Gå til innhold
Arkivverket

Sigfrid Christian Dyring (regnskapsfører), født ca.1823-24, og iflg. Family Search død i Aust-Agder 1901. Hvorfor finner jeg ikke dødsfallet?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Som sagt står det å lese i Family Search at Sigfrid Christian Dyring døde i Aust-Agder 10.10.1901. Når jeg så legger inn filmnr. for å finne kirkesognet, kommer det opp 3 aktuelle sogn: 1) Valle, 2) Herefoss 3) Bygland. Har etter beste evne trålet igjennom kirkebøkene for disse sognene uten videre hell. Kan det mon tro være feil årstall som er registrert?

 

Videre lurer jeg på  hvor denne familien befant seg ved folketellingen i 1865. Jeg har lett på Dyring/Doring, men uten å finne den rette familien. Det er opplyst at Sigfrid Christian giftet seg i Stavanger 10.10.1844 med Britta Paulsdatter, men likt med ovenfor når jeg leter på hvilken menighet i Stavanger vielsen skal ha funnet sted, blir det bom igjen. Fra dette ekteskapet kjenner jeg til en sønn, Wilhelm Christian Dyring, som er oppgitt å være født i Stavanger 29.5.1860 og konfirmert Avaldsnes i 1874. På nytt bare bom når jeg forsøker å finne sønnen i kirkebøkene. Jeg finner ham derimot ved folketellingen i Haugesund i 1901 (mannen er da slakter og vognmann) gift og har stiftet familie (men det er ikke etterslekten jeg her er interessert i).

 

Det er uforståelig at jeg ikke skal klare å finne Sigfrid Christian Dyring og familien hans når jeg søker på folketellingen i 1865. Er det noen her som kan løse gåten for meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelmine Dyring

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 1845 Stavanger marriage: 29 March 1864 Stavanger, Rogaland, Norway father: Sigford Christian Dÿring spouse: Nils Sigbjörnsen other: Sigbjörn Nilsen

 

 

Ane Malene Sigfried Christiansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 18 November 1846   christening: 29 November 1846 Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1846 Stavanger, Rogaland, Norway father: Sigfried Christian Dyring mother: Berthe Poulsdatter

 

 

Anne Mallene Dyring

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 1847   marriage: 3 April 1870 Haugesund, Rogaland, Norway father: Sigfrid Christian Dyring spouse: Isak Morton Nymann other: Mathias Nymann  

 

 

Birthe Serine Sigfrid Christiansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 29 October 1848   christening: 19 November 1848 Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1848 Stavanger, Rogaland, Norway father: Sigfrid Christian Dyring mother: Birthe Poulsdatter  

 

 

Berte Serine Dyring

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 11 September 1870 Avaldsnes,Rogaland,Norway father: Sigfrid Dyring spouse: Josef Torgersen other: Torger Torgersen  

 

 

Rakel Talette Sigfried Christ.sdatter

Norway Burials, 1666-1927

birth: 1851   death: 8 December 1851 Stavanger, Rogaland, Norway burial: 13 December 1851   father: Sigfried Christ. Dyhring

 

 

Paul Severin Sigfried Christiansen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 9 November 1852 Stavanger, Rogaland, Norway christening: 26 December 1852 Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1852 Stavanger, Rogaland, Norway father: Sigfried Christian Dyring mother:

Berthe Paalsdatter

 

 

Halvor Dyring Sigfredsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 3 April 1858   christening: 22 September 1872 , AVALDSNES, ROGALAND, NORWAY residence: 1858 Avaldsnes, Rogaland, Norway father: Sigfred Kristian Dyring mother: Berte Paulsdr

 

 

Wilhem Kristian Sigfrid_

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 29 May 1860   christening: 27 September 1874 , AVALDSNES, ROGALAND, NORWAY residence: 1860 Avaldsnes, Rogaland, Norway father: Sigfrid_ Kristian Dyring mother: Berte Paulsdr

 

   

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 22 September 1872 , AVALDSNES, ROGALAND, NORWAY father: Sigfred Kristian Dyring mother: Berte Paulsdr


Berthe Serine Dyring i 1865.

 

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Stavanger
  • Kommunenummer: 1103
  • Gatenavn:
  • Gatenr: 922
  • Bydel: 10c Rode
  • Gårdeier: P. Larsen
  • Antall leiligheter: 1
Antall personer registrert på bostedet: 10
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Peder Larsen

Husfader g Kjøbmand 1819 Høilands Prgj.  

 

Marthe Karine Larsen

Husmoder g   1838 Finnø Prgj.  

