Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Heidi Økern

Nils Johannessen f ca 1785 - 06.07.1817 (i Bærum). Født hvor og hvem er foreldrene?

Recommended Posts

Heidi Økern

Har prøvd å etterlyse han tidligere, men har ikke hatt hellet med meg, så jeg prøver i gjen:

 

Jeg har ikke klart å finne ut hvor min 2* tippoldefar Nils Johannessen kom fra eller når han ble født, men når de giftet seg 27. januar 1811 i Bærum (i flg. kirkebok for Asker) hørte de begge til på Wøyen. Hans kone Dorte Madsdatter var datter av Mads Andersen (1752-1800) og Kari Johannesdatter (1763-1844). Nils og Dorte fikk barna Johan født 18. juli 1811 på Bergereie, Bærum, Martin født 06. desember 1814 på Øvre Stabæk i 1814 og Niels 09. desember 1817 på Bergereie. I følge folketellingen for 1815, var de husfolk på Øvre Stabæk og da ble Nils oppgitt til å være 32 år, Dorthe 31, Johan 4 år og Martin 9 måneder. Da Nils ble født i desember 1817, hadde faren allerede vært død i fem måneder, så det må ha vært en tøff tid for moren og barna. Nils døde 06. juli 1817 på Wøyeneie og ble begravd 13. juli. Det var skifte etter Nils 04. august 1817 og 24.desember 1818 på Wøyen. Der ble det oppgitt at enken satt i uskiftet bo og at han etterlot seg følgende barn: Johan 6 år, Martin 2 1/2 og Niels på under ett år.

            Senere flyttet Dorthe Madsdatter Bergseie 39 år og enke til Christiania 05. april 1824 med barna Johan 13 år, Martin 10 år og Nils 7 år, alle Nilsen. Etter det klarer jeg ikke å finne igjen Dorthe.

 

Håper på noen tips til denne nåla i høystakken.

 

 


 
Edited by Heidi Økern

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grethe Flood

Her er dåpen til Dorte i 1785:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4ZS-D7J

 

Da er vel dette Dorte Madsdatter i 1801?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058218001214

 

Jeg finner en Dorte Madsdatter som dør i Aker i 1838, 51 år gammel, født ca. 1787 - se høyre side nr. 185. Hun bor på Enerhaugen:

 

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 16 (1827-1841), Døde og begravede 1838, side 119. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7705&idx_id=7705&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-19
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109020115.jpg

 

Men jeg vet jo ikke om dette er din Dorte, selv om hun er ganske nær i alder. Hvis Niels var født i 1795, var han 10 år yngre enn sin kone. 

Edited by Grethe Flood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grethe Flood

Ifølge folketellingen 1815 er Niels Johannesen 32 år gammel - da er han vel født ca 1783? 

 

Her er vel dødsfallet i 1817 - venstre side nr. 23. Niels oppgis å være 36 år, født ca. 1781:

Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Døde og begravede 1817, side 104. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=468&idx_id=468&uid=ny&idx_side=-109
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060315010785.jpg

 

Forutsatt at Niels er født i Akershus fylke, så finner jeg en Niels, født 1782 (beregnet) i Skedsmo i 1801, sønn av enken Maria Erichsdatter, som bodde på Haneborg (dagens Hanaborg):

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058224001917

 

 

Edited by Grethe Flood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Hva med Niels f. 13/10 Jar eie- døpt 24/10 1779 Haslum, Jon Olsen og Mari Jacobsdt. Nr. 2 fra toppen v.side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-64

Han kan være den samme som han i Lier i 1801.

 

 

Du har skrevet at Nils Johannesen ble fca. 1795, men det er veldig usannsynlig siden han ble gift i 1811.

Edited by Berit Knudsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heidi Økern

Takk til dere begge. Da skal jeg sjekke ut forslagene deres.

Kjedelig at ikke foreldre (far) står oppgitt ved vielsen, som jeg har sett at det gjør mange ganger, for det hadde jo vært et avgjørende hint.

Og selvsagt stemmer det at han ikke er født ca 1795, det skulle stått ca 1785!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

Takk til dere begge. Da skal jeg sjekke ut forslagene deres.

Kjedelig at ikke foreldre (far) står oppgitt ved vielsen, som jeg har sett at det gjør mange ganger, for det hadde jo vært et avgjørende hint.

Og selvsagt stemmer det at han ikke er født ca 1795, det skulle stått ca 1785!

 

Du finner ikke navn på far til brud og brudgom så tidlig som 1811. En artikkel om kirkebokføring til ulike tider:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Kirkebokfoering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.