Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Hans Anton Groland

Ekteviede 1795, Wraal Enersøn og Lussi Narvesdatter

Recommended Posts

Hans Anton Groland

Trenger sårt litt hjelp til tyding ang. ekteskapet mellom (min Tipp-tipp-tipp oldefar) Wraal Enersøn og Lussi Narvesdatter:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-63

Paret er å finne på høyre side, som nummer tre ovenfra, og jeg har sålangt klart å tyde:

Hedenstad sogn, Trolovede 7 oktober 1795, Ungkarl Wraal Enersøn med pige Lussi Narvesdatter - efter Kongelig ... (trenger hjelp til resterende tekst her), Copulerede 28. november.

--

Mvh.

Hans Anton

Else B. Rustad

Hed. | d 17. Octobr Wraal Enersen med Lusi Arvesd. efter Kongelig allernaadigst Dispensation for Slægtskab i 3d Led. | 28d Novbr. | Ungkarl med Pige.

Hans Anton Groland

Hed. | d 17. Octobr Wraal Enersen med Lusi Arvesd. efter Kongelig allernaadigst Dispensation for Slægtskab i 3d Led. | 28d Novbr. | Ungkarl med Pige.

Hjertelig takk for raskt svar og god hjelp!

Stor takk til deg og alle dere andre som gjør dette forumet til hva det er!!

Håper det er greit at jeg benytter samme tråden til å be om litt videre hjelp ang. Wraal og Lussi?

Wraal og Lussi finnes i "Folketellingen 1801 for 0629P Sandsvær prestegjeld" hvor Wraal oppgis å være 35 år gammel (mao. født i 1766).  Jeg har funnet barnedåpen hans her (oppført på høyre side som nummer fire ovenfra):

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1766, side 225.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-226

.. men som totalt nybegynner er det ikke stort annet enn "Hed." og navnet "Wraal" jeg er i stand til å tyde selv.

Lussi oppgis å være fire år yngre enn Wraal, så med litt flaks er det kanskje henne jeg har funnet her (nest nederst på venstre side)?:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1770, side 243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-244

Håper på hjelp til å tyde begge disse innføringene.

På forhånd takk :)

--

Mvh.

Hans Anton

Edited by Hans Anton Groland

Else B. Rustad

Wraals dåp:
Hed. | Item (likeledes, dvs. 16. februar) Eener Rolfs. Løvars Søn: Wraal, Fad.: Ole Hanss. Dusum & qv., Anne Pedersd. ibd., Hans Ols. ibd., Annun Jensen ibd.,. | - | Fest. Mar. Annunt.

Som du ser, er farens patronym rettet fra Rolfs. til Hansen.

Lucies dåp:
Hed. | Qv. | Maji | d. 6te Narve Ols. Medhejens dat. Lucie. Fad.: Barbara Wilhelmsd. ibd., Eli Elefsd. ibd., Biørn Larss. ibd., Johannes Rejers. ibd., Iver Ols. ibd. | - | Fest. Trin.

Hans Anton Groland

Wraals dåp:

Hed. | Item (likeledes, dvs. 16. februar) Eener Rolfs. Løvars Søn: Wraal, Fad.: Ole Hanss. Dusum & qv., Anne Pedersd. ibd., Hans Ols. ibd., Annun Jensen ibd.,. | - | Fest. Mar. Annunt.

Som du ser, er farens patronym rettet fra Rolfs. til Hansen.

Lucies dåp:

Hed. | Qv. | Maji | d. 6te Narve Ols. Medhejens dat. Lucie. Fad.: Barbara Wilhelmsd. ibd., Eli Elefsd. ibd., Biørn Larss. ibd., Johannes Rejers. ibd., Iver Ols. ibd. | - | Fest. Trin.

Hjertelig takk!

Dette betyr utrolig mye for meg og min videre søken bakover i slekten..

(Har også svart deg her.)

--

Mvh.

Hans Anton