Gå til innhold
Arkivverket

Norske Rigs-Registranter. 1660 - 1730.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg kan finne Norske Rigs-Registranter for tiden ca. 1660 - 1730 ?

Jeg var på Riksarkivet i dag, men fant ingen bøker på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Serien Norske Rigs-registranter går bare fram til 1660.

 

Serien blir etterfulgt av kildeutgaven "Norske kongebrev", som så langt går fram til 1703 (hvis jeg husker riktig). Forskjellen er at i Norske kongebrev er ikke teksten fra originalmaterialet - de norske kopibøkene som ble ført i Danske kanselli - gjengitt i originalform. I stedet har Norske kongebrev innholdsreferater i moderne språkdrakt. Det store plusset er at Norske kongebrev også gir opplysninger om eventuelle saksdokumenter og/eller konsepter som hører til de enkelte brevene.

 

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regesta Norvegica er en serie som dekker alle kjente brev (diplomer) fra middelalderen. Så langt har utgiverne kommet litt inn på 1400-tallet. Her finner du brevsammendrag i moderne språkform. Mange av brevene finnes i full tekst i Diplomatarium Norvegicum, men det er også tatt med norskrelevante brev fra det svenske diplomatariet og mange andre kildeutgaver.

 

Regesta B gjengi altså gjengi alle kjente middelalderbrev, uansett om brevene er kjent gjennom originaler eller gjennom senere kopier, vidisser (dvs tatt inn i senere brev), innførsler i kopibøker etc. Det er også tatt med henvisninger til brev som er nevnt i sagalitteraturen.

 

Rigs-registrantene gjengir altså bare kongebrev som er utstedt gjennom Danske kanselli, og er en redigert form av innholdet i kopibøker som ble ført i Danske kanselli.

 

Hilsen Tor

 

Tillegg: Første bind av Rigs-registrantene starter i 1523.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet tilbake til hvor jeg fant disse betegnelsene. Det var i Heskestads fortegnelser (militærbiografier). Så da er det vel snakk om Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit,

 

Er det Heskestad, kalendermannen, eller sikter du til Ovenstad mht biografiene? Er blitt nysgjerrig paa hva disse forkortelsene betyr for noe.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are.

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen.

 

Det skal stå: HIRSCH, fortegnelser over danske og norske offiserer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirsch&Hirsch- bøkene befinner seg på Riksarkivet i Danmark, men Riksarkivet på Sogn hadde microfish av materialet. (for 3 år siden i alle fall)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det jeg trenger av fortegnelsene til Hirsch. 

Det er henvisningene som brukes der jeg ikke finner ut av. Hvor skal jeg lete etter:  RgN  nr./årstall. Dette gjelder utnevnelse til løitnant, kaptein  osv. Det henvises også til: ref. sge eller ref.sag 15/4 1726 §7. Tror det står §.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Erik. Så de ligger altså i København.  Jeg får notere meg det, men hadde ikke akkurat tenkt meg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hirsch er fotografert av NSF og vil bli publisert i en eller annen form. Det er ca 6000 bilder og ca 40-50000 navn. Det første vi skal gjøre er å lage et register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.