikke finner skilsmisse informasjon på nett)

Viss dette er samme mann, finnes det kanskje opplysning om skilsmisse for paret i Oslo ca. 1897/98 ?

Men jeg har ikke funnet paret gift, etter søk på Familysearch.com. Er det mulig at paret ble registrert som gift ved dåpen uten at de var det?

 

Ytterligere info:

Jeg hjelper etterkommere av Signe Bergljot i Canada med å nøste opp Sven Viktor. I følge familietradisjon (Signes datter er 85 og lever ennå) var moren vaskekone ved jernbanen, og traff der en svensk jernbanearbeider. Gusta Marie f. i Høland 1863 var først gift med en Kristian Pettersen i Oslo 1886, og de fikk datteren Kaspara Maria i 1888.

Jeg har funnet moren og døtrene i 1900/1910, og der er opplyst at Gusta Marie er enke, og hun kaller seg Pettersen (fra første og eneste? ektemann)

Hun er nevnt Gusta Pettersen, enke, i alle adresselister for Oslo fra 1903 og helt til 1946.

Når Signe Bergljot (etternavn Bergqvist)  emigrerer til Canada i 1928 er morens adresse opplyst som bosted, Ruseløkkeveien 26 hvor Gusta bodde fra ca. 1915.

 

mvh,

Håvard

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt å lete frem skilsmisser i Oslo 1897/1898 uten nokså presis dato, da arkivet etter Kristiania stiftamt mangler registre over slike. Vi anbefaler at du heller henvender deg til Riksarkivet. Bevillingene ble gitt av departementet og meddelt gjennom amt eller stiftamt. For skilsmisser før 1930-tallet er det vanligvis Riksarkivet som enklest kan finne frem til en eventuell bevilling.

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.