Gå til innhold
Arkivverket

Ekteviede 1795, Wraal Enersøn og Lussi Narvesdatter


Hans Anton Groland
 Del

Recommended Posts

Trenger sårt litt hjelp til tyding ang. ekteskapet mellom (min Tipp-tipp-tipp oldefar) Wraal Enersøn og Lussi Narvesdatter:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-63

 

Paret er å finne på høyre side, som nummer tre ovenfra, og jeg har sålangt klart å tyde:

 

Hedenstad sogn, Trolovede 7 oktober 1795, Ungkarl Wraal Enersøn med pige Lussi Narvesdatter - efter Kongelig ... (trenger hjelp til resterende tekst her), Copulerede 28. november.

--

 

Mvh.

Hans Anton

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hed. | d 17. Octobr Wraal Enersen med Lusi Arvesd. efter Kongelig allernaadigst Dispensation for Slægtskab i 3d Led. | 28d Novbr. | Ungkarl med Pige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hed. | d 17. Octobr Wraal Enersen med Lusi Arvesd. efter Kongelig allernaadigst Dispensation for Slægtskab i 3d Led. | 28d Novbr. | Ungkarl med Pige.

 

Hjertelig takk for raskt svar og god hjelp!

Stor takk til deg og alle dere andre som gjør dette forumet til hva det er!!

 

Håper det er greit at jeg benytter samme tråden til å be om litt videre hjelp ang. Wraal og Lussi?

 

Wraal og Lussi finnes i "Folketellingen 1801 for 0629P Sandsvær prestegjeld" hvor Wraal oppgis å være 35 år gammel (mao. født i 1766).  Jeg har funnet barnedåpen hans her (oppført på høyre side som nummer fire ovenfra):

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1766, side 225.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-226

 

.. men som totalt nybegynner er det ikke stort annet enn "Hed." og navnet "Wraal" jeg er i stand til å tyde selv.

 

Lussi oppgis å være fire år yngre enn Wraal, så med litt flaks er det kanskje henne jeg har funnet her (nest nederst på venstre side)?:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1770, side 243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-244

 

Håper på hjelp til å tyde begge disse innføringene.

På forhånd takk :)

--

 

Mvh.

Hans Anton

Endret av Hans Anton Groland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wraals dåp:
Hed. | Item (likeledes, dvs. 16. februar) Eener Rolfs. Løvars Søn: Wraal, Fad.: Ole Hanss. Dusum & qv., Anne Pedersd. ibd., Hans Ols. ibd., Annun Jensen ibd.,. | - | Fest. Mar. Annunt.

Som du ser, er farens patronym rettet fra Rolfs. til Hansen.

Lucies dåp:
Hed. | Qv. | Maji | d. 6te Narve Ols. Medhejens dat. Lucie. Fad.: Barbara Wilhelmsd. ibd., Eli Elefsd. ibd., Biørn Larss. ibd., Johannes Rejers. ibd., Iver Ols. ibd. | - | Fest. Trin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wraals dåp:

Hed. | Item (likeledes, dvs. 16. februar) Eener Rolfs. Løvars Søn: Wraal, Fad.: Ole Hanss. Dusum & qv., Anne Pedersd. ibd., Hans Ols. ibd., Annun Jensen ibd.,. | - | Fest. Mar. Annunt.

 

Som du ser, er farens patronym rettet fra Rolfs. til Hansen.

 

Lucies dåp:

Hed. | Qv. | Maji | d. 6te Narve Ols. Medhejens dat. Lucie. Fad.: Barbara Wilhelmsd. ibd., Eli Elefsd. ibd., Biørn Larss. ibd., Johannes Rejers. ibd., Iver Ols. ibd. | - | Fest. Trin.

 

Hjertelig takk!

 

Dette betyr utrolig mye for meg og min videre søken bakover i slekten..

(Har også svart deg her.)

--

 

Mvh.

Hans Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.