Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter en rettstrid mellom en tjenestejente og husbonden/sønn


Ingrid Brustad
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har blitt svært interessert i en rettstvist som beskrives i Bø-soga bd.II, gard- og slektshistorie nr.1: s. 355 som jeg har begynt å skrive litt generelt om hva som kan være bakgrunn for - men har problemer med å finne selve saken.

 

”Nils hadde ein artig rettstrid med tenestejenta si, Gunhild Brynjulvsdtr., fordi ho kalla han ein tjuv og ein ”skjelm”. Gunhild på si side klaga på son til Nils, Søren, for overfall, og det var i harme for dette ho hadde sagt dei lagnadstunga orda…”.

 

Problemet er at bygdeboka ikke sier noe om årstallet for konflikten. Det står videre at Gunhild fikk en form for erstatning: "I retten vedgjekk ho at ho ikkje hadde nokon grunn til å seie slikt om Nils, som tvert om var bra mann i alle måter. Men Søren Nilsson måtte betale 20 rd. for overfallet."

 

Jeg synes dette er svært interessant, for hva var det egentlig som hadde skjedd? Men i hvilke kilder skal jeg lete etter denne saken? I ekstrarettsprotokoller, forhørsprotokoller, m.m.?

 

For å begrense perioden, har jeg funnet ut følgende:

 

Ut fra når Søren (sønnen i huset) giftet seg, så må det trolig ha skjedd før 1818. Gunhild var født i 1791 (har funnet dåpsdagen i kirkeboka). Som husmannsjente kan hun faktisk ha begynt å jobbe allerede i tiårsalderen, dvs 1801, men i 1801-tellinga står hun ført opp hos begge foreldrene under gården Lie og plassen "Hægna", og faren er oppført som husmand med jord. (Det var mest vanlig å begynne i 16-årsalderen. Slik sett kunne jeg begynne å lete fra 1806/1807)
 

Jeg vet ikke hvilken myntenhet bygdeboka sikter til når de bruker forkortelsen rd, det kan vel være både riksdaler eller riksbankdaler? (Hvis det hadde vært riksbankdaler kunne jeg ha begrenset det til årene 1801-1813?)

 

Jeg vil sette stor pris på om dere kunne hjelpe meg noe videre med denne saken! På forhånd tusen takk!

 

Mvh Ingrid Brustad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ingrid Brustad

 

Her kan vi, som du også foreslår, henvise til rettergangsmateriale som tingbøker, ekstrarettsprotokoller og forhørsprotokoller. Bø sognet da til Nedre Telemark sorenskriveri. Katalog over arkivet til sorenskriveriet ligger tilgjengelig på nett i Arkivportalen og materialet kan du undersøke på lesesalen vår: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000149

 

Det kan også være at det er opplysninger i for eksempel arkivet til forliksråd eller fogderi. Dette er også materiale som du kan undersøke på lesesalen vår. Katalog over Nedre Telemark og Bamble fogderi og Holla, Bø og Sauherad forliksråd ligger tilgjengelig i Arkivportalen:

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000001096 (fogderi)

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000191276 (forliksråd)

 

En nærmere indikasjon på hvilke år du bør lete i kan vi dessverre ikke gi deg.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  Da kommer jeg til å ta noen turer på lesesalen. Kanskje allerede på mandag. :-)

 

Det finnes registre til tingbøkene/ekstraprotokollene/forliksarkivet, ikke sant? Slik at jeg kan søke på gårdsnavnet hvor striden oppsto, ellers blir det nesten som å lete i blinde.. 

 

Jeg har sporet opp et skifte fra gården Hægna i 1806. http://arkivverket.no/URN:sk_read/25661/204/?size=full&mode=0 Der blir Gunnild nevnt, så jeg antar hun er hos faren sin fram til konfirmasjonen i 1807. Det mest sannsynelige er at konflikten har skjedd en gang mellom 1806/7 - 1818. Hvis det er riksdaler og ikke rikbankdaler, så kan vi snevre det inn til årene 1806/1807-1813.

 

I mens får jeg øve meg på å lese gotisk håndskrift!

 

Mvh Ingrid Brustad

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del tingbøker og ekstrarettsprotokoller er det registre, men disse dekker ofte bare eiendomssakene. Det kan derfor være at du må bare bla gjennom og lete.

 

Opplysninger om åpningstider på lesesalen finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Velkommen til lesesalen!

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

 

Det er mulig jeg kommer tilbake til dere nå på fredag. Har dere arkivert noe bygdebokmanus fra Bø? Forfatteren var Stian Henneseid som bygde på et manuskript av Gregar Nordbø. Der kunne jeg kanskje finne en henvisning til årstallet jeg leter etter.

 

Hilsen Ingrid Brustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke se at vi har det. Det kan være at Telemark museum, Bø museum eller Bø kommune kan ha bygdebokmanus for Bø, eller kunnskap om hvor det kan være.

 

Lesesalen vår er ikke oppe på fredager. Opplysninger om åpningstider finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Skifter etter dødsfall kan være en måte å finne mer informasjon på, og med det kanskje begrense antall år jeg skal lete etter denne rettsaken. Har dere bygdebøker på statsarkivet? Tjenestejenta i rettsaken, Gunild Brynjulsdtr, kom fra Hegna under gården Lie Nordre. Jeg har skrevet ned noen notater på at det skal stå om Hegnaplasssen i Bø-soga II i band III, s. 62. Dessverre har jeg ikke kopiert fra disse bøkene, og nå lurte jeg på om det sto der når faren døde?I skiftet etter moren i 1806 (som også er tilgjengelig på nettet), fant jeg mye verdifull informasjon, og jeg kunne begrense søket med noen år. På Skien bibliotek var bøkene utlånt, så jeg får ikke sjekket ut notatene mine. Jeg har kanskje mulighet til å komme til statsarkivet i morgen.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Ingrid Brustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har mye bygdebøker fra vårt distrikt på lesesalen. Og det ser også ut til at vi har boka du leter etter.

 

Hvis du planlegger å  komme i morgen (torsdag), gjør vi deg oppmerksom på at vi er stengt fra klokka 12: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.