 

Ludvig Adolph Christian Larsen

Søn ug   1847 Stavanger  

 

Rasmus Marthinius Larsen

Søn ug   1850 Stavanger  

 

Malla Christopha Larsen

Datter ug   1851 Stavanger  

 

Peder Dorthinius Larsen

Søn ug   1853 Stavanger  

 

Tørbor Dorthea Larsen

Datter ug   1854 Stavanger  

 

Tobias Andreasen

  ug Handelsbetjent 1817 Qvinnesdal Prgj.  

 

Berthe Serine Dyring

  ug Tjenestepige 1848 Stavanger  

 

Elen Olsdatter

  ug Tjenestepige 1845 Høylands Prgj.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1103&kenr=1239&bnr=1229&lnr=000

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En datter, Ane Malene, født 18.11.1846:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken, Frue i Stavanger, Ministerialbok nr. A 15 (1844-1854), Fødte og døpte 1846, side 84.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1669&idx_id=1669&uid=ny&idx_side=-86

 

En datter, Birthe Serine, født 29.10.1848:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken, Frue i Stavanger, Ministerialbok nr. A 15 (1844-1854), Fødte og døpte 1848, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1669&idx_id=1669&uid=ny&idx_side=-153

 

En sønn, Poul Severin, født 9.11.1852:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken, Frue i Stavanger, Ministerialbok nr. A 15 (1844-1854), Fødte og døpte 1853, side 256.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1669&idx_id=1669&uid=ny&idx_side=-278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette?Feil avskrift?

 

Id          Fnavn              Enavn  Fdt   Får    Ddt    Dår    Bdato  Bår  Kj  F  R  Gnr  B  Gravsted Kommune Korr 100523 Sigfrid Kristian  Dyring  2712  1904  0101  1901  1710  1901  m  3  A  25     Christine Elisabeth Haugesund

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=100523

 

 


Dødsfallet til Sigfrid Kristian Dyring.

Han døde 10 okt 1901,og ble gravlagt 17 okt 1901.Dødsårsak:Hjertefeil & lungebet.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 5 (1891-1903), Døde og begravede 1901, side 212.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5172&idx_id=5172&uid=ny&idx_side=-213
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060802030008.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet 10.10.1901

Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 5 (1891-1903), Døde og begravede 1901, side 212. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5172&idx_id=5172&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-62
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060802030008.jpg

 

Løpenummer 108 - se høyre side:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund by, Dødsfallsprotokoll (SAST/A-101415/G/Ga/L0002), 1889-1901, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/52558/38/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10511203090038.jpg

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til alle som her prøver å hjelpe meg. Her har det vært mye rart å forvirre seg over. Eksempelvis ble Wilhelm Christian Dyring, som var født 1860, først døpt i 1874 som 14 åring! Jeg fant dåpen hans i Avaldsnes, Rogaland og der får vi vel forklaring på denne sene dåpen. Det opplyses nemlig at faren var kveker!

Videre er nok forklaringen til at jeg ikke finner familien ved folketellingen i 1865 at de på det tidspunkt ikke brukte Dyring navnet. Jeg finner nemlig faren til Wilhelm Christian Dyring - han som het Sigfred Christian  - døpt i Domkirken i Stavanger 13 juni 1824. Foreldrenes navn er oppgitt å være skomaker Christian Wilhelm Sigfredsen og hans hustru Rachel Talette Halvorsdatter. Så hvordan kom så Dyring navnet inn i familien?

Nå leter jeg etter foreldrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigfred Christian Christian Vilhelmsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 13 June 1824   christening: 20 June 1824 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1824 Stavanger, Rogaland, Norway father: Christian Vilhelm Sigfredsen mother: Rachel Talette Halvorsdr  

 

 

Halvor Christian Vilhelmsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 20 November 1825 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway residence:   Stavanger, Rogaland, Norway father: Christian Vilhelm Dorring mother:

Rachel Talette

 

 


Christian Vilhelm Dorring

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 1801   marriage: 20 November 1823 Stavanger, Rogaland, Norway father: Siegfried Dohring spouse: Rachel Talette Halvorsdr Qvale other: Halvor Qvale

 

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 9 (1821-1832), Ekteviede 1824, side 346.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15879&idx_id=15879&uid=ny&idx_side=-178
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070625670385.jpg

                     

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norway, Select Marriages, 1660-1926 (in Norwegian) Birth, Marriage & Death Name:  Rachel Talette Halvorsdr Qvale Spouse:  Christian Vilhelm Dorring Birth:  date Marriage:  date - location    

 

 

 

Norway, Select Marriages, 1660-1926 (in Norwegian) Birth, Marriage & Death Name:  Rachel Taletta Halvorsdr
[Rachel Taletta Qvale
Spouse:  Johann Guldberg Birth:  date Marriage:  date - location

