Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Constantin Karlsen Pinckert emigrerte til New York 1887


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Sigurd C Karlsen Pinckert giftet seg i 21 mars 1886 i Kampen kirke i Oslo med min oldemors søster
Elen Marie Nilsen.
De fikk først en datter 23 desember 1885 utenfor ekteskap som døde i 1886. Senere fikk de sønnen
Halfdan Olaf født 31 desember 1886. Denne sønnen blir døpt 8 mai 1887 i Kampen kirke. Da har hans far allerede reist
til USA.
 
Halfdan Olaf er oppkalt etter Sigurds bror som reiste til USA (ST.Paul) sammen med deres felles far Carl Christian Princkert i 1881.
 
Sigurd reiste fra Oslo med båten Marstin 24 mars 1887 til New York, men jeg kan ikke se at konen og barn reiste etter, da
jeg ikke kan finne de to på emigrantlistene.
Ble Elin (Elen) Marie forlatt med sitt barn i Norge, eller reiste hun over senere?
Sigurd står oppført med en datter Martha i 1920 i New York som da var 19 år gammel, skulle altså ha vært født 1901. Han var å finne på
FS under navnet Sigurd Pankardt.
Da står Sigurd oppført som enkemann.  Hvem er mor til dette barnet, kan det være min slekting eller hadde han fått en ny kone.
I 1900 er Halfdan Olaf Karlsen som sønnen kaller seg pleiesønn hos sin mormor Maren Nilsen og bor i Brinkens gate 5.
 
Han er og å finne i 1910 tellingen i Oslo, da bor han hos sin tante på morssiden Else Sophie og hennes mann Fritjof Kristiansen, og
arbeider som løsarbeider. Klarer heller ikke å finne Elen Marie Nilsen død i Norge?.
Så det skulle kanskje tyde på at hun reiste over?
Men jeg tviler på at sønnen i tilfelle reiste med henne.
 
Hvordan kan man finne ut av hvem som er mor til Martha som blir født i 1901 i New York.
Eller Elen Maries videre skjebne
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1 

 

88549 1887 408 16 1 24.03.1887 25.03.1887 Sigurd Pinckert Blikkensl m 21 Kra New York Rasch Marstin Ppd R

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke abonnement på Ancestry, men dette kom opp på trefflisten:

 

U.S. Naturalization Record Indexed 1791-1992 (Indexed in World Archives Project)
Name:     Sigurd Penkardt
Birth:     abt 1865 - Norway
Civil:     14 Jun 1897
Arrival:     1887
Residence:     New York

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne Lise

 

Nå vet jeg litt mere. Er hans kone Mary den samme som Elen Marie. Jeg ser at

Elen Marie kaller seg Marie Nilsen i kirkeboken når Halfdan blir født. Mary er jo den engelske versjonen.  

 

Det står under datteren Martha at hennes mor er norsk. Men her er jeg usikker om vi

opererer med den samme moren.

Da de giftet seg i 1886 så burde de ha vært barn mellom Halfdan og Martha.

Og hvis hun reiste over til USA, hvorfor fulgte da ikke Halfdan med. Mange spørsmål som jeg ikke har svar på

enda.

 

Mest sannsynlig er vel at Mary er kone 2. Da må jeg finne Elen Marie død, og det har jeg ikke gjort enda.

Hun må da ha dødt mellom 1887 og 1900, for hun finnes ikke i folketellingen.

 

For ta å gå igjennom Kampen kirke engang til.

 

Wenche

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Sigurd Charles Penkart Gender: Male Birth Date: 22 Sep 1888 Birthplace: Manhattan, New York, New York, USA Father's Name: Sigurd Penkart Mother's Name: Mary Nelson Penkart

Indexing Project (Batch) Number: C00648-8 , System Origin: New_York-ODM , GS Film number: 1323482

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FDYJ-N9Y

 

 

 

Martha Penkardt

Daughter

United States Census, 1910

birth: 1901 New York residence: 1910 Manhattan Ward 19, New York, New York, United States father: Sieger Penkardt mother: Mary Penkardt other: Nicholas Mesz, Rose Mesz, Joseph Mesz, Louis W Penkardt, Elsie Penkardt

 

 

Sigurd Penkardt

New York, State Census, 1915

birth: 1866   residence: 1915 New York, New York, New York, United States

 

Martha Penkardt

New York, State Census, 1915

birth: 1900   residence: 1915 New York, New York, New York, United States

 

Elsie Penkardt

New York, State Census, 1915

birth: 1903   residence: 1915 New York, New York, New York, United States

 

 

 

