Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Sofia Larsdatter


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg finner Sofie død 18.06.17 ifølge skannet skiftemateriale for Bergen 1917. Jeg sliter med å tyde bosted (trenger adresse for å finne kirken hun ble gravlagt i) og arvingers navn. Noen som kan hjelpe meg her? Vil det kunne stå noe mer ifølge skifte eller vil dette være alt?

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27860/184/ hun er nr. 617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innføringen i kirkeoka, nr. 14 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=ja&show=24&uid=192161&js=j  Men her står ikke engang mannen navn.

 

Det er ikke lett å lese det registeret. Du burde prøve med å legge det under tyding av skannede kilder, for der sitter de som sannsynligvis kan lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver, men det er en del jeg ikke klarer: Arvinger: Mand Ole, barn Lars 42 år her , Marte/Mette? gift med m.... .... her , Johanna 29 år her, Sofia 21 år her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan se ut som familien i 1900 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f01301&gardpostnr=14121&personpostnr=66001&merk=66001#ovre  Sønnen Sofus må vel da være datteren Sofia. (stryk den bemerkningen)

Jeg må ha 10 tommeltotter for jeg kan ikke finne de i 1910.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, ervingane etter Sofie Johannessen er:

 

"Mand Ole og flg. børn
1. Lars 42 aar Her
2. Marie g.m. mask. Aasen Her
3. Dtr. Johanna 34 aar Her
4. Sofus 21 aar Her"

 

Som det òg går fram av Gards- og Ættesoga for Luster, bd. VI under gnr. 100 Kjørlog (denne dødsmeldingi var nytta som kjelde), var med andre ord fire av dei i alt åtte brni som Sofie fekk, avlidne før mori, Johannes (1) som barn i 1881 og Gunnhild, Ole og Johannes (2) mellom 1900 og 1917.  Gunnhild har du sidan funni døydde i Bergen, men lagnadane til dei to gutane er framleis ukjende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Ser det er listet opp en Lars alder 42 år etter Sofie sin bortgang, han har ikke jeg i mine lister. Er dette fra ett forhold før Ole?

 

Da har jeg ett bedre tidsbegrep på når Ole og Johannes må ha dødd siden de ikke er i skiftet etter deres mor. Jeg har drevet å søkt litt rundt og har noen kandidater som jeg jobber en del med. Skal gi beskjed om jeg finner noe mer håndfast :)


I 1912 i Bergen er det Sofus f. 12/12-1887

Hvor finner du den informasjonen Rune?


Innføringen i kirkeoka, nr. 14 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=ja&show=24&uid=192161&js=j  Men her står ikke engang mannen navn.

 

Det er ikke lett å lese det registeret. Du burde prøve med å legge det under tyding av skannede kilder, for der sitter de som sannsynligvis kan lese dette.

 

 

Hei Berit

 

Tusen takk for hjelpen :) Jeg får ikke linken til innføringen i kirkeboka til å fungere, hvilken kirke var denne innføringen i? Jeg liker å bruke kilder så slikt er gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Solfrid!

 

Jau, Sophia Larsdotter hadde ein son "frå før".  Her er kva eg har skrive om han i bygdeboki:

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

a. Lars Pederson Harberg, son av Sophia og husmannssonen Peder Andersson frå Tråhaugen under Sviggo (1853-1875), var f. 11.7.1875 og voks opp i Hafslo.

Lars Pedersen flytte i 1891 til Bergen der han 6.2.1898 gifte seg med Karoline Marie Mathiasdotter Olsen frå Bergen.  Ho var dotter av bryggearbeidar Mathias Olsen i Bergen, opphavleg frå Åstveit i Hamre (Åsane), og kona Martha Bertine Olsdotter frå Skogen i Os og f. i Bergen 17.10.1874.  Lars var kusk og dreiv leigestall i Håkonsgaten i Bergen, men fekk sidan arbeid som vaktmeister.  Lars d. i Bergen 2.2.1950, medan Karoline Pedersen d. same staden 9.3.1954.  Dei fekk seks born i lag:

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Men han er jo ikkje i slekt med deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Solfrid!

 

Jau, Sophia Larsdotter hadde ein son "frå før".  Her er kva eg har skrive om han i bygdeboki:

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

a. Lars Pederson Harberg, son av Sophia og husmannssonen Peder Andersson frå Tråhaugen under Sviggo (1853-1875), var f. 11.7.1875 og voks opp i Hafslo.

Lars Pedersen flytte i 1891 til Bergen der han 6.2.1898 gifte seg med Karoline Marie Mathiasdotter Olsen frå Bergen.  Ho var dotter av bryggearbeidar Mathias Olsen i Bergen, opphavleg frå Åstveit i Hamre (Åsane), og kona Martha Bertine Olsdotter frå Skogen i Os og f. i Bergen 17.10.1874.  Lars var kusk og dreiv leigestall i Håkonsgaten i Bergen, men fekk sidan arbeid som vaktmeister.  Lars d. i Bergen 2.2.1950, medan Karoline Pedersen d. same staden 9.3.1954.  Dei fekk seks born i lag:

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Men han er jo ikkje i slekt med deg....

 

 

Jeg antok at det måtte være fra ett tidligere forhold, men greit å vite da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.