Gå til innhold
Arkivverket

Hva er sant og usant om Harald Hårfagre?


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Dette emnet er kanskje for stort for dette forum...

For en stund siden leste jeg professor Torgrim Titlestads bok om Harald Hårfagre i serien om Sagakongene (2010). Etter å ha lest boken sitter jeg igjen med en stor forbauselse av at en professor i historie har kommet så på tvers av andre Middelalderforskere (Orning, Krag, Sveaas Andersen osv.) Han blir stort sett møtt med taushet, noe jeg mener er feil. Hvis en ikke tror på påstandene til Titlestad mener jeg de må gjendrives på en saklig måte. I tillegg må jeg jo si at han har jo sine tilhengere.

 

Siden jeg har biologi i min fagkrets ( sammen med historie og geografi hovedfag ) kjenner jeg til Lysenko d. 1976 (russisk biolog) som ikke tålte å bli motsagt og han var et blindspor i biologisk forskning i Russland. Jeg skal ikke sammenligne Lysenko med Titlestad, men advare mot at uteblivelse av åpne diskusjoner hvor en er uenige, vil føre til staginasjon i forskningen.

 

Boken til Titlestad inneholder ca 150 sider om Harald Hårfagre, da inkludert det han har med om hans far Halvtan Svarte. Ut fra mine kunnskaper tør jeg ikke si at stort mer enn 20 sider i boka er "facts"?.  Kanskje er jeg for streng, men noen der ute kan vel korrigere meg?

 

Et par "rariteter" tar jeg med meg her: Snøfrid side 106-108 er nærmest en av Haralds historiske koner fordi hun er "samekvinne". Begrunnelse: Arkeologene fant i 2008 samiske bosolasser på Dovre datert til Harald Hårfagres tid. Titlestad bruker dette funnet på at sagaskriverne hadde rett, og er dokumentasjon på Snøfrids eksistens. Ja hun er nevnt i de norske Kongesagaene (Heimskringla, men dette er nedskrevet så seint som på 1200-tallet.) Middelalderforskere i Norge (så godt som alle?) har bedridt Snøfrids historiske eksistens. Titlestad mener også at Harald Hårfagre har 9 dokumenterte sønner (side 114).Middelalderforskere nevner opptil 4 sikre sønner. ( mine egen husk fra Historisk tidsskr.)  Sagaene forteller fra 15 til 20 sønner ettersom hvem vi leser av dem (Titlestad).

 

Hilsen Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit i det gamle forum - der vil du finne det som i lang tid var DA-historiens lengste tråd, nettopp om denne karen. Tråden var etter kvart forbigått av ein viss hr Köhler, om eg ikkje tek feil, men han får vi la ligge.  http://forum.arkivverket.no/topic/87574-1614-harald-haarfagre-som-ane/page-22

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto,

 

Åpne diskusjoner er særs velkomne. Dog bør det bemerkes at disse diskusjonene vil uvergelig innebære muligheten for en rask polarising av synspunkter alt avhengig av hva som bringes til torgs.

 

DItt utgangspunkt er en person som ikke kan dokumenters skikkelig som en historisk person. Så vidt jeg kjenner til, er det ingen samtidige kilder som støtter eksistensen av en "Harald Hårfagre". Kildene som omtaler ham er fortfattet flere hundre år etter de påståtte hendelser. Dermed blir det et spørsmål om kildekritkk. Kildekritikk, ikke alene litteraturkritikk, er det som vil skille mellom hva som er troverdig eller ei. Hvordan vet du for eksempel at Titlestad har bedrevet skikkelig kildekritkk? Inneholder hans tekster drøftinger som tar inn over seg andre forskeres synspunkter og mulige motforestillinger til hva Titlestad selv mener?

 

Er vi samtidig sikre på at Titlestad er tilsatt som professor i historie basert på hans forståelse av hva som er et sunt kildekritisk syn eller ei ? 

 

Mvh Are

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are, jeg er enig (tror jeg) med ditt syn om Harald Hårfagre og ditt syn påTitlestads tolkningr. Likevel er historikerne enig om at han har eksistert. Det var i fall alminnelig antatt av sjølveste Kåre Lunden, da jeg studerte på Blindern på 1970-åra. Jeg har også fulgt med på noen artikler i Historisk tidskrift og Claus Krag hypotese at Harald Hårfagre kun var en vestlandskonge, noe Titlestad etter beste evne ( eller evneløst?) prøver å avsanne.

Titlestad setter uten å nøle opp Halvdan Svarte som faren til Harald Hårfagre. På den annen side er forbindelsen Harald Hårfagre - Olav Haraldson uten dokumentasjon, og sjøl Titlestad (motvillig?) skriver at denne forbindelsen er usikker (Norge i vikingtid 2011).

 

Her er det mye å ta tak i.

 

mvh Per O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg leser om hypoteser rundt personer som kanskje har eksistert, er jeg glad for at jeg endte opp med realfag... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det som står i wikipedia er det enkleste og greieste om Harald Hårfagre

http://no.wikipedia.org/wiki/Harald_H%C3%A5rfagre

Til Olaf: Jeg er jo halvt realist og det at realister bare orienterer seg om  eksakte ting er feil. Tenk på alle spekulasjoner innenfor biologisk forskning.  Liksa innenfor fysikken. Det var også noen realister (blant flere) som prøvde å løse Keopspyramidens gåte. Det var også realister som prøvde å forklare Nascafigurene i Perus ørken.

mvh POA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kildene som omtaler Harald Hårfagre og andre slike konger er sannsynligvis skrevet på grunnlag av diverse kilder som senere har gått tapt, på grunn av kriger, branner, dårlig oppbevaring osv. Tror ikke at navna er kommet fra løse luften. Er enig med alle som mener at mest mulig dokumentasjon er viktig, men så langt tilbake er det lite av det, så da må folk bruke det som er, og i tillegg arkeologi. Det er det eneste som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POA, du har rett i det du nevner om realister, og Svein O. har sikkert rett i at navna ikke har kommet fra løse lufta. Jeg synes bare det er så meningsløst å diskutere på ramme alvor hvem sine hypoteser som er den mest korrekte, så lenge ingen av dem er basert på fakta! Det var ment som en slengbemerkning fra min side, jeg vil ikke gjøre noen diskusjon av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.