Gå til innhold
Arkivverket

Feilstaving - Brschaase


Ellen Kristine Gulliksen Myran
 Del

Recommended Posts

Hei, den forrige posten min kræsja i fingertrøbbel. Jeg prøver igjen. Kan noen hjelpe meg å finne det riktige navnet på Erland BRSCHAASE. Han er sannsynligvis født i Asker, men kan også være fra et annet sted. Han var gift med Anne Pedersdatter og døpte sønnen Peder i Asker 5. september 1762. Jeg har forsøkt å stokke bokstavene, men blir ikke klokere. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Erlandsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 28 August 1762   christening: 5 September 1762 , ASKER, AKERSHUS, NORWAY residence: 1762 Asker, Akershus, Norway father: Erland Brschaase mother: Anne Pedersdr

 

 

 

 

 

 

Samme paret?

 

Ansteen Erlandsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 16 July 1767   christening: 19 July 1767 , ASKER, AKERSHUS, NORWAY residence: 1767 Asker, Akershus, Norway father: Erland Raunsborg mother: Anne Pedersdr

 

VIELSE:

Erland Pedersen

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 20 October 1761 Asker,Akershus,Norway spouse: Anne Pedersdr

 

Vielsen,på høyre side.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 2 (1733-1766), Ekteviede 1762, side 176.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-182

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061114010094.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfaren?
 
Peder Knudsen Fødselsdato: 1705 Fødested: Schryseth, Røyken, Røyken, Buskerud, Norway Død: Døde 1777 : Asker, Asker, Akershus, Norway Begravet: Asker, Asker, Akershus, Norway Nærmeste familie:

Son of Knud Jonsen og Kirsti Evensdtr.
Brother of Kari; Joen Knudsen; Mari; Even og Peder Knudsen; Even Knudsen og 1 til

  Administrert av: Ruth Strandmoe Sist oppdatert: 19. januar 2013
 
Om Peder Knudsen

Gift i Asker 9.7.1729 med Jøran Jørgensdtr.

Knud Joensen Schryseth skjøtet 7 1/2 lsp. i Schiellestad i Asker til sønnen Peder den 7.3.1734 for 200 rd. curant ( pante-protokoll I 1 side 264) -- Even Knudsens skjøte til broren Peder Knudsen på 3 3/4 ls. salt m/bøxel i Schiellestad i Asker ,dat. Stomprud 28.6.1751 og Joen, Even og Niels Knudsønners skjøte til broren Peder Knudsen på 3 3/4 lp. i samme gård , som var arv etter deres far.dat. Skryset 2.8.1751 ( begge finnes i pante-protokoll I 3 side 78) --- Peder Knudsen skjøter Schiellestad til sin sønn Jørgen den 4.7.1767 (pante-protokoll I 4 side 305) , " formedels alderdom og skrøbelighet" for 300 rd. Her nevnes og 2 svigersønner; Erland Pedersen Raunsborg og Richvold Larsen Wøyen.

MINI Røyken og Asker - Aker sorenskriveri

 

 

http://www.geni.com/people/Peder-Knudsen/6000000019102347522

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.geni.com%2Fpeople%2FPeder-Knudsen%2F6000000019102347522&ei=qorCU5HjLMj8ygP03YDICQ&usg=AFQjCNGlnQUd49NeyZKKIwFGXIQTFScU0A&sig2=g1R58uE46IVRLCzfgfdwZw&bvm=bv.70810081,d.bGQ

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birchaas

.

Gården i 1801: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18010220&gardpostnr=45&merk=45#ovre

.

Altså Bjerkaas, Bjerkås senere.

 

Innførselen:

Dom. 13. p: Trin: i A:(scher) K:(irke); Erland Birchaases S:(øn) fød d: 28. augs -
Capit: Mejdels Frue, Rønnov Giellum, Mari Peders Dr Elnæs, Laers Ygesæt og Morten Brodal (el. Bredal) fra Lier. Moderen Anne Peders Dr introduceret eodem (dato) altså 9. octob.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker bygdebok (Asker - Bidrag til bygdas gårdshistorie av H. Torgersen 1941), gården Bjerkås:

 

Erland Pedersen Gjellum kjøpte Bjerkås i 1756. Han giftet seg 20 okt 1761 med Anne Pedersdatter. Han solgte gården i 1764.

 

Gården Gjellum:

 

Peder Erlandsen f på Blakstad i 1682 d på Gjellum 13 aug 1751. Gift med Kirsten Pedersdatter og hadde barna Peder R. Gjellum, Erland P. Skaugum, Ellen P.

 

Gården Rustad:

 

Peder Erlandsen Gjellum (senere Skaugum) kjøpte denne gården i 1781.

 

Gården Skaugum:

 

Selvstendige gårdbrukere ble Skaugums eiere først 2 jan 1772 da oberst Thams solgte gården til Erland Pedersen Gjellum. Dermed gikk gården helt over i bondehender, og forble i hans hender i de følgende 100 år.

Erland Pedersen ble ved dette kjøp eier av Skaugum samt Øvre Fjelken med besetning og løsøre. Han ble gift med Anne Marie Pedersdatter Skjellestad, hun ble enke i 1780. De hadde barna Peder 1762, Ellev 1763 og Austen 1767. Peder overtok Skaugum. Peder giftet seg med Inger Larsdatter Tveter. Han døde 1813.

 

Det står mer i bygdeboken, så bare spør om du vil vite mer. Men kanskje det er mer interessant å lese bboken selv? Den finnes nok på biblioteket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange og innholdsrike svar. Nå har jeg fått mye å tygge på. Peder, som kjøpte Skaugum, er min tippoldefar - dette stemmer med andre opplysninger jeg har om hans to koner og barn, så jeg ble absolutt klokere om min tipp-tipp med så rart navn. Det blir lettere å lete videre bakover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.