Gå til innhold
Arkivverket

Høkli i Slagen i Vestfold 1700t – hjelp til kildeopplysning i Sem og Slagen bygdebok


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er på jakt etter kilden som bygdebokforfatteren har til opplysningene i sitatet nedenfor som gjelder forbindelsene til Nesodden i Akershus:

 

Sem og Slagen bygdebok, 118. Høkli

 

... I 1723 solgte han gården for 206 rdl. til
   Amund Olsen, 1723-1724. D. 1724, g. m. Barbara (Barbro) Andersdatter, f. ca. 1674 på Fjell i Nesodden. Barn: 1. Ole, f. ca. 1711, bodde på Smidsrød på Nøtterøy 1743-56, på Nordre Føyen 1756-83, blev stamfar til en stor slekt, slekten Føyn på Nøtterøy (jfr. L. Berg, Nøtterø, s. 295 og 330). 2. Berte (Birte), f. ca. 1706 på plassen Blegsle u. Rør i Nesodden, ektet 1726 Truls Hanssen, se nedenfor. Enken Barbara giftet sig igjen med Rasmus Guldmundsen.
   Truls Hanssen, 1726-1729, svigersønn av foregående. En datter født her: Maren, f. 1726. Familien flyttet til Nordre Smidsrød på Nøtterøy. Enken Barbara Andersdatter solgte sin part av gården ved auksjon i 1729 til kjøpmann Fredrik Nørholm for 210 rdl. Barnas parter blev solgt i 1734.
...

 

Har brukt mye tid på leting i Skifteprotokoller og pantebokmateriale for Søndre Jarlsberg sorenskriveri, uten resultat. Det kan være at opplysningene finnes i en tingbok, men å begynne å bla gjennom disse nærmest på måfå for å lete etter nåla i høystakken blir altfor omfattende for meg nå.

 

Jeg har imidlertid funnet en forbindelse til Nesodden, for da Barbara Andersdatter i 1729 selger en del av gården Høkli ved offentlig auksjon hadde hun pantsatt den til lensmann Svend Christensen Røer på Nesodden. Dette auksjonsskjøtet begynner nede til høyre og fortsetter på neste side:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 1, Sted: Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAKO
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11110&uid=ny&idx_side=-33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skyver denne opp igjen. Disse folkene har mange etterkommere, spørsmålet bør derfor ha interesse for flere enn meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne Barbara gifter seg (2) 4. januar 1730 med enkemann Rasmus Gudmundsen Søndre Smidsrød. I 1724 vitner hun at hun er 50 år gammel og barnefødt på en gård Fjell i Nesodden prestegjeld i Follaug fogderi. Du må nesten lete deg fram til dette for jeg har ikke notert denne kilden. Sorry. Stammer du fra sønne Ole på Føyn eller Berte, gift med Truls Hansen Nordre Smidsrød?

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Barbara gifter seg (2) 4. januar 1730 med enkemann Rasmus Gudmundsen Søndre Smidsrød. I 1724 vitner hun at hun er 50 år gammel og barnefødt på en gård Fjell i Nesodden prestegjeld i Follaug fogderi. Du må nesten lete deg fram til dette for jeg har ikke notert denne kilden. Sorry. Stammer du fra sønne Ole på Føyn eller Berte, gift med Truls Hansen Nordre Smidsrød?

 

Siden også bygdeboka åpenbart har funnet denne informasjonen, kan det vanskelig være snakk om annet enn tingbøkene. Og siden Torbjørn har notert årstallet, er vi langt på vei reddet.

 

Midt på 1720-tallet finnes tingboksaker for Søndre Jarlsberg sorenskriveri i tingbøkene for Nordre Jarlsberg sorenskriveri, og det må da bli enten tingbok 17 (inntil 18.10.1724) eller tingbok 18 (fra 24.11.1724). Det er vel liten grunn til å tro at bygdebokforfatteren (eller hans medarbeidere) har gjennomgått tingsamlingene for andre steder enn Sem og Slagen, hvilket burde avgrense dette tilstrekkelig til at det er overkommelig å bla seg gjennom på relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Torbjørn for årstallet og til Kristian for info om hvor tingboksakene for S. Jarlsberg på det tidspunktet er innført. På grunn av den gode hjelpen fant jeg ganske raskt frem og spørsmålene er løst. Både svaret på opplysningene om Barbara og datteren Berthe (neste side) finnes her:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, Tingbok 17 , 1723-1724, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: Også Søndre Jarlsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/30350/155/

 

Torbjørn: jeg stammer ikke fra noen av dem, min interesse ligger i at Barbara og datteren Berthe var oppgitt å være fra Nesodden.

 

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.