Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoll / skifte för Askim 1933 / 1934


Markus Gunshaga
 Del

Recommended Posts

Hej!

 

Jag vill be om hjälp med att finna skifte / dødsfallprotokoll för antingen Hans Theodor* Pettersen Frøhoel (född 1863 20/1, död 1933 20/1 i Askim, Østfold) eller hans kone Anne Oline "Lina" Hansdatter (född 1861 5/11, död 1934 19/8 i Askim, Østfold).

 

Det jag mest undrar över är deras dotter Anna Mathilde (född 1886) som bodde i USA sedan 1907 - min förhoppning är att det kanske står i föräldrarnas skifte exakt var hon bodde 1933/1934, och om hon var gift vid den tidpunkten?

 

Vänlig hälsning

Markus Gunshaga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sven!

 

Stort tack för detta dokument, det har jag inte sett förut! Jag visste dock sedan tidigare att Anna Matilde bytte namn till Lucille 1942, men tiden därförinnan är ett stort mysterium för mig. Det enda jag vet är att hon hamnade hos sin onkel Carl Hanson i Red Wing, Minnesota 1907. Därefter tappar jag spåret 1907-1942, och jag kan inte hitta henne i en enda av de amerikanska census 1910, 1920, 1930 eller 1940. Men så 1942 dyker hon ju upp i Chicago i samband med att hon byter namn, och är då gift med Frank Hardin. Jag misstänker att detta kan vara hennes första äktenskap.

 

Sedan tappar jag tråden igen, men så plötsligt 1957 skickar hon ett julkort till sin syster i Norge, med ett fotografi undertecknat "Frank & Lucille Hardin", med adress 1629 Oak Ave, 60201 Evanston IL. Därefter tappar jag tråden igen, och vet inte när varken Lucille eller Frank dör. Jag har hittat en Frank Hardin, född 1885, som 1940 bor ensam i Evanston tillsammans med sina tre barn (hans hustru hade dött 1938). Jag misstänker att denne Frank kort efteråt gifter sig med Lucille, och att de sedan bor kvar i Evanston.

 

Min tanke med att hitta föräldrarnas skifte i Askim 1933 / 1934 är för att där kanske finns mer information om Anna Matilde / Lucille - vart bodde hon då, var hon gift före 1942 och fick hon några barn? Hon skriver visserligen i julkortet 1957 "Hälsningar från oss alla", men jag tror att "alla" även innebär Franks barn från det tidigare äktenskapet.

 

Vänlig hälsning, Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre ikke dødsfallsprotokoller fra Askim lensmannskontor for disse år, men sorenskriverens dødsfallslister er bevart. Fra arkivet etter Rakkestad sorenskriveri  serie Hab nr. 7 og nr. 9 har vi kopiert dødsfallslister samt overtakelseserklæringer fra Anna og Aagot i 1933. Det er ingen slike erklæringer etter dødsfallet i 1934. Dødsfallslister.pdf

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.