Gå til innhold
Arkivverket

Min 3-tippoldefar Peter Larsen Støe i Rygge, Østfold.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg prøver å finne opphavet til min 3-tippoldefar, eller det vil si jeg har funnet hans foreldre, men ikke videre..

Kan være at foreldrene er de som gifter seg i Moss 1763: og forlovet samme sted. Hvis dette er dem så har også Peter en mulig søster født i Moss. Leter også etter om det finnes et skifte etter foreldrene (jeg vet ikke når de døde..)

 

Lars Petersen (f. ca 1740), gift 1763 med Marie/Maren Hansdatter (f. ca. 1733).

Barn:

*?Anne Cathrine døpt: 20 November 1763 i Moss.

*Hans døpt: 22 Mars 1767 i Rygge.

*Peter døpt: 13 April 1770 i Rygge. Han ble gift med Kirsti Ouensdatter Gammelsrød (1762-) og bosatte seg på gården Nygård der de ble nevnt i 1801.

 

Lars er nevnt som forlover/caverer for Petter Pettersen i 1770. Dette kan jo være en bror eller slektning? Det finnes en som var født 1743 som sønn av Peder Larsen Ødegaarden og Anna Bentsdatter, denne har også en bror som heter Lars, født 1739 og søstre Marie født 1733 og Cathrine født 1737 alle i Rygge. Foreldrene var gift 1736.

 

Blant faddere til Hans og Peter er det spesielt personer fra gården Huggenes som nevnes og jeg antar derfor at noen av disse må være i slekt. Enten gjennom far eller mor? Blant annet nevnes en Hans Asbjørnsen Huggenes (f. 1744) som var gift med Inger Dorte Petersdatter Dillinghuset som også nevnes som fadder, flere av hans søsken er også nevnt som faddere..

 

Støe/Støen er vel samme gården som nevnes under Hoggenes Gnr 57 med Bnr 4 i bygdeboka, men finner ikke familien nevnt der..

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Støe fant jeg: Gården Støa ligger fra gammelt av under Huggenes. Trolig først en husmannsplass eller bare en plass. Skyldsatt og regnes som gård fra 1810. Hadde senere egen husmann (1865) , og denne plassen het også Støa. Utskilt plassene Solstad (1942) og Stubbmark og Volden (1949). Navnet Støa kommer fra ordet Båtstø, som da lå innerst i Støabukta i Vansjø. 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.