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Christine Johansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 2 August 1834   christening: 17 August 1834 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1834 Stavanger, Rogaland, Norway father: Johan Nielsen mother: Rachel Talette Halvorsdr

 

Niels Johan Johansen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 4 December 1835   christening: 10 January 1836 EGERSUND,ROGALAND,NORWAY father: Johan Gulbey mother: Rakel Talette Halvorsdr  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - Ann-Mary - for dine siste innspill. Jeg skjønner nå at Christian Vilhelm Dyring (Doring) som var født ca. 1801 må ha gått bort i ung alder siden konen Rachel Talette Halvorsdatter giftet seg på nytt i 1833 med Johan (eller Johannes) Guldberg. For øvrig har jeg trålet gjennom dødsfallsoversiktene i kirkeboka for Domkirken, Stavanger, men finner ikke Dyring registrert der.

I folketellingen for Stavanger 1865 fant jeg følgende: Johannes Guldberg, bødker, 64 år, født i Sverige. Ektefelle: Rachel Halvorsdatter, 70 år, født Stavanger.

Videre fant jeg Rachel og hennes foreldre boende i Stavanger ved folketellingen i 1801:

Halvor Qvale, avskjediget sersjant, nå roeskarl ved Tollboden, 62 år. Hustru nr. 2: Anna Isachsdatter, 31 år. Blant barna: Rachel Qvale, 5 år.

 

Men for Christian Vilhelm Dyring (Doring) har jeg hverken funnet fødsels- eller dødsdato. Jeg kjenner farens navn: Siegfred Dohring. Han høres jo tysk ut og oppslag i Family Search bekrefter det, men der er navnet skrevet Døhring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag selv googlet etter informasjon etter Sigvart Christian Dyhring (det sies at hans navn ble skrevet med "h") Dersom det er samme Sigvart Christian vi snakker om er det en byste av denne herremann som er knyttet til SR-Bank - han skal være en av grunnlegerne bak Stavanger Sparekasse i 1850. Jeg selv har spesiell interesse av dette da vi forsøker å finne fram til mes mulig informasjon om bankens historie. Det finnes en bok utgitt i 1950 som omhandler Sigvart Christian Dyring (han skal også ha vært formann i Stavanger Samvirkende Fagforening). PS! Jeg har i dag hørt at far til Sigvart Christian var en russisk skomaker, uten at jeg har dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Thor-Christian. Mannen jeg omtaler heter Sigfrid Christian Dyring (eller Dyhring - skrivemåten veksler hele tiden). Han var født i Stavanger i 1824 og døde i Haugesund 1901. Jeg vet ikke mye om ham - tidlig i sitt liv var  han regnskapsfører "ved mølla" og senere slakter, vognmann i Haugesund. Han hadde bosted i Stavanger  i 1850, men  var da bare 26 år gammel, og det skal vel holde hardt om denne "unggutten" var blant grunnleggerne av Stavanger Sparekasse. Den personen du refererer til heter Sigvart, så dette var kan hende en helt annen mann. Jeg får ikke tid til å se mer på dette nå da jeg i morgen reiser til Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Tydeforumet skal se på Christian Wilhelms fødested oppført ved vielsen?  Det kan hende det allerede er tydet og jeg er på 'feil' jorde, men jeg synes det står Vindau på andre linje. Ved googling kommer det fram at Vindau er Ventspils i Latvia: http://www.tiptopglobe.com/city?n=Vindau&p=42644

.

Vindau - Wentes-Pils - Vindava: http://runeberg.org/nfaq/0552.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Ventspils

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Thor-Christian. Mannen jeg omtaler heter Sigfrid Christian Dyring (eller Dyhring - skrivemåten veksler hele tiden). Han var født i Stavanger i 1824 og døde i Haugesund 1901. Jeg vet ikke mye om ham - tidlig i sitt liv var  han regnskapsfører "ved mølla" og senere slakter, vognmann i Haugesund. Han hadde bosted i Stavanger  i 1850, men  var da bare 26 år gammel, og det skal vel holde hardt om denne "unggutten" var blant grunnleggerne av Stavanger Sparekasse. Den personen du refererer til heter Sigvart, så dette var kan hende en helt annen mann. Jeg får ikke tid til å se mer på dette nå da jeg i morgen reiser til Italia.

