Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Sørensen i FT 1900


Rolf Vandeskog
 Del

Recommended Posts

Johannes Sørensen var født på Nossen i Volda 23 desember 1857

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6476&idx_id=6476&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070327660707.jpg nr8

 

Han gifter seg med Kristine Bendiksdatter 21. juni 1882 i Domkirken http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4557&idx_id=4557&uid=ny&idx_side=-23.

 

Kristine Bendiksdatter dør 15. november 1900 og blir gravlagt fra Johanneskirken 22.nov 1900 og adressen er da Vestre Jernbanegate 2b. Der er da 7 barn og yngste født i 1893.

 

Jeg kan ikke finne Johannes Sørensen og barna i FT 1900. Johannes gifter seg om igjen i 1901 i Nykirken med Rakel Martinusdatter. Hvordan kan jeg finne familien i FT 1900?

 

Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Steinar Sletten.

FT 1885 og 1891 er ikke noe problem, FT 1900 for Johannes Sørensen den skulle jeg gjerne sett.

 

Takk til O. Eliassen.

Den Johanne Sørensen som du har funnet i 1900 er nok Johanne Kristine Sørensen. Hun dør i 1901 av tuberkulose. Så var det FT 1900, jeg har søkt på Johannes Sørensen og flere av barna, men uten treff.

 

Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Steinar Sletten.

FT 1885 og 1891 er ikke noe problem, FT 1900 for Johannes Sørensen den skulle jeg gjerne sett.

 

Takk til O. Eliassen.

Den Johanne Sørensen som du har funnet i 1900 er nok Johanne Kristine Sørensen. Hun dør i 1901 av tuberkulose. Så var det FT 1900, jeg har søkt på Johannes Sørensen og flere av barna, men uten treff.

 

Mvh Rolf Vandeskog

 

Hei

Det var for å få litt flere navn å søke på at jeg hentet frem 1885 tellingen da   :)

 

Steinar Sletten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen er ventelig den at folketellingen fra 1900 for Bergen har betydelige manko. Folketellingen ble holdt 3. desember 1900, altså bare få dager etter at Johannes Sørensen var blitt enkemann. Listene fra Vestre Jernbanegate 2b synes intakte, og med i tellingen. Da skulle man kanskje tro at denne familien har flyttet. Men i adresseboken for Bergen 1900 står Johannes Sørensen med adressen Vestre Jernbanegate 21, og den adressen mangler det tilsynelatende lister for i 1900-tellingen for Bergen.

 

Forklaringen synes å være at Johannes Sørensen og hans familie ved folketellingen 1900 bodde i Vestre Jernbanegate 21, og at listene for denne adressen mangler i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.