Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvollsmannen, sorenskrivar Lars Johannes Irgens (1775-1830) - huslyden hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg vert stadig mållaus når eg ser kva kunnskap som ligg ute og kva det er mogeleg å finna!  Eg seier hjarteleg takk til Espen, Grethe, Tom og Leif for nye spennande og stadig meir utfordrande innlegg om denne huslyden!

 

Eg er sjølvsagt svært interessert i å finna lagnaden til "Gina Modum".  Det er tydeleg ho forlet Christiania kring 1864, og ho er ikkje å sjå i FT1865 nokon stad i Noreg.  No må ikkje det tyda at ho hadde forlete landet, for me veit at denne folketeljingi hadde feil, og det var lett for alle og einkvar å "gøyma" seg bort under feil nsmn, eller kanskje meir vanleg, under feil alder og fødestad!

 

Er det noko heilt konkret EG kan gjera for å finna svar på dette?

 

Elles har eg, som de kanskje har observert, fått svært so spennande opplysningar om borni etter Henrik Irgens, justissekretæren som døydde i Bergen i 1871!  Spørsmålet i Arkivforum om opplysningar frå dødsmeldingi etter enka Sophie gav dette resultatet:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/191714-skifteregistrering-bergen-1881-sophie-irgens/

 

So då er vel skipsførar Lars Johannes funnen og likeins broren Fredrik, men so var det Christian då...  Han var 1882 i Galveston, (TX), men kva lagnad fekk han?  Eg kan førebels ikkje finna han nokon stad i Amerika?  Merkeleg at ikkje dette er drøfta i boki om Irgens-ætti... og heller ikkje i biografien om Eidsvollsmannen...

 

Eg takkar på ny for alle dei kjempeflotte innspeli i denne saki!  Som sagt, eg er mektig imponert!

 

PS: Eg må få liv til å seia meg lei for litt seine svar om dagen; for første gong på over 30 år har eg fått "sommarinfluensa" og lyt ta det litt med ro.  Eg har nok slurva litt med tranen i vinter, og det straffar seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sjølvsagt svært interessert i å finna lagnaden til "Gina Modum".  Det er tydeleg ho forlet Christiania kring 1864, og ho er ikkje å sjå i FT1865 nokon stad i Noreg.  No må ikkje det tyda at ho hadde forlete landet, for me veit at denne folketeljingi hadde feil, og det var lett for alle og einkvar å "gøyma" seg bort under feil nsmn, eller kanskje meir vanleg, under feil alder og fødestad!

 

Er det noko heilt konkret EG kan gjera for å finna svar på dette?

 

1,

Lars, du kan sende en forespørsel til Oslo byarkiv (kontaktinfo nederst i lenka) og spørre om de har journaler på Jørgine Larsdatter Paulsen og Inga Lorentze Johanne Irgens, legg da ved denne lenka med kildeinformasjon:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fattigvesenet (Kristiania), Kontoret for utsatte, 3. avdeling, Manntallsprotokoll 1 (OB/A-20045/H/Hd/L0001/), 1865-1879, oppb: Oslo Byarkiv.

Merknader: Manntallprotokoll, mnr. 1-644.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...ad/db/65546/15/

 

2, Videre siterer jeg Tom Larsens innlegg i #38:

 

«Jørgine var på  arbeidsanstalten 2 ganger 18/2-1862  i 2mnd og 2/9-1863 i 3 mnd, så da bør det vel finnes enten fangeprotokoll eller en dom i Christiania.

Hvis en doms akt finnes kan det være mange interessante opplysninger.

det er kanskje et spor som er vært å prøve.»

 

Dette mener jeg oppevares på Statsarkivet i Oslo (hvis ikke håper jeg Tom eller noen andre som kjenner bedre til dette en meg kan korrigere). Hvordan du kontakter de kjenner du vel godt til om jeg ikke tar helt feil.