Martha Pankardt

Daughter

United States Census, 1920

birth: 1901 New York residence: 1920 Manhattan Assembly District 14, New York, New York, United States father: Sigurd Pankardt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 var det jo også en sønn, Louis W., 13 år, så han er vel født i 1897? Det står at han er født i New York.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charles Pankhart

Boarder

United States Census, 1910

birth: 1888 New York residence: 1910 Ft Lee, Bergen, New Jersey, United States other: Elizabeth Miller, Annie Rutter, Joseph Rutter, Douglass Rutter, George Rutter, George Miller...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann Mary
 
Da er det nok Elen Marie Nilsen som er Mary Nelson.
Rart at dem ikke tok med seg Halfdan til USA. Han var i hvert fall i Norge
som 14 åring, da han bodde hos sin mormor ifølge 1900-tellingen.
 
Da må hun ha reist etter mannen, som reiste i 1887 før sønnen Halfdan ble døpt. 
 
Har ikke klart å lokalisere henne på emigrantlistene.
Har prøvd med Elen Nilsen-Marie Nilsen-Marie Pinckert-Elen Pinckert.
samt Karlsen.
i kirkebøkene skriver kun presten Karlsen om Sigurd.
Her er giftemålet deres.
 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5794&idx_id=5794&uid=ny&idx_side=-97

 

Her skriver presten Carlsen men navnet Pinckert kommer frem på hans far igjen Carl Christian Pinckert.

 

Wenche

 
 
 
 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York NY Tribune 1922 Aug Grayscale - FultonHistory ...

fultonhistory.com/.../New%20York%20NY%20Tribune%201922%20Au...

known to said Sigurd Penkardt to be.liv- ing during that time. Dated, July 8th, 1922.

 

 

Everyone has a photographic memory. Some don't have film

fultonhistory.com/.../New%20York%20NY%20Tribune%201922%20Jul...
SIGURD PENKARDT is hereby set for hearing and proof to be taken t before one of the Justices of the Suptw. Court of the State of New York. Newtgg. County, at ...
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann Mary

 

Jeg er imponert over hva du greier å finne i amerikanske tidsskrifter.

 

Takk så meget.

 

Hvis jeg nå greier å finne ut når Elen Marie Nilsen reiste over til USA så er

familiegåten løst, da vi alltid har trodd at hun døde etter å ha fått Halfdan.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tellingen 1910 står Mary med immigrasjonsår 1890.Men det er feil.Sønnen Sigurd Charles ble født 22 sept 1888 i New York.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert feil. Hvis sønnen ble født i September 1888 så må

hun har blitt gravid ca. januar 1888.

 

Tipper hun reiste i 1887, enten sammen med mannen eller senere.

Lot hun da moren ta vare på barnet Halfdan, og ingen av foreldre var til stede

ved hans dåp.

 

Her døpes Halfdan

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5795&idx_id=5795&uid=ny&idx_side=-32

 

Fant en Marie Nils. som emigrerte til New York den 24 november 1887 men alderen var 21 år.

Elin Marie Nilsen var født 1861 så det stemmer ikke. Hun skal da ha vært 25/26 år. Hvis de da ikke har bommet helt med hennes alder.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=80&filnamn=emikra1&medbilete=&sokpostnr=41#a0

 

Dette var vanskelig.

Hadde det enda vært tilgjengelig på Ellis Island, men der begynner det først 1892. Båten Marstin står ikke på deres lister.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Lise

 

Samme her, det var det jeg også har funnet.

Hadde hun enda reist ut av Norge med samme etternavn som mannen,

da hadde det var lett å finne henne.

 

Tror ikke det er mulig å finne den korrekte innførselen.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste på listen er 26 år..., kan de to Marie'ne ha blitt forvekslet, da alderen skulle skrives opp?

 

Du er inne på noe der, ikke dårlig tenkt.

Slett ikke umulig.

 

 

Wenche

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Elsie Pinkhardt Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Manhattan Assembly District 20, New York, New York, United States Gender: Female Age: 16 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Patient Relationship to Head of Household (Original): Patient Birth Year (Estimated): 1904 Birthplace: New York Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

District: 1407 , Sheet Number and Letter: 11B , Line Number: 84 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T625 , GS Film number: 1821223 , Digital Folder Number: 004314016 , Image Number: 00610

This image is available:

  • At ancestry.com . By clicking here you will be leaving FamilySearch.org. (fees and other terms may apply)
  • When using the site at a FamilySearch Center.
  • To signed-in members of supporting organizations.
Citing this Record

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MV3R-8N4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier. Takk Kjell Arne

 

Da vet jeg at Marie Nilsen døde mellom 1910 og 1915.

 

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.