Hei igjen Piro. Det er jeg som skrev feil. Han jeg referer til heter Sigfred Christian Dyhring. 26 år på den tid trenger ikke å være fo rgammel til å ha vært en av grunnleggerne av Stavanger Sparekasse. Sparekassene ble etablert i Norge av Thranebevegelsen, dvs av arbeiderne for arbeiderne. Jeg tror gjerne at vi snakker om samme person :-)

Kanskje Tydeforumet skal se på Christian Wilhelms fødested oppført ved vielsen?  Det kan hende det allerede er tydet og jeg er på 'feil' jorde, men jeg synes det står Vindau på andre linje. Ved googling kommer det fram at Vindau ligger i Ventspils i Latvia: http://www.tiptopglobe.com/city?n=Vindau&p=42644

Det henger også på greip i forhold til den informasjon jeg fikk i dag; at Sigfred Christian Dyhring var sønn av en "russer" (skomaker)

Hei igjen Piro. Det er jeg som skrev feil. Han jeg referer til heter Sigfred Christian Dyhring. 26 år på den tid trenger ikke å være fo rgammel til å ha vært en av grunnleggerne av Stavanger Sparekasse. Sparekassene ble etablert i Norge av Thranebevegelsen, dvs av arbeiderne for arbeiderne. Jeg tror gjerne at vi snakker om samme person :-)

Det henger også på greip i forhold til den informasjon jeg fikk i dag; at Sigfred Christian Dyhring var sønn av en "russer" (skomaker)

Sigfrid eller Sigfred - vi har ikke eksakt skrivemåte her og nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jubileumsboken til Stavanger Sparekasse - der er det bilder av Sigfred og Halvor Dyring.

 

Sigfred Christian Dyring (bøkker) formann i forstanderskapet 1851-1852. Medlem av styret 1853-1858.

Halvor Dyring (bøkker) medlem av styret 1852-1853

 

Sparekassens grunnleggere: Bøkker Ole Johnsen Bokneberg, lærer Svend T. Oftedahl, skipsbyggmester Knut Kaisen, tømmermann Morten Danielsen, steinarbeider Hans Hognestad, bokbinder Cornelius Stamann, tømmermann Rasmus Øsebak og tommermann Thore Folkvord.

 

2. ekspedisjonsdag for sparekassen fikk B. Knudsen Foss et lån på 10 spesiedaler. Halvor Dyring er en av to endossenter for dette lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jubileumsboken til Stavanger Sparekasse - der er det bilder av Sigfred og Halvor Dyring.

 

Sigfred Christian Dyring (bøkker) formann i forstanderskapet 1851-1852. Medlem av styret 1853-1858.

Halvor Dyring (bøkker) medlem av styret 1852-1853

 

Sparekassens grunnleggere: Bøkker Ole Johnsen Bokneberg, lærer Svend T. Oftedahl, skipsbyggmester Knut Kaisen, tømmermann Morten Danielsen, steinarbeider Hans Hognestad, bokbinder Cornelius Stamann, tømmermann Rasmus Øsebak og tommermann Thore Folkvord.

 

2. ekspedisjonsdag for sparekassen fikk B. Knudsen Foss et lån på 10 spesiedaler. Halvor Dyring er en av to endossenter for dette lånet.

Hei Grete :-) Jeg har akkurat funnet ut det samme. Ineteressant lesning. Tilfeldigvis har jeg i dag hatt samtaler med tidligere banskjef i Sparekassen og senere SR-Bank, Tor Sekse. Det var han som "introduserte" meg til Sigfred Christian Dyhring (det var da jeg begynte å google og fant denne lenken). Muligens feil person, men med tanke på hvor liten Stavanger den gang var skal det mye til at 2 personer hadde omtrent det samme navnet. Håper likevel det er til nytte for den som leter. Greit å eliminere også for å finne mer :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Tydeforumet skal se på Christian Wilhelms fødested oppført ved vielsen?  Det kan hende det allerede er tydet og jeg er på 'feil' jorde, men jeg synes det står Vindau på andre linje. Ved googling kommer det fram at Vindau ligger i Ventspils i Latvia: http://www.tiptopglobe.com/city?n=Vindau&p=42644

 

Enig, jeg leser det slik:

 

Fødestæd:

Vindau.

Oph. S.

Stavanger.

 

Brugdommens far: Sigfred Döhring

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en rask kommentar fra meg. Siden det ble skrevet feil fornavn på "Sparebank Dyhring" (med eller uten h), så må vi nå være skjønt enige om at det er samme mann vi snakker om. Men ut fra opplysningene til Grete så var han altså ikke en av grunnleggerne, men må tydeligvis ha vært en forstandig mann siden han ble både styremedlem og formann forstanderskapet i Stavanger Sparekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei! 

Ser at det er noen år siden denne tråden var aktiv. Jeg er i slekt med Sigfred Christian During og har informasjon dersom det skulle være ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.