 

Legg merke til at i protokollen for utsatte er "reist til Amerika" nevnt 2 ganger, den ene gangen under anmerkninger kun som en antagelse – men i rubrikken for barnets og foreldrenes navn står det konkret «reist til Amerika» - og denne informasjonen må de jo ha hatt et grunnlag for å skrive inn, og forhåpentligvis kan dette grunnlaget finnes i en journal eller kopibok fra fattigvesenet. Både kildene fra fattigvesenet (byarkivet) og fangeprotokoll/domsakt kan gi mye innsikt om Jørgines liv og hennes forhold til student Irgens før hun ble borte vekk.

 

----------------------

 

Ellers må jeg si at jeg synes det er bare artig å prøve å hjelpe til med å nøste opp i historien rundt Jørgine, og håper at det kan finnes flere puslebiter.

 

Fant nettopp litt mer informasjon fra Modum, vet ikke om det er så relevant, men ettersom det er med på å utfylle historien så tar jeg det med:

 

Blåfarveverket hadde eget fattigvesen, og de førte lister over de man forventet ville motta understøttelse:

 

Eventuelle Fattiglemmer ved Modums Blaafarveværk

(nedskrevne den 29de Marts 1849) Mellemgruberne.

 

No.3 Lars Paulsen Stærtebakke. <Skrevet i ettertid:> død den 17de Juni 1849. Enken hedder Gjertrud Petersdr. død 26/10 55.

Alder: 63.

Opholdssted: Værkets Grund.

Børns Navn, Stilling og Opholdsted: Han har ingen uconfirmerede børn men hans yngste confirmerede datter holder han endnu hiemme, da hun skal have et svagt bryst.

Gift eller ugift: Gift. Konen 52 Aar.

Arbeidsfør i det Hele eller for en Deel: Er Smed, dog Lidet Arbeidsdygtig.

Legems eller Forstands Feil i mærkelig Grad: Har Brok og bruger brokbind.

Eiende Huus og Effecter og Hvilke?: Uden Huus, yderst mislig Formues tilstand.

 

Her får vi altså vite alder og dødsdato for Jørgines foreldre, og at Jørgine på dette tidspunktet ikke lenger hadde opphold hos foreldrene, samt bekreftelse på at den tidligere nevnte Lars P. Stærtebakke er identisk med Jørgines far Lars Paulsen.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modums Blaafarveværk, 2. periode 1786-1859, Fattigvesen, stykke 383 (RA/PA-0157/G/Gj/L0383), 1847-1849, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Protokoll over understøttede personer

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/60166/62/

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur på arkivet i dag, siden jeg ble tidlig ferdig med det jeg skulle gjøre, bestilte jeg protokollen over innsatte i Mangelgaarden 1852-1867.(Chr.Politikammer)

dessverre manglet årene 1858-1863 i protokollen, men i 29 juli 1864 fant jeg en Jørgine Larsen, (ser ut som det står Skøge)?????? se vedlegg.

Det er mulig at dette er den samme Jørgine, kan ikke tenke meg at det er flere Jørgine Larsdtr/Larsen som går inn og ut av Mangelgården. 

Skal sjekke noen domsakter i morgen, da kan jeg samtidig se litt etter hennes domsakt.

 

Tom

post-3544-0-10741300-1405945350_thumb.jpg

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Espen og Tom for spennande og interessante innlegg!

 

Det er vel nesten trist at mykje av desse gamle dokumenti er samla i Byarkivet.  Ikkje at eg har imot Byarkivet som sådant, men eg bur langt unna og kan ikkje gå der sjøl.  Og eg har diverre erfart at om ein sender ei forespørsle dit, lyt ein venta i aldri so lang tid før ein får svar...

 

Difor er eg so takknemleg for at du Tom vil sjekka ut eventuelle domsakter mot Jørgine Larsen alt i morgon...  Eg er skikkeleg spent på å sjå kva du finn!

 

Elles har eg ikkje greidd å finna noko meir om Inga Irgens Jenson i Chicago, IL, og den Jørgine eg fann i Escanaba, MI 1880, kan utifrå borni ikkje vera rett dame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presisering på Jørgines kallenavn, det var ikke «Gina Modum» slik det er skrevet lenger opp i tråden, tilnavn eller kallenavn på henne i prostitusjonsmiljøet var «Jomfru Paulsen» og «Sypigen Gina».

