Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Arnfinn Berntsen (Risør?)? Far til Marta Eugenia, f. 1905, Hof i Hedmark


TangenTorunn
 Del

Recommended Posts

 Marta Eugenia ble født 7. november 1905, og båret til dåpen den 11. januar 1906

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Fødte og døpte 1906, side 102. 
 
Mor til Marta Eugenia Arnfinnsdatter var Bertea Pedersdatter Korsmo (1884-ca. 1962). (Som jeg er i slekt med ;) )
Hun giftet seg senere med Gunder (Gunnar) Rudolf Johansen Bråten (1881-ca. 1958).
Dette paret fikk (så vidt jeg har bragt på det rene) 11 barn sammen. 
 
Folketellingen 1910:
 
Mitt håp er at noen kjenner til styrmann (?) Arnfinn Berntsen ("til sjøs, siste bopel Kristiania").
Var han virkelig fra Risør-traktene?
Giftet han seg? Fikk han barn? 
 
(Datteren hans, Marta Eugenie, giftet seg visst med en 'Moldwer' i (eller fra) New York, USA...
mer vet jeg ikke.)
 
 
På forhånd, tusen takk
 
 
Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en gift skipsfører Bernt Arnfinn Berntsen, født 1884, som emigrerer over Oslo i 1923:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000556884

 

Dåpen i Dypvåg, Aust-Agder:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Dypvåg i Dypvåg, Klokkerbok nr. B 12 (1872-1886), Fødte og døpte 1884, side 250-251. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9436&idx_id=9436&uid=ny&idx_side=-111
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070524310452.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du storeste, så fint, mange tusen takk, Grethe!

 

Man lærer noe nytt hele tiden; jeg kom ikke på å søke på "Anfinn"...


Så var han gift i 1923. Med hvem, tro? Og fikk de barn sammen?

 

(Om karen slo seg ned over there, hva kan han ha valgt seg som

fornavn, tro? Bernie... Arnie...Bern... Mulighetene er jo så mange.)

 

 

Ikke før har man vært så heldig at man har fått svar, så - dukker 

enda flere spørsmål opp :) Igjen takk, Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var i alle fall det nærmeste jeg kom barnefaren til Marta Eugenie. Det ser forresten ut som han var en tur over "dammen" i 1927 også. Hvis han var skipsfører, kan det jo tenkes at han reiste over for å søke hyre eller mønstre på "over there". 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KXLK-FJK

 

Av emigrasjonen i 1923 ser man at han hadde bosted Tvedestrand. Men jeg vet ikke om han eventuelt giftet seg der og med hvem. Han var i alle fall ugift i 1910, så han må ha giftet seg etter 1910, men før 1923. I 1900 bodde han sammen med moren og søsteren Sigrid, født 1885. Moren het Inga og drev med handel, manufaktur. I begge tellingene står det at moren Inga var gift, men det er ingen "pappa Berntsen" i husholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torunn, jeg kan fortelle deg at Bernt Anfinn Berntsen giftet seg med Ingeborg Lunden fra Gjerstad, og de bosatte seg i Arendal, men fikk ingen barn sammen. Han døde i 1957, og hun i 1967, begge gravlagt I Arendal. Hvis du er interessert så har jeg et ganske komplett bilde av hans forfedre på begge sider, som omfatter ca. 300 sider med biografier og fakta. Send meg en e-mail på: helge.viking@hotmail.com, så kan jeg forklare nærmere.

 

Vennlig hilsen

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.