Gå til innhold
Arkivverket

Lussi Narvesdatter's barnedåp


Hans Anton Groland
 Del

Recommended Posts

Tok opp hjelp ang. Lussi Narvesdatter's barnedåp i denne tråden, men hvert "rop om hjelp" krever kanskje egen tråd/emnetittel??

Uansett; .. så vil jeg få presisere at jeg ikke forlanger å få alt "servert på sølvfat" (fordi jeg ikke gidder å gjøre jobben selv)! :)

 

Jeg er nybegynner på dette området (men kjent med ordtaket "Øvelse gjør mester"), så jeg prøver meg derfor med følgende:

 

Som nevnt i ovenfor angitte tråd er Lussi Narvesdatter opppført i FT1810.  Lussi's barnedåp håper jeg å ha funnet her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-244

.. nest nederst på venstre side, og det jeg tyder er:

 

Hed. | Kv. | Maji | af 6d. Narve Olsen, Medhejen(s) dat. Lucie. ?. Barbara Wilhelmsd. ibd., Eli Elefsd. ibd. ? ?. ibd., Johannes ?. ibd., ? Olsen. ibd.  | - | Fest. Trin.

 

Setter utrolig stor pris på hjelp til tyding av resten (og rettelser til det jeg eventuelt har tydet feil), samt en forklaring på "Fest. Trin." ;)

 

Tusen takk !

--

 

Mvh.
Hans Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er godt i gang med øvinga, og sjansen for å bli meister er rimeleg stor!

 

Ordet bak Lucie er Fad. - altså forkorting for Faddere. Dei to fyrste er eg enig med deg I, så kjem ?? Larss ibid, Johannes Rejerss (trur eg) ibid, og Iver Olss. ibid. Fest Trin er vel Treeinings-søndagen, som fell på ulik dato kvart år.

 

Kan namnet på den fyrste mannlege fadderen vere Biørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er godt i gang med øvinga, og sjansen for å bli meister er rimeleg stor!

 

Ordet bak Lucie er Fad. - altså forkorting for Faddere. Dei to fyrste er eg enig med deg I, så kjem ?? Larss ibid, Johannes Rejerss (trur eg) ibid, og Iver Olss. ibid. Fest Trin er vel Treeinings-søndagen, som fell på ulik dato kvart år.

 

Kan namnet på den fyrste mannlege fadderen vere Biørn?

 

Mange takk for hjelpen, Aase R.

(Som fersking er man vel alltid litt engstelig for å latterliggjøre seg selv, mens det samtidig er viktig å prøve og feile litt .. det er tross alt det man lærer av.  Må innrømme at lovordene dine klinger godt, gir ekstra selvtilitt og masse mot til å stå på videre... :) )

 

Mener bestemt at du har rett med tanke på navnene Biørn Larss og Iver Olss.,

men er usikker på Rejerss, etternavnet til Johannes.

(Finner fire personer med navnet Johannes Rejersen med tilknytning til Sandsvær på denne tiden, men de er alle døpt i perioden 1761-1767, så jeg utelukker alle fire pga. deres lave alder .. og lar det være med det for nå, siden jeg har fått svar på det viktigste.)

 

Kanskje jeg kan få svar på følgende istedet:

 

1).  Det står "af 6d." - er dette dåpsdatoen?  (Om så er, så er altså ingen eksakt fødselsdato tilgjengelig?)

2).  Hvorfor er ikke moderens navn oppgitt ved hennes introduksjon?  (Skulle veldig gjerne ha funnet henne.)

--

 

Mvh.

Hans Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mors namn ved dåpen var for mange prestar ein unødvendig, blekk-sløsande detalj.. Dato for fødselen var heller ikkje så interessant, og i mange tilfelle ser vi heller ikkje namnet på barnet! Uvant for oss, men ok på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tydinger av dåp i denne tråden:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/191753-ekteviede-1795-wraal-eners%C3%B8n-og-lussi-narvesdatter/

 

Det er dåpsdatoen som er den 6., ja. Fødselsdato er ikke oppgitt, heller ikke morens navn.

 

I 1770 var Trinitatissøndag 10. juni, etter det jeg kan skjønne.

 

Tusen takk, Else B. :)

 

Jeg hadde faktisk samme dato som deg ang. Fest. Trin. i 1770 notert på blokken min, men forvekslet datoen med andre jeg også hadde notert meg når jeg skrev inlegget (.. var sikkert litt for ivrig!).

 

Du er utrolig flink (i alle fall i mine øyne!) som klarer å tyde Wraals barnedåp, og jeg er dypt takknemmelig for hjelpen du har bidratt med.  Det er først nå jeg fårstår hvorfor slektsgransking er så fasinerende .. herlighet .. det er jo rene detektivarbeide jo  :)

 

Tusen takk alle sammen (.. så langt, ikke sikkert dere blir kvitt meg så lett!)  Hehe..

--

 

Mvh.

Hans Anton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.