 

Ellers har transkriberingen av 1875-tellinga i regi av FS gitt noen merkelige utslag, for jeg fant nemlig Rolf Ragnvald Hakon Irgens i tjeneste på Kråkstad prestegård, godt gjemt under navnet Hakon Sirgens!

 

County: Akershus

Clerical District: Kråkstad

Circuit Number: 6

List Number:     31

Event Place:      Kraakstad Præstegaard

Farm Number:   15

Operator's Name:         

Person Number:            6

Absent:

Name:  Hakon Sirgens

Presumed Residence:   

Building of Residence:   

Gender:            Male

Relationship to Head of Household:         Tjener

Marital Status (Original Language):         ug

Occupation:       Tjener

Birth Year:        1857

Age (Estimated):           18

Birthplace:        Kristiania

Nationality:      

Religion:          

Disability:         

Length of Illness:          

 

 

Household         Role      Gender Age      Birthplace

Jul Blix              M          59        Kristiania

Hans Svendsen             M          36        Kroer Sogn Aas Pr

Polly Fredrikke Holter                 F          52        Lier Pr

Nikoline Blix                  F          23        Drammen

Elise Blix                       F          22        Drammen

Anne Marie Hansdtr                   F          22        Kraakst Pr

Hakon Sirgens             M          18        Kristiania

Johan Svendsen                        M          29        Kroer Sogn Aas Pr

Julie Olsen                    F          30        Kraakst Pr

Annette Andriasdtr                    F          19        Kraakst Pr

 

 

 

Citing this Record:

"Norway Census, 1875," index, <i>FamilySearch</i> (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9Y-ZJR : accessed 22 Jul 2014), Hakon Sirgens in household of Jul Blix, Kraakstad Præstegaard, Kråkstad, Akershus, Norway; citing; FHL microfilm 255595.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9Y-ZJR

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket Chr. Politikammer, Akter i straffesaker.

1.kvartal 1862,  3 kv. 1863, 2kv. 1864  uten å finne Jørgine. aktene hennes må ligge et sted, spørsmålet er bare hvilken rett hun ble dømt i.

det finnes mange forskjellige serier med doms-protokoller.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Espen og Tom for nye interessante innlegg!

 

Då høyrest det ut som me ikkje kjem so mykje lenger i denne omgongen med omsyn til lagnaden til Jørgine.  Dette er tydeleg dokument som ikkje er ordna i eit system der dei kan finnast på eit enkelt vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, du har startet en annen tråd igår om Arentz og der ser jeg
 

 

e. Petronelle Lovise, kjend som Louise Didriksdotter Arentz, f. i Bergen 23.12.1826, utvandra til Amerika i 1850

 

     ¤¤¤¤¤ (year of her emigration to be verified?)

 

     og gifte seg i Chicago, Ill. 15.12.1853 med Johannes Stephanus Olson Irgens frå Nymoen på Modum, i Amerika kjend som John Irgens.  Han var son av kontorist Ole Marcusson Irgens på Nymoen, opphavleg frå Bergen, og kona Henriette Christine Henriksdotter Calmeyer frå Christiania og f. på Modum 10.2.1832, men utvandra til Amerika i 1849.

 

Jørgine er fra Modum og kan hun ha møtt sin Irgens gjennom Irgens på Modum før hun kom til Chra.  Ja, jeg innrømmer at dette er et skudd i blinde, men....  Er det langt fra Nymoen til der Jørgine kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Leif for nytt utfordrande innlegg.

 

Eg er ikkje kjend på Modum, men kan aldri forestilla meg at lækjarstudenten skulle ha fått kontakt med Jørgine gjennom Johannes S Irgens!?  MEN, eg har vore so lenge i denne "næringi" at ikkje lenger let meg overraska av ulike teoriar.  Uansett, sjølv om so var, hjelper det oss neppe med å finna lagnaden til Jørgine, anten det var i Amerika eller i Noreg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.