Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor som døde i 1938, og skifteopplysninger.


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

hvor finner jeg opplysninger om skifte etter en oldemor som døde 27. mars 1938. Det som jeg vet er at dette skiftet var offentlig, på grunn av at en av arvingene var under myndighetsalder. Har også ett papir fra Sorenskriveren i Sunnhordland, der det står hvor mye penger det var i arv til hver av arvingene, papiret er fra 9. februar 1939 (Sunnhordland skifterett) Vet også at alt løsøret ble skrevet opp, så da skal det kanskje finnes en liste i ett eller annet arkiv over disse gjenstandene, hvor kan jeg isåfall få tak i disse papirene med opplysninger ?

 

Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding om dødsfallet skulle sammen med liste over arvingene bli levert lensmannen, som så videresendte til skifteretten ved utgangen av måneden. Dersom det var umyndige arvinger, eller det var ønske om offentlig skifte fra noen av arvingene, skulle lensmannen foreta registrering i boet. Det skal føre fram til en liste over boets gjenstander. Den skal stå i lensmannens registreringsprotokoll. Avskrift av denne skulle sendes skifteretten. Så ville det bli forhandlinger i skifteretten, et eller flere møter, før boet ble tatt opp til slutning og utlodning. Utlodningen er resultatet av skiftebehandlingen, med oversikt over hvor mye som kom til arv til hver av arvingene. Dette siste er ført i skifteutlodningsprotokollen til sorenskriveren.

 

Svaret på spørsmålet er at materialet fra skiftet vil være å finne dels i lensmannsarkivet, og i hovedsak i sorenskriverarkivet. Begge arkiver vil havne i statsarkivet, for Sunnhordlands del i Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar, Yngve!

 

Vet du hvor lenge det er før slike dokumenter fra 1938 - 39 havner i Statsarkivet i Bergen, eller hva jeg må gjøre for å få kopi av materialet, er lensmannsarkivet og sorenskriverarkivet på Stord eller i Bergen?

 

Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Statsarkivet i Bergen som sitter med det aktuelle materialet. Vi har fått materialet fra skifteretten i Sunnhordland til opp på 1970-tallet, og de arbeider med å sende mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,da sender jeg et brev (eller E-post) til dere om en stund, med forespørsel etter dokumenter når det gjelder skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.